Ska förnya ränterabatten jag har hos Swedbank, och i samma veve tänkte jag höja amorteringen nu när man anpassat sig lite efter "dyrare" räntan. Högre amortering känns bra, men får information att ränterabatten kan anpassas om amorteringsgraden ändras, men framgår inte om det går upp eller ner vid högre amortering. Någon som vet?

MalZon MalZon skrev:
Ska förnya ränterabatten jag har hos Swedbank, och i samma veve tänkte jag höja amorteringen nu när man anpassat sig lite efter "dyrare" räntan. Högre amortering känns bra, men får information att ränterabatten kan anpassas om amorteringsgraden ändras, men framgår inte om det går upp eller ner vid högre amortering. Någon som vet?
När vi tecknade vårt lån så brydde sig inte Handelsbanken alls om att vi ville amortera 5% istället för 3%. De sa att det inte påverkade räntan. Men generellt vill ju inte att banken att du ska amortera så har man en sådan skrivelse så minskar väl rabatten vid ökad amortering. Men då är mitt råd att byta bank.

Jo förstår ju att de förlorar på att jag betalar av lånet snabbare. Men då blir rabatten mindre alltså, undrar hur mycket mer man kan höja innan de minskar rabatten.

MalZon MalZon skrev:
Jo förstår ju att de förlorar på att jag betalar av lånet snabbare. Men då blir rabatten mindre alltså, undrar hur mycket mer man kan höja innan de minskar rabatten.
Det beror helt på vad som gäller för räntan, den ska inte förändra sig på något vis. Så att hålla på med att förhandla ska du inte göra. Det ska stå i lånehndlingarna """ Att låntagern ska kunna införliva lånet, helt eller delvis "" Då är räntan lika som nu och inte förändras. Det du tänker som att amortera extra, sätt det på ett separat konto. I december varje år, räknar ni igenom hur mycket ni´kan pyttsa in som extra betalning. Det kan ingen bank hindra er att tex betala in 50 kkr på lånet extra. Då sjunker räntan på kvarvarande lån rätt bra. Så gjorde vi och var inget som sänkte någon ränterabbat. (Nu hade vi 3mån ) Nu mera helt lånfria och skönt är det.
PS har du låst lånet på ett antal år så går det inte att göra som ovan, utan du måste vänta tills tiden gått ut.

Attitudeswe
Byt från storbankerna. Skandia erbjuder 3.07 färdigprutat t.ex. utan krav på motprestation.

Istället för att amortera mer - öka fondsparandet. Börsen verkar billig, ger bättre avkastning över tid och ger dessutom flexibilitet. Du kan få tillbaka pengarna på lönekontot på 2-3 dagar istället för 1-2 veckor om du vill låna tillbaka (och har förutsättningarna för att fortsatt få)

Ps: sparkonton med insättningsgaranti ger 2.7% obundet - billigt med 0.37% skillnad till bolånet för att ha flexibilitet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.