Anförde din advokat argumentet att även om hålet kan ses som en brist, trots ålder på badrum, så var det lätt att hitta vid inspektion, och att undersökningsplikten därför inte kan betraktas som fullgjord?

Om han valde att INTE argumentera så, så skulle det nog vara VÄLDIGT intressant för forumet att få höra varför! Det är ju nämligen därför BH i 16 sidor sagt att du inte kan förlora.

• Gilla
nosar2017 och 3 till
  • Laddar…
Nu finns det ju ingen undersökningsplikt när det gäller bostadsrätter. Man får då hänvisa till att man uppmanat säljaren att undersöka lägenheten. Under förutsättning att man gjort det.

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Nu finns det ju ingen undersökningsplikt när det gäller bostadsrätter. Man får då hänvisa till att man uppmanat säljaren att undersöka lägenheten. Under förutsättning att man gjort det.
Sen finns det ju inte "dolda fel" i bostadrättsöverlåtelser heller så ....

Mikael_L
Men köplagen anser väl att man som köpare ska undersöka varan så gott man kan ?

En lag har inte åsikter. Men nej, det är därför det är så viktigt att köparen uppmanas att undersöka varan. Det brukar stå med i kontraktet. Så när köparen skriver under intygar den också att den blivit uppmanad att undersöka lägenheten.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Anförde din advokat argumentet att även om hålet kan ses som en brist, trots ålder på badrum, så var det lätt att hitta vid inspektion, och att undersökningsplikten därför inte kan betraktas som fullgjord?

Om han valde att INTE argumentera så, så skulle det nog vara VÄLDIGT intressant för forumet att få höra varför! Det är ju nämligen därför BH i 16 sidor sagt att du inte kan förlora.
Ju det gjorde han tydlig

De har redan förlorat nästan hela målet.. men nu vill de att det ska gå vidare till hövrätten så nu väntar vi på om det blir godkänd dvs prövningstillstånd . Min fråga har någon erfarenhet av att sådana små mål kan gå vidare till hövrätten

Jag förstår inte hur du kan anse att de förlorat ”nästan hela målet”. Vad jag kan förstå vann de målet delvis, men att skadeståndsanspråket sänktes till 50/200’?

De tvingas betala mer än lika mycket för mortpartens ombudskostnader som de själva får i skadestånd. Så nog känns det rimligt att säga att de förlorat alltid.

Jag tror inte att hovrätten tar upp målet. Men det är inte värdet i pengar som avgör det, utan att rimliga domar i standardfall inte tas upp. Nu trodde jag iofs som de flesta andra att ni inte skulle åka på någon förlust alls, men att hovrätten skulle ta upp det för att er motpart överklagar finner jag osannolikt. Kanske om ni överklagar, men det tror jag nog mer för att jag vill ha haft rätt än för att jag egentligen tror att domen är fel.

Redigerat:
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag förstår inte hur du kan anse att de förlorat ”nästan hela målet”. Vad jag kan förstå vann de målet delvis, men att skadeståndsanspråket sänktes till 50/200’?
Det totala summan som du krävde var 260 000för hela badrum +ersättningsbostad 140 000 så anses vi som i huvudsak vinnande i målet enligt domen men håller även med dig ,vi fick inte ens ersättning för hela rättegångskostand utan bara hälften

D Daniel 109 skrev:
Det har inte med saken om ni har gjort det eller inte. Frågan är om det är ett fel inprodukten som de inte haft anledning att misstänka. Inte vem som orsakat felet.
Samma sak gällde för oss vi tyckte inte att öppningen är fel och därför nämnde vi inget om det kanske om vi var med på vissning skulle man komma på att visa det för de .. aölt fu derade som det ska då man väntade på stambytet

harry73
Fördröja allt så mycket du kan. Som Nötegårdsgubben sa, överklag själv också domen.
Om du har tur, tas det upp och är stambytet färdigt och fick de ett nytt badrum på föreningens bekostnad.
Då kan lägenheten knappast vara mindre värd en vad den hade varit om stambytet hade utförts med ett godkänt badrum som utgångspunkt.

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
harry73
om bara motparten överklagar, är det bara de saker de tar upp överklagan handlar om. Om ni också överklagar, kan ni överklaga att ni behöver betala för tätskiktet och att ni inte får hela rättegångskostnaden betalt.
Då har motparten något att förlora i överklagandet.

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Fördröja allt så mycket du kan. Som Nötegårdsgubben sa, överklag själv också domen.
Om du har tur, tas det upp och är stambytet färdigt och fick de ett nytt badrum på föreningens bekostnad.
Då kan lägenheten knappast vara mindre värd en vad den hade varit om stambytet hade utförts med ett godkänt badrum som utgångspunkt.
Hej
Advokat gjorde så kallas anslutnings överklaga så vi får se .. men vf tror du att det ska vara bra att detta mål skall tas upp i hövrätten .Jag är rädd att det ska vända sig mot oss istället jag vet inre hur olika domare ser på saker o ting . Ju stambytet kommer börja 20 Augusti men det dröjar kanske ett år tills det är lgh tur .

Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
N nosar2017 skrev:
Hej
Advokat gjorde så kallas anslutnings överklaga så vi får se .. men vf tror du att det ska vara bra att detta mål skall tas upp i hövrätten .Jag är rädd att det sig mot oss istället . Ju stambytet kommer börja 20 Augusti men det dröjar kanske ett år tills det är lgh tur .
Det som är roligt att under hela den tiden så bodde de hemma hos sina föräldrar men anledning att de inte kunnde utnyttja dushen i badrummet och därför de krävde 140 000 i ersättning för dubbel bostad men vi vann i den delen Då de inte kunde bevisa att de överförde pengar för hyra till deras pensionerade föräldrar och kom på ursäkt att de inte kan handskas med kort

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.