RoTe
Endast en hemtjänstlön att leva på och ett hus? Nej nej nej nej.... Man kan utan problem bo mamma pappa och två barn i 1rok så fokusera på att skaffa utbildning, för det verkar ju inte finnas och sedan ett arbete som betalar mer än slavlön. Det låter som ett gäng felbeslut som tagit dessa unga föräldrar till denna punkt och då menar jag inte barnen, det är aldrig felbeslut. Felet är att inte ha adekvat utbildning som ger arbete efter gymnasiet, vilket det finns gott om att välja bland. Slå ner drömmen om villa volvo vovve direkt om det är så illa att en slavlön ska föda dom. Ja jag kallar det slavlön för det är bara underklass som jobbar med sånt idag.

• Gilla
  • Wow
Hybro och 2 till
  • Laddar…
P
S SkogsLasse skrev:
Hej, sonen har varit tidig m att skaffa familj. Han har sambo och ett barn och hyr en liten lägenhet, enbart han har jobb. Nu vill de ha hus, husen här i trakten är hyfsat billiga 1-2 milj får man ett lägre standard hus för. Men låna får han inte, då han bara jobbar i hemtjänsten och inte tjänar så mycket. Jag fick då idén, att jag kanske skulle köpa huset tillsammans med honom, så vi står på lånet bägge två och äger halva var. Så vi letar runt, men bankerna har en massa invändningar, typ att han och jag borde bo där tillsammans, eller hur skall hans sambo kunna lösa ur mig, eller har han barn och sambo går det inte? Hur skall mina andra två barn ärva detta osv. Hur löser man detta, jag känner till personer som äger huset ihop med en förälder, vet inte exakt vilket upplägg de har, hur skall vi gå till väga?
Egentligen tänker jag att sonen får vänta med villa tills sonen har råd med villa. Med det sagt bör jag lägga till att vi har hjälpt ett av våra barn (det andra klarade sig själv😮) till sin första "egna" bostad. Helt annan situation dock där barnet hade mycket god inkomst men inget sparat från studietiden.

Så, det är det upp till vad du vill, vad du har råd med och vad banken godkänner. Har du råd att köpa ett hus till sonen och känner att det är det du vill göra så för all del - gå ahead. Det är riskfritt i så mening att du, om det skiter sig, har ett hus som säkerhet för de lån du behöver ta. Nu vet jag inte din situation men om du måste låna även till en kontantinsats så kommer det nya huset att (i princip) vara belånat till 100%. Kan du fördela lånen på de två fastigheterna? Har sonen råd att betala räntor och amorteringar plus husets driftkostnader? Eller är det du som skall betala? Har du råd? Är det värt det?

Jag skulle nog be sonen vänta...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
RoTe RoTe skrev:
Endast en hemtjänstlön att leva på och ett hus? Nej nej nej nej.... Man kan utan problem bo mamma pappa och två barn i 1rok så fokusera på att skaffa utbildning, för det verkar ju inte finnas och sedan ett arbete som betalar mer än slavlön. Det låter som ett gäng felbeslut som tagit dessa unga föräldrar till denna punkt och då menar jag inte barnen, det är aldrig felbeslut. Felet är att inte ha adekvat utbildning som ger arbete efter gymnasiet, vilket det finns gott om att välja bland. Slå ner drömmen om villa volvo vovve direkt om det är så illa att en slavlön ska föda dom. Ja jag kallar det slavlön för det är bara underklass som jobbar med sånt idag.
Hoppas den där underklassen tar sen hand om dig någon gång 😅
Då blir det inte lika roligt för dig!

Eller har överklassen helt annan vård även i Sverige?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
RoTe
kisumisu kisumisu skrev:
Hoppas den där underklassen tar sen hand om dig någon gång 😅
Då blir det inte lika roligt för dig!
Nej tack jag vill inte bli våldtagen. Tar livet av mig tids nog.

• Gilla
  • Haha
Hybro och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
RoTe RoTe skrev:
Nej tack jag vill inte bli våldtagen. Tar livet av mig tids nog.
Lycka till!

Då får du nog göra det utomlands och frågan är om du är kapabel ta självmord. Beror ju på skicket också 😂

Nä på allvar.
Fyfan vilken bild vissa överklassare har.

Vem är det som gör all skitgöra när alla skall göra bara vissa uppgifter. Är det AI och robotar som ska göra allt det ni inte vill? 🤔

RoTe
kisumisu kisumisu skrev:
Lycka till!

Då får du nog göra det utomlands och frågan är om du är kapabel ta självmord. Beror ju på skicket också 😂

Nä på allvar.
Fyfan vilken bild vissa överklassare har.

Vem är det som gör all skitgöra när alla skall göra bara vissa uppgifter. Är det AI och robotar som ska göra allt det ni inte vill? 🤔
Tror du missförstår mig lite. Jag körde buss, tills yrket blev så nedkört i botten av LO och Sossarna för att bli ett så kallat NE*ERjobb. Vilka kör buss idag? Ja inte svenskar. Varför? Jo för att man får inte ens betalt för hela arbetstiden man lägger ner. Helt sanktionerat och påskrivet av facket KOMMUNAL.

Jag skaffade mig en kort utbildning som staten stod för, jag fick CSN lån, nu tjänar jag så otroligt mycket mer. Varför? Jo för att man måste kunna väldigt god svenska i mitt jobb.

Sorry för offtopic vi kan ta detta i PM om du på riktigt vill lära dig hur Sverige och Sossarna fungerar.

• Gilla
Marvil69
  • Laddar…
Har du råd utan att det påverkar din egen ekonomi allt för mycket så köp huset själv. Hyr sedan ut till dem. Det är det enklaste upplägget rent juridiskt och det ger dig också mest trygghet. De är väldigt unga och mycket kan hända de närmaste åren. Separation, någon av dem kommer på att de inte alls vill bo där osv.

Vill du hjälpa dem så kan du sätta hyran på en nivå där de har råd att lägga undan en slant varje månad. När det väl är dags att köpa har de förhoppningsvis bättre inkomster och kan beviljas ett banklån på resten av köpeskillingen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
kisumisu
RoTe RoTe skrev:
Tror du missförstår mig lite. Jag körde buss, tills yrket blev så nedkört i botten av LO och Sossarna för att bli ett så kallat NE*ERjobb. Vilka kör buss idag? Ja inte svenskar. Varför? Jo för att man får inte ens betalt för hela arbetstiden man lägger ner. Helt sanktionerat och påskrivet av facket KOMMUNAL.

Jag skaffade mig en kort utbildning som staten stod för, jag fick CSN lån, nu tjänar jag så otroligt mycket mer. Varför? Jo för att man måste kunna väldigt god svenska i mitt jobb.

Sorry för offtopic vi kan ta detta i PM om du på riktigt vill lära dig hur Sverige och Sossarna fungerar.
Jovisst det är ju förjävligt!

Sen är ju allt politik.

Håller också med att det finns en hel massa idiotbeslut! Sverige är man mycket jante och det är fult att lyckas. Så tycker inte jag det ska vara heller!

Lite det jag syftar med lån också. Varför får inte vi som är skötsamma människor nånsin något? Nä man får betala straff för att man äger saker som man jobbat hårt för att kunna få!

Sen sponsrar man glatt stora multimiljonföretag som ändå tar alla pengarna ifrån Sverige!

Sen om man är i skiten då måste man lämna hus och hem bara för att de är värda pengar!

Vissa tycks vilja ha tillbaka arvsskatt och gåvoskatt osv. 😡

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
High Fidelity / 112

- Mycket bra ide!

Hjälp ungdomarna att förstå det som krävs.

De unga behöver insikt i vad de verkliga kostnaderna är att ha en större bostad eller t o m driva ett hus.
Är oftast ingen dans på rosor, såvida man inte har gott om pengar.

Visst önskemålen är många... Men det gäller som "vuxna" att ha en god ekonomisk planering, om det ska bli hållbart. Inte bara en dröm.

- Vet en som satsade i princip allt han ägde, t o m med en stryktipsvinst.
Gick sedemera under namnet:
"Han dansade en sommar".

Redigerat:
M maria01 skrev:
förstår inte varför folk säger päron inte ska hjälpa sina barn med lägenhet eller hus finns ju knappt några hyres kvartar kvar då måste man ju köpa
Exakt.
I storstadsområdena finns inga lägenheter under 2 miljoner och hyresrätterna är 10-15 års kö till.
Om man inte vill ha generationsboende till barnen fyller 40 så är enda chansen att "köpa ut" dom.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
RoTe
kisumisu kisumisu skrev:
Jovisst det är ju förjävligt!

Sen är ju allt politik.

Håller också med att det finns en hel massa idiotbeslut! Sverige är man mycket jante och det är fult att lyckas. Så tycker inte jag det ska vara heller!

Lite det jag syftar med lån också. Varför får inte vi som är skötsamma människor nånsin något? Nä man får betala straff för att man äger saker som man jobbat hårt för att kunna få!

Sen sponsrar man glatt stora multimiljonföretag som ändå tar alla pengarna ifrån Sverige!

Sen om man är i skiten då måste man lämna hus och hem bara för att de är värda pengar!

Vissa tycks vilja ha tillbaka arvsskatt och gåvoskatt osv. 😡
Nja du har nog inte fattat poängen riktigt men tror inte du kommer göra det heller tyvärr.

kisumisu
Kvackatore Kvackatore skrev:
Exakt.
I storstadsområdena finns inga lägenheter under 2 miljoner och hyresrätterna är 10-15 års kö till.
Om man inte vill ha generationsboende till barnen fyller 40 så är enda chansen att "köpa ut" dom.
Det här förstår inte bönderna.

Det är en helt annan marknad utanför Stockholm, Göteborg och Malmö.
Visst finns det miljonvillor på andra orter också som t ex Umeå som nu växer så det knakar. Men på dessa andra orter har du ändå en landsbygd där vanligt folk har råd att bo.

T ex Stockholm är det fint folk och sedan rent hyresghetto finns inte så mycket annat.

Bönderna förstår heller inte hur ghettot ser ut när man likt en Nordkorea turist, ser bara de fina.

H Hybro skrev:
High Fidelity / 112

- Mycket bra ide!

Hjälp ungdomarna att förstå det som krävs.

De unga behöver insikt i vad de verkliga kostnaderna är att ha en större bostad eller t o m driva ett hus.
Är oftast ingen dans på rosor, såvida man inte har gott om pengar.

Visst önskemålen är många... Men det gäller som "vuxna" att ha en god ekonomisk planering, om det ska bli hållbart. Inte bara en dröm.

- Vet en som satsade i princip allt han ägde, t o m med en stryktipsvinst.
Gick sedemera under namnet:
"Han dansade en sommar".
Ja det är också ett bra sätt att hinna lära sig on vad det kostar att drifta ett hus. Pappan kan ju t ex speca upp uppvärmningskostnad, el, underhåll mm på hyresavgiften som tas ut.

F Fideliox skrev:
Mja, behövs och behövs, banken vill mest ha säkerhet om den som jobbar blir uppsagd, sjuk, dör eller dylikt. Jag kan t ex inte lägga om lånen eftersom min fru studerar. Jag har betalat kalaset själv i några år utan större problem.
Klart banken vill ha en säkerhet, men de vill också att man klarar av stora räkningar när de kommer. För de kommer när man har hus. Lågavlönad som ensam inkomsttagare i en barnfamilj med huslån blir tufft i alla kalkyler.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
tråden blev lång och jag har inte läst allt och ts kanske har lämnat redan men rent konkret så tror jag inte att endera part får nå lån överhuvudtaget så jag tror allting är en ickediskussion. Man ska nog tjäna väldigt bra om man ska ro hem en kalkyl på två hus och jag tror inte man får bygga en sån kalkyl på att man hyr ut heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.