17 054 läst ·
162 svar
17k läst
162 svar
Höja BR-avgift med olika procenttal?
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Hej,Anna_H skrev:Är deras beslut verkligen en STADGEÄNDRING? Jag får det till, baserat på det du skrivit, att det bara är en vanlig protokollspunkt om avgiften. För att deras beslut ska vara giltigt MÅSTE de först ändra stadgarna, så att det står att avgiften ska vara baserad på vad det nu var de kom fram till i den där excelkalkylen, formluerat på ett sätt som går att befästa i stadgarna.
Att besluta om en avgift fördelat på annat sätt än i stadgarna är inte giltigt (vilket innebär att de senaste årens höjningar också är ogiltiga och rimligtvis bör räknas om). Det ska inte behöva dras till rätten, det är bara att konstatera att beslutet inte är stadgeenligt och göra om årsstämman, elelr, om det är tillåtet enligt stadgarna, göra om punkten om avgiften.
För att ändra stadgarna måste de först göra en ny kallelse där det står att det är stadgeändring föreslagen, och stadgeändringen ska bifogas med kallelsen (kan inte tänka mig att det står nåt annat i såpass viktiga stadgar). Sedan måste de ha en giltig stämma till (läs i stadgarna om det kan vara extrastämma eller om det måste vara två ordinarie årsstämmor), till denna andra stämma måste de då ha två olika förslag om avgift, den ena baserad på om stagdeändirngsförslaget går igenom, den andra baserad på om förslaget inte går igenom.
Och, oavsett vilket det blir, bör de senaste årens avgifter räknas om efter det gamla sättet att räkna, för att ställa allt tillrätta. Det är rätt rörigt, så det är bra om du hittar någon kompetent person som kan hjälpa dig, någon från SBC tex. Du vill ju inte sätta dit någon, bara se till att det blir rätt.
nej det var bara en vanlig punkt på ett möte, inte ens årsmötet.
Det står i stadgarna bara att "ändring av insats ska dock alltid beslutats av föreningsstämma" (under punkten avgifter). Vadå ändring av avgifter?? Det kan man väl inte göra i efterhand?
Men det måste upp till rätten, skulle jag tro, jag har förklarat, påtalat stadgarna o.s.v. Men de är inte intresserade. De vill nog mest ha rätt, eller i alla fall att jag har fel.
Jag kan känna att det är rätt svårt att diskutera med någon som svarar en mäklare (som informerat om att han inte kan sälja) att han inte har tid att diskutera det och att han inte tror att andelar ska behövas?
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Wow, vad du hittar sakertimmelstad skrev:Det finns ju en del matnyttigt för dig att hämta i bostadsrättslagen att "slå i huvudet" på dina puckon till grannar. Till att börja kan du ju fråga om de någonsin varit i kontakt med hyresnämnden...(se understruken lagtext längre ner)
7 kap 14§ Avgifter till föreningen
Varje medlem skall betala en avgift till bostadsrättsföreningen i
form av en insats när bostadsrätt upplåts till honom. Föreningen har
dessutom rätt att ta ut en årsavgift för den löpande verksamheten samt,
om det anges i stadgarna, upplåtelseavgift, överlåtelseavgift och
pantsättningsavgift.
En beslutad insats kan ändras i den ordning som sägs i 9 kap. 13 och 16 §§. Föreningen får i övrigt inte ta ut särskilda avgifter för åtgärder som föreningen skall vidta med anledning av denna lag eller annan författning.
Särskilda villkor för vissa beslut
(9 kapitlet)
15 § Beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus
eller mark skall fattas på en föreningsstämma, om inte något annat
har bestämts i stadgarna.
I fråga om sådana åtgärder som innebär en förändring av en
bostadsrättshavares lägenhet gäller dock bestämmelserna i 7 kap. 7 §
och bestämmelserna i 16 § första stycket 2 detta kapitel.
Lag (1995:1464).
16 § För att ett beslut i en fråga som anges i denna paragraf
skall vara giltigt krävs att det har fattats på en
föreningsstämma och att följande bestämmelser har iakttagits.
1. Om beslutet innebär ändring av någon insats och medför
rubbning av det inbördes förhållandet mellan insatserna, skall
samtliga bostadsrättshavare som berörs av ändringen ha gått med
på beslutet. Om enighet inte uppnås, blir beslutet ändå giltigt
om minst två tredjedelar av de berörda bostadsrättshavarna har
gått med på beslutet och det dessutom har godkänts av
hyresnämnden.
1 a. Om beslutet innebär en ökning av samtliga insatser utan
att förhållandet mellan de inbördes insatserna rubbas, skall
alla bostadsrättshavarna ha gått med på beslutet. Om enighet
inte uppnås, blir beslutet ändå giltigt om minst två
tredjedelar av de röstande har gått med på beslutet och det
dessutom har godkänts av hyresnämnden. Hyresnämnden skall
godkänna beslutet om detta inte framstår som otillbörligt mot
någon bostadsrättshavare.
Jag ringde hyresnämnden som var på personaldagar, åter fredag kl 13. Ringer då.
Vi har ingen ekonomisk plan, i alla fall ingen som förevisats mig när jag har frågat.
Det var ingen föreningsstämma, det var bara ett vanligt extramöte. Och det är lite konstigt, för man kan tydligen skicka vem som helst. I en av lägenheterna skickade hon som är medlem sin sambo, utan fullmakt. Och alla som vill vara med som inte är med i styrelsen får tydligen vara med och bråka på möterna.
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Nej, det går inte att skicka en sambo som inte är medlem, den rösten är inte giltig. På stämman har alla medlemmar rösträtt, det är en röst per lägenhet ELLER röstetal fördelat per andelstalen (det är lite olika, men oftast har varje lägenhet en röst, även om andelstalet inte är 1 per lägenhet, som i ert fall).whistleblower skrev:Wow, vad du hittar saker![]()
Vi har ingen ekonomisk plan, i alla fall ingen som förevisats mig när jag har frågat.
Det var ingen föreningsstämma, det var bara ett vanligt extramöte. Och det är lite konstigt, för man kan tydligen skicka vem som helst. I en av lägenheterna skickade hon som är medlem sin sambo, utan fullmakt. Och alla som vill vara med som inte är med i styrelsen får tydligen vara med och bråka på möterna.
På styrelsemöte är det den invalda personen som har rösträtt, eller en suppleant, som isåfall ska vara vald på stämman. Andra personer har inte rätt att närvara om inte styreslen adjungerar dem, de är isåfall bara åhörare, men rätt att yttra sig om styrelsen så säger, men alltid utan rösträtt.
Hur som helst har du rätten på din sida, och att det är 4 mot 1 hjälper inte när det bryter mot stadgarna, man kan inte välja på ett styrelsemöte vilka stadgar man ska följa och vilka man ska skita i.
Precis.. så vad händer då om man hänvisar till stadgarna och ber om en redovisning av vad de ursprungliga insatserna var och när de betalades in...? (Om nu några insatser inte har betalats in alltså...)whistleblower skrev:
Börjar du förstå varför du ska lämna styrelsen omgående?whistleblower skrev:Wow, vad du hittar saker![]()
Det är lagbrott på lagbrott som radas upp här...
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
en helt annan sak som min sambo kom på nu. I det omtalade exceldokumentet där man gjorde om avgifterna så beräknade man en del av avgiften på "del av lånet till banken typ" och en del på driftskostnader. och driftskostnadsdelen blev då högre för mig än min hypotetiska andel (förstår ni vad jag menar?) MEN så här står det oxå i stadgarna: "styrelsen kan besluta om ersättning för värme och varmvatten, renhållning, konsumtionsvatten eller elektrisk ström ska erläggas efter förbrukning eller yta". Eftersom vi betalar värme, el och varmvatten själva, så rör det sig om snöskottning och sophämtning typ och det kan man ju inte direkt mäta hur mycket man använder... Då borde väl det gå på yta? Men man skriver att jag tidigare betalat 1450 kr och de 2021 kr av gemensamma kostnader, baserat på vadå? Det är så konstigt...
Ska se om jag kan bifoga excelfilen...
Ska se om jag kan bifoga excelfilen...
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Absolut, jag ska göra det. Jag kan avregistera mig själv på bolagsverkets hemsida med e-legitimation såg jag när jag var inne och letade uppgifter där. (tror det var den)Anna_H skrev:
Men om jag avgår nu så har jag ju ändå suttit i styrelsen under tiden fel har begåtts? Om föreningen konkar innan jag går ur eller efter jag gått ur, hur påverkar det? (inte för att jag tror det, men i alla fall)
Problemet, om vi nu ska kalla det det, är den närmast totala avsaknaden av formellt korrekta dokument.whistleblower skrev:Absolut, jag ska göra det. Jag kan avregistera mig själv på bolagsverkets hemsida med e-legitimation såg jag när jag var inne och letade uppgifter där. (tror det var den)
Men om jag avgår nu så har jag ju ändå suttit i styrelsen under tiden fel har begåtts? Om föreningen konkar innan jag går ur eller efter jag gått ur, hur påverkar det? (inte för att jag tror det, men i alla fall)
Det gör att det i den händelsen kommer bli ett väldigt knepigt bevisläge. Förhoppningsvis har du en hel del egen korrespondens med övriga styrelsen sparad, där du kan hänvisa till att du vid flertalet tillfällen försökt göra din röst hörd, påtala felaktigheter med mera.
Vad det kan innebära för din egen del är i det närmaste omöjligt att spekulera i, det är åtminstone inte till din nackdel att du agerar, så kan vi ju säga.
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
det viktigaste är ju att det blir rätt, inte att det blir en personlig vendetta för mig, bara för att de har behandlat mig illa.timmelstad skrev:Problemet, om vi nu ska kalla det det, är den närmast totala avsaknaden av formellt korrekta dokument.
Det gör att det i den händelsen kommer bli ett väldigt knepigt bevisläge. Förhoppningsvis har du en hel del egen korrespondens med övriga styrelsen sparad, där du kan hänvisa till att du vid flertalet tillfällen försökt göra din röst hörd, påtala felaktigheter med mera.
Vad det kan innebära för din egen del är i det närmaste omöjligt att spekulera i, det är åtminstone inte till din nackdel att du agerar, så kan vi ju säga.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
jag tror man skall tänka på att de övriga i styrelsen troligen inte har handlat i ont uppsåt, de har helt enkelt totalt noll koll på vad som gäller. OM det är så att just din bostadsrätt har uppstått i efterhand så kan man troligen utgå ifrån att den inte har inlemmats på ett korrekt sätt i andelstalen, dvs. rent formellt så är det int en bostadsrätt i så fall.
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Ingenting talar för att det skulle vara så. Min lgh är med och betalar avgift från början och den finns med i lghförteckningen. Upplåtelseavtal har jag inte hittat för någon av lägenheterna.hempularen skrev:jag tror man skall tänka på att de övriga i styrelsen troligen inte har handlat i ont uppsåt, de har helt enkelt totalt noll koll på vad som gäller. OM det är så att just din bostadsrätt har uppstått i efterhand så kan man troligen utgå ifrån att den inte har inlemmats på ett korrekt sätt i andelstalen, dvs. rent formellt så är det int en bostadsrätt i så fall.