Mätningen på kompressorn ser ju bra ut. Ohmmätning mellan två poler, ska ge summan av de andra två. Alltså 17,5+21,1 = 38,5. Alltså helt ok.

Intressant tråd i övrigt, men frågan är om man ska lägga ner så mycket jobb och tid på en komponent som kostar 250-300 kr att köpa ny?

Vita sladden som sitter kvar på hela startenheten går till startkapacitatorn. Kretskortet som jag redan tagit bilder på ligger innanför den gråa rektangulära med vit etikett på. Sen sitter hela gråa på dom tre stiften på kompressorn. Har letat efter en hel grå men har ej hittat. Cylinda som är tillverkaren kunde inte ens få fram något förutom bruksanvisning. Har googlat en jävla massa med om kylen. Start kapacitator bytte jag för att jag hade läst att det är väldigt ofta den går sönder. Så ja börja med. Sen säger folk startrelä och där är jag nu. Eftersom det inte finns kretskort att få tag på så får ja byta vissa delar på kretskortet. För motor börjar Surra så fort termostaten säger det men den vi inte snurra igång ordentligt eftersom jag tror att startströmmen inte når fram till kompressorn. Klickar motor brummar klickar 5 sekunder senare motor slutar brumma. Väntar ett tag och så börjar det om igen.
Startreläenhet för kylkompressor med anslutna kablar mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Startrelä för kompressor med vit sladd och etikett, mot grå bakgrund.
Skapa konto

Närbild på en kylkompressors startenhet med elektriska ledningar och en startkapacitator.
Skapa konto

Då har du som sagt rimliga värden mätt över lindningarna. Om du vill kolla att den verkligen kan starta får du ordna så du kan bygla/kortsluta över brun-blå från kondensatorn just när du slår till strömmen och motorn brummar. När den startat efter någon sekund max släpper du bygeln och då ska den snurra på i drift.

Men det måste gå att köpa reservdelen om du utgår från typskylten på kompressorn istället för tillverkare av skåpet, då borde det gå lättare att söka.

Jag är tämligen säker på att kretskortet är en ersättare för ett PTC motstånd i form av en skiva i samma format.

Första generationens startrelä var mekaniskt och kallades drop-out. Kände av strömmen i huvudlindningen och styrde startlindningen.
Andra generationens bestod av ett PTC motstånd i serie med startlindningen. Gav startström under några sekunder.
Tredje generationens uppenbarligen elektroniskt startrelä i samma format som PTC motståndet och med samma funktion.

Redigerat:
Triacen kan du beställa via Micro-Kit. Använd Farnells orderkod som framgår av Farnells sida som jag länkade till ovan. Här är länken till Micro-Kit

https://www.microkit.se/

Pen.

Pen skrev:
Jag är tämligen säker på att kretskortet är en ersättare för ett PTC motstånd i form av en skiva i samma format.

Första generationens startrelä var mekaniskt och kallades drop-out. Kände av strömmen i huvudlindningen och styrde startlindningen.
Andra generationens bestod av ett PTC motstånd i serie med startlindningen. Gav startström under några sekunder.
Tredje generationens uppenbarligen elektroniskt startrelä i samma format som PTC motståndet och med samma funktion.
Ja. Jag har läst om ptc. Och ptc verkar det vara på äldre och det här är från 2005. Tror jag.

Mathias Smolarek Johansen skrev:
Köper gärna den delen om du kan hitta en sådan. Ja går nämligen bet. :(
Kolla tillverkare och modellnummer på kompressorn. Kan vara lättare att hitta den vägen

Ett problem är om motorn stannar efter ett kort strömavbrott. Då kommer ptc att vara så pass varm att den inte släpper igenom ström? I så fall misslyckas starten och motor skyddet bryter efter en stund.

Vad är är fördelen med ett dubbelt startsystem? Många motorer använder samma kondensator för drift och start.

lordi skrev:
Kolla tillverkare och modellnummer på kompressorn. Kan vara lättare att hitta den vägen
Har gjort det men hittar inget. Måste finnas nån annan modell av ptc som passar men hittar ingen info... blir galen på detta. Måste få igång den nu.

Ptc är igång bara bråkdelen av en sekund. Den används bara vid start. Sen när motor har uppnått rätt varv så är den vilande tills nästa start. Så värmen som blir kyls ner fort. Om ja fattat det rätt

Kompletterar med elektrolytkondensatorn ifall du vill göra beställningen. Hela beställningen från Micro-Kit blir då:
Elektrolytkondensator 22uF, 50V, 105C
Farnell 1902929
Triac MAC12SN
Farnell 2630391

Hela kalaset går på 15 kronor. Frakt tillkommer men Micro-Kit brukar ha billiga alternativ.
https://www.microkit.se/

Redigerat:
Pen skrev:
Kompletterar med elektrolytkondensatorn ifall du vill göra beställningen. Hela beställningen från Micro-Kit blir då:
Elektrolytkondensator 22uF, 50V, 105C
Farnell 1902929
Triac MAC12SN
Farnell 2630391

Hela kalaset går på 15 kronor. Frakt tillkommer men Micro-Kit brukar ha billiga alternativ.
[länk]
Tack så jätte mycket. Den gråa är inte med va? Tänkte ja byter den med. Ifall ja kortslutning den nu. Kan du leta på den med är du snäll. En annan fråga. Den här landningen eller vad de kallas som ja la upp här. Hur mäter ja den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.