12 559 läst ·
86 svar
13k läst
86 svar
Hög inflation tidigarelägger höjd boränta
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Klart du kan stoppa inflationen. Du kan höja skatterna motsvarande pengatryckeriet för att stävja att folk får mer pengar över i slutändan. Visst, väldigt förenklat men nog finns det sätt att ta bort pengar från spelplanen igen.K Karl Olssvan skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Haha nej bidrag har säkert inget med inflation att göra. Alkohol har säkert ingen inverkan på berusning heller.K Karl Olssvan skrev:
Man har bedrivit den mest oansvariga politiken vi någonsin skådat när man hade permissionsbidrag. Människor gick hemma och drällde, producerade mindre men bibehöll sina pengar.
mindre produktion men bibehållen lön som betalas av färska ”skattepengar” ger i slutändan mer pengar som jagar färre varor, självklart ger det inflation, det är t.o.m så att exakt den här situationen är skolboksexempel på inflation.
Så prishöjning påS SueCia skrev:
el
Diesel
Mat
El
+Övriga varor tar inte bort pengar från "spelplanen?
På vilket sätt har dessa saker tillfört pengar i Realekonomin?
Dessa kostnader ökar inflation påstår folk.
Hur svårt kan det vara att det krävs inflöde av kapital.
Prishöjningar är INTE inflation. Det är en prishöjning och inget annat
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Prishöjningar är en konsekvens av inflation, inte tvärtom.19guran68 skrev:
Så prishöjning på
el
Diesel
Mat
El
+Övriga varor tar inte bort pengar från "spelplanen?
På vilket sätt har dessa saker tillfört pengar i Realekonomin?
Dessa kostnader ökar inflation påstår folk.
Hur svårt kan det vara att det krävs inflöde av kapital.
Prishöjningar är INTE inflation. Det är en prishöjning och inget annat
Jaha?S SueCia skrev:
Så senaste höjningar på de flesta saker beror på att folk fått mer pengar att spendera på saker eller?
Jag tycker mig höra att folk har svårt med bränslepriset, elpriset etc etc
Äggproducenter , bönder etc går på knäna av alla pengar som driver upp inflationen menar du?
Räntehöjningar kommer slå hårt mot många.
Jag tror att de flesta inte upplevt att de har mer pengar att röra sig med.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Prishöjningarna drivs av mer pengar som jagar färre varor, precis som det ALLTID är. Medelklassen har påverkat absolut minimalt av högre bränslepriser och elpriser än så länge. Du snackar bara skit, orkar inte med din nedlåtande argumentationsteknik längre.19guran68 skrev:
Jaha?
Så senaste höjningar på de flesta saker beror på att folk fått mer pengar att spendera på saker eller?
Jag tycker mig höra att folk har svårt med bränslepriset, elpriset etc etc
Äggproducenter , bönder etc går på knäna av alla pengar som driver upp inflationen menar du?
Räntehöjningar kommer slå hårt mot många.
Jag tror att de flesta inte upplevt att de har mer pengar att röra sig med.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Personligen skulle jag vara försiktig med att skriva som det alltid varit när det kommer till ekonomiska teorier. Många av dem har varit bra att förklara vad som skett historiskt men inte alltid lika bra på förklara vad som sker i nutid/framtiden.S SueCia skrev:
Jag säger inte emot att vi har inflation för tillfället men att förklara ökningen på el, drivmedel, spannmål, gödsel med att vi fått mer pengar som jagar dessa varor snarare än störningar i utbudet?
Samma mängd pengar som jagar färre varor driver även upp priset..
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Absolut är det så, men vi har tyvärr inte samma mängd pengar, folk har ofantligt mycket mer pengar eftersom de inte behövt ta sjukdagar i närheten så ofta, fått pengar för karensdagen, fått pengar vid produktionsbortfall pga arbetsbrist (detta är den stora punkten), det ska dessutom delas ut helikopterpengar i form av avdrag på elräkningar.M MsTake skrev:Personligen skulle jag vara försiktig med att skriva som det alltid varit när det kommer till ekonomiska teorier. Många av dem har varit bra att förklara vad som skett historiskt men inte alltid lika bra på förklara vad som sker i nutid/framtiden.
Jag säger inte emot att vi har inflation för tillfället men att förklara ökningen på el, drivmedel, spannmål, gödsel med att vi fått mer pengar som jagar dessa varor snarare än störningar i utbudet?
Samma mängd pengar som jagar färre varor driver även upp priset..
Jag kanske inte var helt tydlig med vad jag menar, men expansion av m2 leder alltid till inflation, det vore konstigt annars.
När diesel gått upp från 14,90 till 25 kr på ett år i skatt och reduktionsplikten framförallt och vi "ska få tillbaka" någon krona är inget som ökar köpkraften.S SueCia skrev:Absolut är det så, men vi har tyvärr inte samma mängd pengar, folk har ofantligt mycket mer pengar eftersom de inte behövt ta sjukdagar i närheten så ofta, fått pengar för karensdagen, fått pengar vid produktionsbortfall pga arbetsbrist (detta är den stora punkten), det ska dessutom delas ut helikopterpengar i form av avdrag på elräkningar.
Jag kanske inte var helt tydlig med vad jag menar, men expansion av m2 leder alltid till inflation, det vore konstigt annars.
Elpriset har ökat 2-300 % på ett år så deras märkliga "bidrag" är inget som påverkar köpkraften. I vissa norra län finns det vinnare framförallt, men i södra delen där flest bor har kostnaderna överstigit valfläsket med råge.
De som fått det bättre är typ vd på Volvo som tjänar 79x mer än en anställd.
Andra vd som ökat löner med 40-80% på ett år
Du har fel. Inflation är nästan enbart en effekt av att det skapas mera pengar, inga andra saker. Hög arbetslöshet och bidrag, jobbar troligen emot inflation, men väldigt svagt. Orsaken är den att de med dålig inkomst letar efter låga priser i affären och då kan man inte höja priset.S SueCia skrev:Haha nej bidrag har säkert inget med inflation att göra. Alkohol har säkert ingen inverkan på berusning heller.
Man har bedrivit den mest oansvariga politiken vi någonsin skådat när man hade permissionsbidrag. Människor gick hemma och drällde, producerade mindre men bibehöll sina pengar.
mindre produktion men bibehållen lön som betalas av färska ”skattepengar” ger i slutändan mer pengar som jagar färre varor, självklart ger det inflation, det är t.o.m så att exakt den här situationen är skolboksexempel på inflation.
Det finns såklart många faktorer som kan påverka inflation mer eller mindre.
I den situation vi befinner oss i nu handlar det inte om att det startats sedelpress som under Tysklands 30-tal, utan den helt avgörande faktorn är orimliga energipriser (och delvis höga transportpriser och brist på varor).
Först Corona - sedan hällde Ukrainakrisen "bensin på den brasan".
I den situation vi befinner oss i nu handlar det inte om att det startats sedelpress som under Tysklands 30-tal, utan den helt avgörande faktorn är orimliga energipriser (och delvis höga transportpriser och brist på varor).
Först Corona - sedan hällde Ukrainakrisen "bensin på den brasan".
Det är viktigt att tänka på att höjning av de flesta priser, behöver inte vara inflation. Det är en prishöjning pga olika orsaker. Inflation är enbart när penningvärdet på allt som går att köpa ändras, till det sämre. Just nu har vi brist på olja och el, samt massor av skatter på det. Det är inte inflation. Men då dessa varor kommer att öka kostnaden för tillverkning osv. Så kommer priset bli högre.M MagHam skrev:Det finns såklart många faktorer som kan påverka inflation mer eller mindre.
I den situation vi befinner oss i nu handlar det inte om att det startats sedelpress som under Tysklands 30-tal, utan den helt avgörande faktorn är orimliga energipriser (och delvis höga transportpriser och brist på varor).
Först Corona - sedan hällde Ukrainakrisen "bensin på den brasan".
Den stora faran för inflation är faktiskt när kapital som är "inlåst" i fonder och aktien kommer ut i realekonomin, och börjar köpa för dessa pengar. Det kommer verkligen öka på inflationen.