Har fått en boende kalkyl från FSB. Inga uppläggningsavgifter , ingen kontraktsränta 3.9% på byggkreditivet. Ca 0,5% ränterabatt när lånet ska läggas om ska se vad handelsbanken säger.... har ju varit kund där länge

Jag har redan byggkreditiv sedan juni förra året men jag 6.1% i ränta!Kan man ringa och "pruta" nu eller?

Jag är ledsen om jag är skeptisk till er som säger att ni får under 4 % på ert byggkreditiv.

/Fredrik

fredpers skrev:
Jag är ledsen om jag är skeptisk till er som säger att ni får under 4 % på ert byggkreditiv.
Jag också!

Håller med Fredpers och Jojje_99

Ni som säger att ni får 3,9 % så låter det väldigt konstigt, det skulle alltså innebära att ni får lägre ränta än den rörliga räntan i dagsläget, på ert byggkreditiv .. nja jag är också skeptisk.

Trots er skepsis har jag utan att försöka pruta fått 3.9. Vad jag hittils förstått ligger det inga andra kostnader och lurar.Kreditivet är på 1.5.

Glömde...Ränteförslaget när vi ska binda ligger på
3.68% spintab 1år
4.42% spintab 3år
Topplån 5.10.
detta beror ju givetvis på ränteläget den dag vi ska binda men ränta med rabatt är här baserat på ränteläget 2004-01-14

Vilken bank har du varit på? Var själv idag på Handelsbanken i Dalarna och fick erbjudande på kreditivränta på 6%, uppläggningsavgift 2400:- och 0,55% rabatt på räntan när lånen ska läggas om. Gratis slutvärdering.
Ringde sedan Länsförsäkringar och skulle där få 5,6%, ingen uppläggningsavgift, men få betala slutvärderingen själv. Alltså kändes det inte som någon större skillnad.

Någon som har tips på någon lågprisbank?

Detta erbjudande fick jag på föreningssparbanken. Eftersom jag är en mycket nöjd kund på Handelsbanken traskade jag dit och visade vad FSB erbjöd. De var lite tveksamma eftersom de i vanligafall har 1% i kontraksränta. Efter en timme ringde de upp och erbjöd samma villkor som FSB. En skillnad var att FSB erbjöd gratis värdering men inget låneskydd, Handelsbanken har ingen egen värderare men erbjuder däremot låneskydd. Tycker detta går på ett ut. Ränte rabatterna när lånen ska skrivas om var likvärdiga. (Kanske ska strunta i att skriva om lånen eftersom räntan är lägre än den rörliga ;)) Jag är mycket nöjd med villkoren jag fått, men hur som helst är det alltid bankerna som vinner.

robbin skrev:
En skillnad var att FSB erbjöd gratis värdering men inget låneskydd, Handelsbanken har ingen egen värderare men erbjuder däremot låneskydd. Tycker detta går på ett ut.
Du kan väl inte på fullaste allvar jämföra en värdering som kostar några tusenlappar i engångskostnad, med ett låneskydd som löser halva skulden om du eller din respektive kilar runt hörnet! :o
Om man måste gå från huset om den ene går bort, så känns den fria värderingen nog som en klen tröst...

M@ZE skrev:
Håller med Fredpers och Jojje_99

Ni som säger att ni får 3,9 % så låter det väldigt konstigt, det skulle alltså innebära att ni får lägre ränta än den rörliga räntan i dagsläget, på ert byggkreditiv .. nja jag är också skeptisk.
Jag är inte skeptisk.
Jag har själv fått 3,80% på byggkreditiv och inga extra avgifter.

Hej,

Får man fråga vilken bank som ger 3.8??

Said

Mr Beach.
Det jag menade när det går på ett ut var kostnaden för att köpa till låneskyddet själv iform av extra livförsäkring. Men du har rätt det är inte jämförbart i längden behöver dock inte fundera på det eftersom jag valde handelsbanken med fritt låneskydd.

Hej igen

När jag ser räntorna på bolånen kan jag fårstå att man ger så låga kreditivräntor. 3,8 % (innan räntesänkningen) på ettårigt lån är inte särskilt förmånligt.

/Fredrik

Jag kan inte låta bli att fundera på om inte man blandar ihop byggnadskreditiv och färdigt bolån? Men jag kanske har fel? Hur man kan få byggkreditivtänta som är lika låg som den rörliga räntan på bolån är för mig en gåta...

Nån som vet hur det kommer sig och hur man gör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.