Startströmmen ska ja tillägga. Termostaten verkar fungera. Han vill starta men klarar inte av det pga av att Startströmmen inte skjuter till.

Nu har jag taskig koll på vad jag skulle kalla kraftelektronik men jag skulle gissa på att dedär är en mjukstart eller något.

Eftersom en kondensator normalt inte ska bete sig som en kortslutning så tror jag att du kan ha bränt något annat genom att kortsluta denna.

En bild där hela undersidan (gröna sidan) är i fokus gör det enklare att fundera på funktionen, en sådan bild ska även en mobilkamera lyckas ta. Var på kortet har sakerna kopplats in?

Jag tror liksom en del andra att det är transistorn/tyristorn/triacen som är trasig. Det största problemet med felande elektrolytkondensatorer är när de utsätts för höga "stötströmmar" i switchade nätaggregat eller motsvarande tillämpningar. Det utesluter inte fel i ditt fall men gör det mer sannolikt att det är triacen.

Den misstänkta komponent du bör fotografera är den lite större fyrkantiga med tre ben på. Du måste vika upp den 90 grader och fotografera dess märkning (eller löda bort den).

Pen

Redigerat:
X1-kondensator är säkert en del i en kapacitiv strömförsörjningsdel till kortet. En vanlig konstruktion för inbyggd småelektronik Elektrolyten kan antingen vara en del i strömförsörjningen och stabilisera likspänningen eller del i någon fördröjningskrets.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Om vi utgår från att det är en triac (stor chans) så kan du mäta upp den också. Tyvärr ser jag bara folien på undersidan av kortet men det är tillräckligt för att gissa hur den är inkopplad. Om vi numrerar pinnarna nerifrån och uppåt i bilden 1, 2, 3 så bör en fungerande triac mäta så här:

1-3. Som en diod i ledriktning fast ledande i båda riktningar. Är resistansen 0 så är den däremot trasig.
1-2. Öppen i båda riktningar.
2-3. Öppen i båda riktningar.

Mätningen ger tyvärr ingen garanti för funktion. Däremot för fel. En förutsättning för mätningen är att instrumentet klarar halvledare.
Reservation för att det kan vara en triac med inbyggd triggdiod och då är det betydligt svårare att mäta. Det vet vi när vi får beteckningen. Resistansen 0 ohm är dock en säker felindikation även i detta fall.

Pen

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Nu har jag taskig koll på vad jag skulle kalla kraftelektronik men jag skulle gissa på att dedär är en mjukstart eller något.

Eftersom en kondensator normalt inte ska bete sig som en kortslutning så tror jag att du kan ha bränt något annat genom att kortsluta denna.

En bild där hela undersidan (gröna sidan) är i fokus gör det enklare att fundera på funktionen, en sådan bild ska även en mobilkamera lyckas ta. Var på kortet har sakerna kopplats in?
På dom blänkande platta ytor. Fas och nolla.

Tolkar din beskrivning som att du har byglat förbi X1-kondensatorn, risken är då stor att du har lagt 230 V på efterföljande komponenter med följd att de nog har gått sönder.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
etompau skrev:
Tolkar din beskrivning som att du har byglat förbi X1-kondensatorn, risken är då stor att du har lagt 230 V på efterföljande komponenter med följd att de nog har gått sönder.
Kopplade förbi gråa rektangulära kondensator. Inga 230 volt. Elektriker på jobbet har nåt som kallas för lamptest. Och det är inga 230 volt på den.

etompau har helt rätt i att kondenstatorn sannolikt matar elektroniken kapacitivt. Det framgår av folien (med reservation för att det är dubbelsidigt och endast går att se baksidan). Dessvärre håller jag också med honom om att du kan ha förstört elektroniken genom att kortsluta.

Jag vet inte vad du menar med lamptest. Men om du har kopplat en lampa över kondensatorn så kommer den att matas tämligen högimpedivt via elektroniken och alltså inte lysa även om det från början var 230V där. Liksom med kortslutning så kommer även en lampa däröver sannolikt att förstöra elektroniken.

Redigerat:
OM du ger dig på att byta elektrolytkondensatorn (den runda) så tänk på att den kondensatortypen har en plus och minussida, finns väl utmärkt på dem.

Kopplar man på fel håll så exploderar kondensatorn. Dels obehagligt (brukar bli en djäkla smäll), men framförallt sprids ett klibbigt innehåll över stora ytor när det sker.

Det finns bipolära elektrolytkondensatorer också, men oftast måste de kopplas på rätt håll.

Pen skrev:
etompau har helt rätt i att kondenstatorn sannolikt matar elektroniken kapacitivt. Det framgår av folien (med reservation för att det är dubbelsidigt och endast går att se baksidan). Dessvärre håller jag också med honom om att du kan ha förstört elektroniken genom att kortsluta.

Jag vet inte vad du menar med lamptest. Men om du har kopplat en lampa över kondensatorn så kommer den att matas tämligen högimpedivt via elektroniken och alltså inte lysa även om det från början var 230V där. Liksom med kortslutning så kommer även en lampa däröver sannolikt att förstöra elektroniken.
Elektrikern på mitt jobb kollade ifall hela kretskortet fungera. Han har varit elektriker i 50 år. Kan garantera att det inte var 230 v han testa med. Eftersom han kan en hel del. Enda anledningen att jag frågar här istället för han är att han inte har tid att hjälpa mig eftersom det kan vara vad som helst som felar på kortet. Tänkte att ni kanske har mer vana med kylskåp och relän. Men om jag har kortslutit den så får ja helt enkelt byta den. Men jag skulle behöva veta mer om vad jag kan göra för att hitta felet. Eftersom ni inte vet till 100% att det är kondensator fel. För jag hade tänkt byta rektangulära och cylinder från början för det jag har läst tidigare även på detta forum är att just nån av dessa brukar gå sönder .

Elektrikern kollade alltså om el tar sig från punkt a till punkt b vilket det inte gjorde. Nu vet inte jag dock hur mycket ström som krävs för att ta reda på om den tar sig igenom hela kretskortet. Men det gjorde den inte i alla fall. Kan jag mäta mig fram? Ja de kan jag. Antar jag. Ska ta kort på mitt verktyg så får ni säga om jag kan kolla kretskortet med den eller inte.

Försök lägg upp en bättre bild av krestkortet.

När elektrikern konstaterade att det inte gick fram ström mellan a och b, så säger det rätt lite. Man behöver veta vad som finns mellan a och b.

Felet kan ju ev. också vara mer mekaniskt. Jag tror att ett kort som det du visar här kan ha en motorskyddsfunktion också, om det går för mycket ström så bryter den. Det kan då innebär att om kompressorn drar för hög startström så slår skyddet till, och det kan gå på några millisekunder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.