12 559 läst ·
86 svar
13k läst
86 svar
Hög inflation tidigarelägger höjd boränta
S SueCia skrev:
Bitter much?S SueCia skrev:
De som har utrymme att köpa lyx bilar för hus-pengar kommer givetvis inte vara de första som åker dit.
Det kommer vara arbetare med osäkra anställningar som får kicken för att deras bransch är beroende av konsumption som inte längre sker, eftersom medelklassen är tvungen att betala höga räntor istället.
Ditt dröm scenario kommer sannolikt inte omallokera pengar eller resurser på det vis du önskar eller hoppas.
Vi såg det inte komma!19guran68 skrev:
Så varför har man inte gjort det tidigare då denna "uppgång" pågått alldeles för länge.
Det här är ju skapat av banken för "den eviga uppgången" så de inte ska förlora de pengar som de skapar vid utlåningstillfället.
Brakar systemet för att kunderba inte kan betala så har bankerna inte heller teckning för fallet.
Man kan ta huset och kunden sitter med skuld kvar. I andra länder försvinner skulden med fastigheten. Sverige är lite speciellt bankstyrt må jag säga
Uselt ledarskap helt enkelt som allt annat i det här landet.
Jag ska omförhandla bolånet i sommar, eventuellt utöka det för att renovera badrummet. Frågan är om jag ska binda det eller inte?
Hittills har lånet varit bundet på tre år till 1,87%. Att räntan höjs räknar jag med men kommer den att sänkas under nästa treårsperiod?
Hur bör/ska man tänka egentligen? Är inte så hemma på sånt här.
Hittills har lånet varit bundet på tre år till 1,87%. Att räntan höjs räknar jag med men kommer den att sänkas under nästa treårsperiod?
Hur bör/ska man tänka egentligen? Är inte så hemma på sånt här.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Jag har en dotter som ska flytta hemmifrån om 10-12 år. Ser det inte som osannolikt att hon kommer behöva 2-3 miljoner sparade för att ens kunna köpa sig ett hus om dagens utveckling fortsätter.Unikt namn skrev:
Bitter much?
De som har utrymme att köpa lyx bilar för hus-pengar kommer givetvis inte vara de första som åker dit.
Det kommer vara arbetare med osäkra anställningar som får kicken för att deras bransch är beroende av konsumption som inte längre sker, eftersom medelklassen är tvungen att betala höga räntor istället.
Ditt dröm scenario kommer sannolikt inte omallokera pengar eller resurser på det vis du önskar eller hoppas.
Globala företag har väl framtiden utstakad för folket.S SueCia skrev:
Äg inget och var glad.
Ingen insats men en hög hyra
Att köpa sig ett hus det första man gör när man flyttar hemifrån är ganska orealistiskt.S SueCia skrev:
Dessutom hinner det troligtvis hända mycket på 10-12 år, speciellt nu när det finns indikationer på höjd ränta i en nära framtid som förhoppningsvis kommer få ner priserna på bomarknaden till rimliga nivåer.
RB är tvingad att höja räntan nu. Men det borde gjorts långt tidigare. Det är med stor risk för hela systemet som det görs.
Det bästa vi kan göra för våra barns skull är att uppmuntra utbildningsspåret.S SueCia skrev:
Då öppnas många dörrar, till bättre arbetsplatser och därigenom större valfrihet på bostadsmarknaden.
Utbildning är gratis så det är inga problem för någon alls.
Vill man spara pengar till barnen så finns det många tips på nätet om aktie/fond-portföljer för sådant. 1 krona är bättre än 0.
Men alla vill inte ens bo i hus i 20års åldern. Hon kanske vill runt och resa tills hon är 40 och har då hela livet på sig att hitta rätt i livet.
Att som en sadist hålla tummarna för att det går åt skogen för andra verkar vara ett rätt meningslöst sätt att investera sin energi.
Eller?
Vad ser du för prisutveckling från 2022 på bostäder i det scenariot? Och bedömt ränteläge 2032-34?S SueCia skrev:
Jag ser det som orimligt att barn behöver 2-3 MSEK cash för att kunna flytta hemifrån i den tidshorisonten.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Det återstår att se, vi har sett cirka 20% ökning per år senaste 2 åren, visst diskuteras ränteåtgärder. Vilket talar för viss avsvalning av bostadsmarknaden. Men samtidigt har vi en regering som visar att de är villiga att använda helikopterpengar gång på gång på gång för att befolkningen ska lindas in i sin mysiga lilla vagga där inget ansvar alls ligger på den egna individen. Folk lär sig helt enkelt att oförutsedda utgifter täcks upp av regeringen och känner sig då ännu tryggare att belåna sig högt.K Kane skrev:
Min gissning är att vi ser minst en uppsättning helikopterpengar till i år, vad man kallar det för är svårare att gissa dock.
Vårat ansvar att Regeringen med MP i spetsen skapat galna bränslepriser främst på dieseln? Är det vi som straffar oss själva menar du?S SueCia skrev:Det återstår att se, vi har sett cirka 20% ökning per år senaste 2 åren, visst diskuteras ränteåtgärder. Vilket talar för viss avsvalning av bostadsmarknaden. Men samtidigt har vi en regering som visar att de är villiga att använda helikopterpengar gång på gång på gång för att befolkningen ska lindas in i sin mysiga lilla vagga där inget ansvar alls ligger på den egna individen. Folk lär sig helt enkelt att oförutsedda utgifter täcks upp av regeringen och känner sig då ännu tryggare att belåna sig högt.
Min gissning är att vi ser minst en uppsättning helikopterpengar till i år, vad man kallar det för är svårare att gissa dock.
Reduktionsplikten är mer än dubbelt så hög än vad EU kräver om 8 år!
Elpriserna är skapat för att företagen ska tjäna så mycket som möjligt.
Det är inte för vår befolknings bästa.
Trots att elnätet är byggt med skattepengar.
S vill ta in så mycket skatt det bara går och släpper sedan ifrån sig smulor när några faktist klagar.
Ger dom verkligen pengar? Det är pengar som vi redan betalat för mycket av då skattepåläggen skenar.
Det har inget med Putin att göra som de försöker skylla på.
De är maktkåta men tar inget ansvar. Precis som "pandemin". Man skyller på andra.
Frågan är om det gör någon skillnad i valet till hösten.
Det är nog andra krafter bakom
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
19guran68 skrev:
Vårat ansvar att Regeringen med MP i spetsen skapat galna bränslepriser främst på dieseln? Är det vi som straffar oss själva menar du?
Reduktionsplikten är mer än dubbelt så hög än vad EU kräver om 8 år!
Elpriserna är skapat för att företagen ska tjäna så mycket som möjligt.
Det är inte för vår befolknings bästa.
Trots att elnätet är byggt med skattepengar.
S vill ta in så mycket skatt det bara går och släpper sedan ifrån sig smulor när några faktist klagar.
Ger dom verkligen pengar? Det är pengar som vi redan betalat för mycket av då skattepåläggen skenar.
Det har inget med Putin att göra som de försöker skylla på.
De är maktkåta men tar inget ansvar. Precis som "pandemin". Man skyller på andra.
Frågan är om det gör någon skillnad i valet till hösten.
Det är nog andra krafter bakom
Fattar inte vad du menar att något av det du skrev har med det jag skrev att göra. Jag är emot helikopterpengar pga. att det driver inflation och dessutom är helt och hållet onödiga.
Vi har inte haft skenande priser såpass länge att folks buffertar ska vara dränerade. Det är säkerligen ett stort antal husägare (inkl. mig som hade elräkning på 12 000) som fick nalla av bufferten till decemberräkningen, men det är knappast något som behövs helikopterpengar till.
Finns det ett överskott på skattepengar så finns det fan så mycket bättre saker att spendera dem på än att ge mig och övriga arbetare bidrag på bidrag. Ingen jag har pratat med kände att "nä fan, nu blir det svårt att få ekonomin att gå ihop, om bara regeringen kunde betala min bensin och elräkning" ..
Samtliga jag pratat med om detta på jobbet ifrågasätter snarare varför det ska delas ut pengar urskiljningslöst. Jag kör inte ens bil för 1000kr bensin per månad, ens med de nya priserna. Men jag ska få 1000kr. Folk i zon1 och 2, många har inte ens elräkningar på över 2000kr men vissa med bra avtal ska få 2000kr, dvs. hela elräkningen betald plus lite fickpengar i bonus.
Behåll dessa skattepengar och satsa på infrastrukturprojekt istället, det kan man aldrig få för mkt av.
Du skrev att det typ är självförvållat de högre kostnaderna.S SueCia skrev:Fattar inte vad du menar att något av det du skrev har med det jag skrev att göra. Jag är emot helikopterpengar pga. att det driver inflation och dessutom är helt och hållet onödiga.
Vi har inte haft skenande priser såpass länge att folks buffertar ska vara dränerade. Det är säkerligen ett stort antal husägare (inkl. mig som hade elräkning på 12 000) som fick nalla av bufferten till decemberräkningen, men det är knappast något som behövs helikopterpengar till.
Finns det ett överskott på skattepengar så finns det fan så mycket bättre saker att spendera dem på än att ge mig och övriga arbetare bidrag på bidrag. Ingen jag har pratat med kände att "nä fan, nu blir det svårt att få ekonomin att gå ihop, om bara regeringen kunde betala min bensin och elräkning" ..
Samtliga jag pratat med om detta på jobbet ifrågasätter snarare varför det ska delas ut pengar urskiljningslöst. Jag kör inte ens bil för 1000kr bensin per månad, ens med de nya priserna. Men jag ska få 1000kr. Folk i zon1 och 2, många har inte ens elräkningar på över 2000kr men vissa med bra avtal ska få 2000kr, dvs. hela elräkningen betald plus lite fickpengar i bonus.
Behåll dessa skattepengar och satsa på infrastrukturprojekt istället, det kan man aldrig få för mkt av.
Felet är att dessa extremt höga priserna aldrig skulle ha uppstått.
Det är skapat av politikerna.
Tycker själv att bidragen är fel och de hamnar hos fel personer som inte drabbats.
Vet de som haft el för 20,000 på en månad.
Fick lika mycket fast min var på 3350.
S har panik och det är inte genomtänkt
"Borde". Kostnader har dock ökat något enormt på kort tid, inflationen är enorm, mycket högre än deras hittepåsiffror. Får folk mindre marginaler måste de sluta konsumera. Slutar folk konsumera så kommer företag sluta sälja. Det blir en samhällsekonomisk recession med massarbetslöshet, hög inflation och kraschad fastighetssektor.S SueCia skrev:
Optimalt skulle inflationen vara nära noll och räntor mycket låga, under 1%. Husmarknaden ska inte styras med räntor, den ska styŕas via utbud. Sänk skatter, ta bort byrokratin inom bostadsbyggandet, gör det mycket lättare och betydligt billigare att få bygglov så sköter marknaden sig själv.