Har ett trasigt kylskåp som klickar! Och ja, jag har sökt information. Massor av info. Eller kompressorn klickar. Den vill inte starta. Har bytt kapacitator. Har nu tagit isär startrelät. Och där i relät finns det ett kretskort. Har kommit fram till att det är kretskortet som felar. Där sitter det två kondensatorer tror jag. Jag är inte alls hemma på sådan här elektronik. Men lär mig gärna. Jag vet inte exakt vad det är för kondensatorer och vilka ja ska köpa. Har bilder på dom så om ni skulle kunna hjälpa mig med att berätta mer om dom och vad det är jag ska köpa. För jag har sökt på siffrorna som står på dom. Artikel nummer. Men hittar inga exakta träffar. Där uF och v stämmer. Snälla hjälp.
Kretskort med kondensatorer från ett kylskåps startrelä, visande specifikationerna 22µF och 50V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller ett kretskort med kondensatorer från ett kylskåps startrelä, med tydlig märkning på en kondensator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det viktiga är att kapacitansen är samma (F) , och att spänningen är >= det värdet du har (V). Det gör inget om spänningsvärdet är högre då det bara talar om vad kondingen tål för arbetsspänning.

Den svarta ser ut som en elektrolyt 22 uF (mikroFarad) tex https://www.elfa.se/sv/aluminiumele...page=18&origPos=103&origPageSize=50&simi=97.0

Den andra är en metalliserad folie konding tex
https://www.elfa.se/sv/kondensator-...page=11&origPos=89&origPageSize=50&simi=95.43 (100 nF == 0.1 uF)
 
largab skrev:
Det viktiga är att kapacitansen är samma (F) , och att spänningen är >= det värdet du har (V). Det gör inget om spänningsvärdet är högre då det bara talar om vad kondingen tål för arbetsspänning.

Den svarta ser ut som en elektrolyt 22 uF (mikroFarad) tex [länk]

Den andra är en metalliserad folie konding tex
[länk] (100 nF == 0.1 uF)

Har hört att f och v ska vara så lika som möjligt. Men blev ändå väldigt osäker på vad dom var för kondensatorer, Eftersom det finns en uppsjö. Ska kolla upp dom på elfa. Tack på förhand. :)
Kan det vara så att dom är eller den är trasig? Mätte uF värdena på dom och den på 0.1 uF låg på 980nF ca och den andra på 22 uF låg på 38 uF. Tänkte först bara byta ena men eftersom jag ändå ska byta så byter jag båda. Lika bra. Funkar det inte efter de här så slänger jag kylskåpet.
 
Vet att man inte kan lite helt på uF värdet. Men eftersom de felar nästan dubbelt så känns det fel. Vet att man dessutom ska ta bort den innan man mäter. Men orka helt enkelt inte de. Finns de fler sätt att mäta? Ohm?
 
Välkommen till forumet!
Ett råd i all välmening, skriv inte "Hjälp!" som rubrik. Då är risken stor att någon som är en jäkel på att laga kylskåp missar tråden. Skriv istället vad du vill ha hjälp med. :)
 
Müssli skrev:
Välkommen till forumet!
Ett råd i all välmening, skriv inte "Hjälp!" som rubrik. Då är risken stor att någon som är en jäkel på att laga kylskåp missar tråden. Skriv istället vad du vill ha hjälp med. :)
Tack så mycket. Du har helt rätt. Fel av mig. Har dock bara lite panik. Ha ha . Men ska absolut tänka på det om det blir fler inlägg.
 
Varför misstänker du en kondensator, det är nog mer troligt att det är halvledaren på kortet som är trasig. Posta beteckningen här, så får vi se om vi kan hitta på nåt.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Keld skrev:
Varför misstänker du en kondensator, det är nog mer troligt att det är halvledaren på kortet som är trasig. Posta beteckningen här, så får vi se om vi kan hitta på nåt.
Vilken är halvledare? För att på dom andra trådarna jag har läst om det här så brukar de vara det problemet. Men ja kan ha fel så klart. All hjälp mottages. :) och vad vill du ja ska ta kort på?
 
Mathias Smolarek Johansen skrev:
Vilken är halvledare? För att på dom andra trådarna jag har läst om det här så brukar de vara det problemet. Men ja kan ha fel så klart. All hjälp mottages. :) och vad vill du ja ska ta kort på?

Elektronisk kretskort med komponenter mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektronisk kretskort med olika komponenter som resistorer och kondensatorer på en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där kortet ser inte ut att kosta en förmögenhet från tillverkaren heller - Dvs, om det finns att få tag i. Kolla med leverantören om den finns som reservdel och få ett pris innan du kilar vidare och byter massa delar, kan spara både tid, pengar och frustration.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Keld skrev:
Varför misstänker du en kondensator, det är nog mer troligt att det är halvledaren på kortet som är trasig. Posta beteckningen här, så får vi se om vi kan hitta på nåt.
Av nyfikenhet så undrar jag vad du baserar detta uttalande på?

Uttorkade elektrolytkondensatorer är vanligt på äldre elektronik, och detta kylskåp verkar vara från 2005.
Nu är jag mer van vid "konsumentelektronik" och inte vitvaror, men på felbeskrivningen skulle jag misstänka just en dålig kondensator, och då främst en elektrolyt, plastfilm (den stora fyrkantiga) går sönder i mycket mindre utsträckning.

Mathias: Kolla upp avståndet mellan pinnarna på kondensatorn och se ifall denna passar: https://www.electrokit.com/el-lyt-22uf-50v-85c-o5x11mm.41790

Sen ta gärna bilder där allt på kortet är i fokus. Beskriv gärna vad det är för kort, var sitter det, vad styr det, vad är det inkopplat till?
 
slacker skrev:
Det där kortet ser inte ut att kosta en förmögenhet från tillverkaren heller - Dvs, om det finns att få tag i. Kolla med leverantören om den finns som reservdel och få ett pris innan du kilar vidare och byter massa delar, kan spara både tid, pengar och frustration.
Finns inte att få tag på. Har provat... därför måste ja göra så här. Tyvärr.
 
Kortet är ett startrelä. Sitter i en plastlåda som sitter på anslutningarna till kompressorn. Bytte en stor cylinderformad kapacitator innan jag börja med kortet. För det verkar som om strömmen inte vill fram till kompressorn. Sen testa vi kortet och körde ström igenom men strömmen gick inte hela vägen. Koppla förbi kondensator rektangulära och då gick strömmen igenom. Men det kanske inte är bästa sättet att testa på men eftersom jag är novis på sådan här elektronik så visste jag inget annat sätt. Satte en sladd mellan pinnarna på rektangulära kondensator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.