19guran68
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vem är man?

EDIT: från SCB (Riksbankens data) listar rätt galen ökning av penningmängden de senaste 10 åren:

[bild]
Ja Riksbanken då
Om nu inflödet varit så stort utan att det märkts på inflation tidigare är ju märkligt
19guran68 19guran68 skrev:
Så inflödet har man missat då eller, då man redovisat ca 2%

S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vem är man?

EDIT: från SCB (Riksbankens data) listar rätt galen ökning av penningmängden de senaste 10 åren:

[bild]

Hysch! Du får ju inte komma med fakta från pålitliga källor när du diskuterar mot folk som förnekar definitionen av inflation :D

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
S
Ja Riksbanken då
Om nu inflödet varit så stort utan att det märkts på inflation tidigare är ju märkligt
Det är inte alls märkligt, tillgångapriser har skenat på grund av inflationen, som de alltid gör vid hög inflation.

Riksbanken kan skruva på räntan bäst dom vill. Det kommer antagligen inte påverka inflationen nämnvärt ändå. Det kommer å andra sidan pungslå rätt många invånare i landet och troligtvis skjuta tillväxten i sank.

Har svårt att se hur du skall kunna justera den inflationen vi ser i dag genom att justera räntan?... Skulle tro att en del av den inflation vi ser i dag beror på en obalans i "supply and demand" inom väldigt många områden och att de prisökningar vi ser just nu antagligen bara är början på vad som komma skall.

• Gilla
19guran68
  • Laddar…
För de som inte haft lån så många år så kan, vi andra vittna om räntor som ni skulle spy av idag.
8,10 12% för ca 30 år sedan. Högsta månaden vid den krisen i slutet av 1989 var 27% för mig.
Hade inte ekonomin varit skulmättad som nu hade bankerna tagit samma idag.
Tänk på hur bankerna lagt upp detta till sin fördel.
Man tog säg 10% ränta till sig, men avdragen gjordes mot staten. Alltså dig själv.
På 10 år så fick banken in lika mycket som du gav för huset. Vid Amorteringfritt så har du hela skulden kvar +räntan.
Lägg ner privata banker som drar in svinaktigt med pengar. Lån via staten och då med en amortering utan ränta.
Bankerna skapar pengar vid skuldsättningen vid lånetillfället.
Det är inga pengar som finns egentligen.
De tjänar pengar på luft helt enkelt. Digitalt
Alltid kommer det upp om högre räntor förr. Men säg mig, hur många årslöner motsvarade huslånet? Huspriserna har stigit mer än lönen, så kan man säga. Därtill fanns större ränteavdrag före 90-talskrisen. De räntenivåerna kommer inte igen, vi lever i en annan tid. Men redan 5% är mycket för många idag.

J Johan456 skrev:
Alltid kommer det upp om högre räntor förr. Men säg mig, hur många årslöner motsvarade huslånet? Huspriserna har stigit mer än lönen, så kan man säga. Därtill fanns större ränteavdrag före 90-talskrisen. De räntenivåerna kommer inte igen, vi lever i en annan tid. Men redan 5% är mycket för många idag.
Större ränteavdrag gällde väl bara "höginkomsttagare", som hade hög marginalskatt ?
När jag köpte mitt lilla hus ( 124m2 enplans utan källare) år1978, så motsvarade huspriset c:a 6 årslöner. Samma hus med dagens pris, skulle då motsvara en årsinkomst på 630.000:- eller 53.700:-/mån. Med en medianlön i Sverige på 32 400 kronor, så ser man ju att huspriserna stigit mer än lönerna, men det är inte uppe i det dubbla, som många påstår. Hade man 8-10 % förr, så ska det väl jämföras med 4-5% nu och det är ju inte orimligt att vi kommer dit och då blir det tufft för många.

S
B boohoo skrev:
Riksbanken kan skruva på räntan bäst dom vill. Det kommer antagligen inte påverka inflationen nämnvärt ändå. Det kommer å andra sidan pungslå rätt många invånare i landet och troligtvis skjuta tillväxten i sank.

Har svårt att se hur du skall kunna justera den inflationen vi ser i dag genom att justera räntan?... Skulle tro att en del av den inflation vi ser i dag beror på en obalans i "supply and demand" inom väldigt många områden och att de prisökningar vi ser just nu antagligen bara är början på vad som komma skall.

Det är bara att hålla tummarna att räntan drar upp mot 15-20% under ett eller två år, men det gör ju ingen jättenytta om övriga länder låter inflationen skena.

jag delar din åsikt att vi än så länge bara ser början på inflationen.

S SueCia skrev:
Det är bara att hålla tummarna att räntan drar upp mot 15-20% under ett eller två år, men det gör ju ingen jättenytta om övriga länder låter inflationen skena.

Hur skulle det råda bot på supply and demand situationen? Möjligtvis att företag och privatpersoner slutat handla men det hade antagligen skjutit tillväxten i sank ordentligt.

Ett ganska enkelt samband är att priset på ägg troligtvis kommer gå upp med 25%.

Bonden som producerar foder till hönsen har stora kostnadsökningar i diesel och konstgödsel (170% på konstgödsel senast jag hörde). Fodret skall sedan transporteras. Lika så här ökar kostnaden i och med dieseln, etc etc etc. Detta fram till konsument som får ta smällen.

Hur skulle det hjälpa att höja räntan i ett sådant exempel?

Hanatsu Hanatsu skrev:
Det ska inte existera något "överskott i finanserna" hos staten. Det betyder att de tagit mer skatt än vad de behöver. Ända sättet att få bukt på skenande priser är att sänka skatter men det verkar vara en önskedröm. Bidrag måste bytas ut mot avdrag på arbete.
Det är fel. Bidragen måste höjas och skatter på arbete måste öka. Det är enda vägen framåt. De som inte inser det kan inte ekonomi. Om så inte sker. Kommer korthuset fort att rasa.

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Hur skulle det råda bot på supply and demand situationen? Möjligtvis att företag och privatpersoner slutat handla men det hade antagligen skjutit tillväxten i sank ordentligt.

Ett ganska enkelt samband är att priset på ägg troligtvis kommer gå upp med 25%.

Bonden som producerar foder till hönsen har stora kostnadsökningar i diesel och konstgödsel (170% på konstgödsel senast jag hörde). Fodret skall sedan transporteras. Lika så här ökar kostnaden i och med dieseln, etc etc etc. Detta fram till konsument som får ta smällen.

Hur skulle det hjälpa att höja räntan i ett sådant exempel?
Blir det bara 25% ska vi nog vara nöjda. Jag tror att till hösten kostar mat mellan 50-100% mera. O vissa varor finns inte att köpa.

• Gilla
Hanatsu
  • Laddar…
S SueCia skrev:

Länder kan inte bestämma över inflationen. Som Milton Friedman sa. "inflation är enbart ett penningtekniskt problem" Trycker du en massa nya pengar kommer du få inflation, och det går inte att stoppa.

19guran68
K Karl Olssvan skrev:
Det är fel. Bidragen måste höjas och skatter på arbete måste öka. Det är enda vägen framåt. De som inte inser det kan inte ekonomi. Om så inte sker. Kommer korthuset fort att rasa.
Så mer bidrag sänker inflationen? Är nog snarare tvärt om

Så mer bidrag sänker inflationen? Är nog snarare tvärt om
Bidrag har inget med inflation att göra. Du måste ha mera bidrag nu för det behövs för att inte välta samhällsbygget. Det kommer bli medelklassen som kommer åderlåtas nu. Det finns inga andra att välja på.

19guran68
K Karl Olssvan skrev:
Bidrag har inget med inflation att göra. Du måste ha mera bidrag nu för det behövs för att inte välta samhällsbygget. Det kommer bli medelklassen som kommer åderlåtas nu. Det finns inga andra att välja på.
Tillför man högre bidrag och "helikopterpengar" som man gjort i USA så spär det på en inflation.
De kommer inte kunna betala räntorna på allt de skapat under pandemin.
Om jag inte minns fel så har samlade skulder ökat med 193,000 miljarder under pandemin bara globalt.
Vissa länder har delat ut stora belopp men inte i Sverige m.fl

Tillför man högre bidrag och "helikopterpengar" som man gjort i USA så spär det på en inflation.
De kommer inte kunna betala räntorna på allt de skapat under pandemin.
Om jag inte minns fel så har samlade skulder ökat med 193,000 miljarder under pandemin bara globalt.
Vissa länder har delat ut stora belopp men inte i Sverige m.fl
Bidragen måste naturligtvis betalas av medelklassen. Helikopterpengar kommer alltid till redan rika och banker aldrig till underklassen

• Gilla
Buford
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.