S
19guran68 19guran68 skrev:
När diesel gått upp från 14,90 till 25 kr på ett år i skatt och reduktionsplikten framförallt och vi "ska få tillbaka" någon krona är inget som ökar köpkraften.
Elpriset har ökat 2-300 % på ett år så deras märkliga "bidrag" är inget som påverkar köpkraften. I vissa norra län finns det vinnare framförallt, men i södra delen där flest bor har kostnaderna överstigit valfläsket med råge.
De som fått det bättre är typ vd på Volvo som tjänar 79x mer än en anställd.
Andra vd som ökat löner med 40-80% på ett år
Vad handlar det här om egentligen? Du ser väl bland dina vänner och kollegor att de ha betydligt mer pengar över nu än vad de hade före Corona? ALLA mina kollegor håller med, mina grannar håller med, mina vänner håller med. Vi är inga ITsnubbar med höga löner, vi är arbetarklassen med 35-40k i lön, t.o.m vi har mer pengar över än innan Corona.

Långsiktiga effekten av höga bränslepriser kommer att svida, men vi har inte ens sett toppen på det isberget än är min övertygelse.

Redigerat:
S
K Karl Olssvan skrev:
Du har fel. Inflation är nästan enbart en effekt av att det skapas mera pengar, inga andra saker. Hög arbetslöshet och bidrag, jobbar troligen emot inflation, men väldigt svagt. Orsaken är den att de med dålig inkomst letar efter låga priser i affären och då kan man inte höja priset.
Har du inte ens läst vad du svarar på? Det är ju exakt det du säger som jag säger. Bidrag i det här fallet är den absurda situationen med bibehållen full lön trots att man inte producerar ett skit, denna "lön" betalades med färska pengar. Mer pengar som jagar färre varor ger inflation, exakt vad i det jag sagt är fel?

S
M MagHam skrev:
Det finns såklart många faktorer som kan påverka inflation mer eller mindre.
I den situation vi befinner oss i nu handlar det inte om att det startats sedelpress som under Tysklands 30-tal, utan den helt avgörande faktorn är orimliga energipriser (och delvis höga transportpriser och brist på varor).
Först Corona - sedan hällde Ukrainakrisen "bensin på den brasan".
Nej, helt enkelt. Allt du säger spelar in, men det som påverkat mest är pengatryckandet, du har säkerligen redan sett hur mycket M2 expanderat i USA senaste 3 åren. Där har du förklaringen till i stort sett hela inflationen vi ser nu.

• Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Har du inte ens läst vad du svarar på? Det är ju exakt det du säger som jag säger. Bidrag i det här fallet är den absurda situationen med bibehållen full lön trots att man inte producerar ett skit, denna "lön" betalades med färska pengar. Mer pengar som jagar färre varor ger inflation, exakt vad i det jag sagt är fel?
Det är först nu som du säger att bidrag är nya pengar. Bidrag ska vara skatter och inte nya pengar.

Intressant att läsa denna diskussion! Detta med att man har olika åsikter om vad inflation är! Är inflation prisökningar eller löneökningar?? Eller båda??? Är det kanske, som jag kanske tror, smygdevalveringen av svenska kronan de tio senaste åren som de senaste regeringarna gjort. Med prishöjningar på mest importerade varor och löner som tvingas höjas för att inte alla välutbildade ska flytta från Sverige.

S
K Karl Olssvan skrev:
Det är först nu som du säger att bidrag är nya pengar. Bidrag ska vara skatter och inte nya pengar.
Suck, nej det är inte först nu jag säger det. Bidragen vi har sett har enbart kommit från nya pengar, det tog jag för givet att alla var underförstådda med. Det kan knappast vara någon som tror att Sverige eller övriga världen hade dessa stimulanspengar redo utan att trycka nytt.

S
O Oaken skrev:
Intressant att läsa denna diskussion! Detta med att man har olika åsikter om vad inflation är! Är inflation prisökningar eller löneökningar?? Eller båda??? Är det kanske, som jag kanske tror, smygdevalveringen av svenska kronan de tio senaste åren som de senaste regeringarna gjort. Med prishöjningar på mest importerade varor och löner som tvingas höjas för att inte alla välutbildade ska flytta från Sverige.
Ja det är lite märkligt hur man inte ens är överens om vad ordet inflation betyder faktiskt. :D

S SueCia skrev:
Suck, nej det är inte först nu jag säger det. Bidragen vi har sett har enbart kommit från nya pengar, det tog jag för givet att alla var underförstådda med. Det kan knappast vara någon som tror att Sverige eller övriga världen hade dessa stimulanspengar redo utan att trycka nytt.
Det är lugnt. Bara vi är på samma linje. Man får dela på teorin om ekonomi och praktiken. Ja det har skapats nya pengar, om varför kan man inte veta. Det har behövts anser banker och de som styr.

19guran68 19guran68 skrev:
När diesel gått upp från 14,90 till 25 kr på ett år i skatt och reduktionsplikten framförallt och vi "ska få tillbaka" någon krona är inget som ökar köpkraften.
Elpriset har ökat 2-300 % på ett år så deras märkliga "bidrag" är inget som påverkar köpkraften. I vissa norra län finns det vinnare framförallt, men i södra delen där flest bor har kostnaderna överstigit valfläsket med råge.
De som fått det bättre är typ vd på Volvo som tjänar 79x mer än en anställd.
Andra vd som ökat löner med 40-80% på ett år

Tänk då om gemene man hade varit lite smartare så de hade blivit mindre känsliga för sådana här ”händelser”. Men istället väljer de allra flesta att leva från lön till lön.

Tror inte ens det är "gemene man" som har det största problemet, utan lantbrukare.
Men sådana vill vi väl inte ha kvar alls i Sverige.

JLyck JLyck skrev:
Tänk då om gemene man hade varit lite smartare så de hade blivit mindre känsliga för sådana här ”händelser”. Men istället väljer de allra flesta att leva från lön till lön.
Nej, inte heller åkarna, eller transportfirmorna, eller plogbil/snåskottarna eller taxibolagen, låt dom gå under bara...

J
Själv har jag bara väntat på när detta ska hända.
Bopriserna har ökat jämfört med lönerna i många år.
Nya pengar har tryckts i många år.
Räntan har varit låg i många år, vilket lett till att bostadskostnaderna inte skenat.
Billiga varor har kunnat köpas från låglöneländer.
Inhemskt producerade varor har antingen flyttat utomlands eller blivit "lyxvaror".

Under Covid trycktes nya pengar. Dessutom fick många pengar över då man inte kunde spendera dem på resor och uteliv. Kontentan var att bostäder och andra varor (tex samlarprylar, heminredning osv) steg kraftigt i pris.

Samtidigt kom en perfekt storm som skapade en brist på vissa råvaror eller komponenter, tex plast och halvledare. Lite beroende på Covid, men även beroende på andra faktorer. Konstigt nog har priserna på tex bilar och elektronik inte ökat i den grad jag skulle trott. Däremot har priserna på begagnade bilar ökat.

Vad händer nu?

Kriget skapar nya bristsituationer på bränsle, mat och vissa råvaror. Ytterligare brist på varor. Samtidigt lär mycket vapen gå åt. Och man lär behöva släppa ut ännu mera pengar. Men denna gång kan man inte med låg ränta låta de kostnader som skenat minskas, för man lånar inte till bränsleköp eller mat.

Ett problem är ju att det som blir dyrare nu är sådant som många verkligen behöver för att leva sitt liv. Bränsle och mat. Och när räntan höjs, betala sina bolån. Så minskar utrymmet för att handla varor. Antingen kan man fortsätta trycka pengar och hålla räntan låg, vilket kommer elda på inflationen än mer - eftersom det inte går att lösa tillgången på mat och bränsle pga kriget. Däremot ökar efterfrågan. Eller låter man folk inte ha råd med lika mycket mat och bränsle som tidigare och dämpar efterfrågan. Men med det dämpar man givetvis efterfrågan på alla andra varor också. Varav många använder de dyrare råvarorna.

Sen börjar folk kräva högre löner för att kunna gå runt. Här kommer nog några kunna få högre lön, medan andra inte kommer kunna höja lönen eller i värsta fall bli av med jobben.

Personligen tycker jag det är sunt att bostadspriserna slutar stiga, och kanske till och med sjunker tillbaka till vad de var för 5-10 år sen. Men det sker pga hemska händelser (krig och sjukdom) och det kommer troligen leda till ekonomiska lidanden för många.

Den enda uppsidan jag ser på detta är att vi minskar vårt oljeberoende lite, med det minskar vi CO2 och klimatproblemet, vi kommer även skicka mindre pengar till de skurkstater som producerar olja. För trots allt, många oljeproducenter är hemska diktaturer.

Jag hoppas på ett snabbt slut av kriget, att Putin "faller" och Ryssland får en "riktig" demokrati, men får betala för skadan de orsakat och att våra resurser kan gå till att bygga upp Ukraina igen, vilket skapar jobb och sätter igång ekonomin igen. Men att vi startat processerna för att sluta använda fossil energi i så stor utsträckning som möjligt.

Snabba förlopp leder troligen till att några blir stora vinnare och andra stora förlorare, så även om det blir ett snabbt slut på kriget hoppas jag att både räntehöjningar och andra effekter blir så "långsamma" att vanligt folk hinner med att anpassa sig och inte tvingas agera i panik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.