80 837 läst ·
330 svar
81k läst
330 svar
Hjälp skadestånd på ej dold fel
De sa att de inte kunde se då det va fylld av saker enligt de ( hade varit tom faktiskt) sedan sa de att det va mörkt heheh då sa jag att vi sålde lgh i augusti ,visning var kl 13:00 , och det finns ett stort fönster i tvättstugan och att det finns en knapp som om man trycker på så tänds lampanMikael_L skrev:
Då får vi hoppas att de mer kunniga juristerna i högre instans bedömer detta bättre.
Jag menar att detta hål kan inte anses vara svårt att hitta. Det räcker med att man öppnat alla lådor och dörrar i lägenheten vid sin undersökning (vilket torde ingå i minimum för en undersökning) så hade köparna sett den finurliga och praktiska konstruktionen.
F fsn skrev:Typiskt feg ”förstår inte riktigt” Tingsrättsdom där dom ger och tar lite. Det är orimligt att förvänta sig ett tätskikt i ett 55år gammalt badrum.
Jag tror att ni har alla chanser att gå ifrån en hovrättsförhandling utan att åka på dom 50’. Men jag har full förståelse för att ni hade föredragit att betala dessa 50’ för att slippa skiten.
Vad har er motpart för ekonomiska resurser? Ett överklagande och förlust där och det kan bli dyrt att stå för alla ombuds kostnader för två förhandlingar.
Jag förstår inte heller det.. de kommer till o med få ett nytt badrum i snar framtid och det visste de om o det stod med på obejktbeskrivning så det här med tätskick borde falla och inte ha något betydelse fattar inte hur domaren hade tänktF fsn skrev:Typiskt feg ”förstår inte riktigt” Tingsrättsdom där dom ger och tar lite. Det är orimligt att förvänta sig ett tätskikt i ett 55år gammalt badrum.
Jag tror att ni har alla chanser att gå ifrån en hovrättsförhandling utan att åka på dom 50’. Men jag har full förståelse för att ni hade föredragit att betala dessa 50’ för att slippa skiten.
Vad har er motpart för ekonomiska resurser? Ett överklagande och förlust där och det kan bli dyrt att stå för alla ombuds kostnader för två förhandlingar.
Är det inte så att den överklagande part får skriva varför den anser att domen ska ändras, och att motparten då få reagera på det. Jag kommer inte ihåg om den andra parten då också får reagera på det och hur om hur många omgångar det handlar.Nötegårdsgubben skrev:
Normalt sett (om det alls tas upp av hovrätten) dömer man på handlingarna i hovrätten i sådana här fall. Man har alltså inte en huvudförhandling till där ombuden beskriver saken ytterligare en gång, utan domarna sitter själva och diskuterar det som lades fram i tingsrätten. Ett överklagande leder därför normalt inte till några större ytterligare kostnader för parterna.
Kanske någon annan vet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Jo, men det är ju själva överklagandet. Så någon advokattimme tillkommer fördtås här och där, men inte alls lika många som i tingsrätten. Meningen är ju också att hovrätten ska pröva samma sak som tingsrätten, inte att det ska tillkomma något nytt.
Är det alltid så i högre instans?Nötegårdsgubben skrev:
Vad gäller ifall man t.ex. fått tag i mer bevisning man vill åberopa. Blir det att starta en helt ny process i så fall?
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Ja, rättssystemet är ju inte till för att man ska kunna få samma sak prövad med olika bevis i olika instanser, utan det gäller att ha med alla sina bevis från början. De högre instanserna är till för att säkerställa att det döms rätt utifrån de bevis man lägger fram. De är inte till för att man ska få en chans till att lägga fram ytterligare bevis om man inte vann på första försöket.
Det finns undantagsfall, men då ska man ha goda skäl till varför man inte tagit upp dessa bevis tidigare.
Och att bara börja om låter sig inte göras hur som helst heller. Är en fråga avgjord så är den.
Det finns undantagsfall, men då ska man ha goda skäl till varför man inte tagit upp dessa bevis tidigare.
Och att bara börja om låter sig inte göras hur som helst heller. Är en fråga avgjord så är den.
Om du anmäler skicka till skateverket också, bör vara tämligen intressant även för skattemassen om föräldrarna inte tagit upp denna inkomst i deras deklaration.N nosar2017 skrev:Jag ville inte vara elak och jag är inte en sån som tycker om problem men har jag funderat på det då jag är trött på det här särskilt efter att vi har förlorat så mycket pengar ..nej jag ska inte hota eller så vill ibte att de använder det här mot oss men jag kommer ändå ta kontakt med FK för jag har hyrsavtal hos mig .. jag ville bara göra så att de inte ska utnjytta oss o landet samtidigt. Vad jag fick höra av vissa att de har det bra ekonomisk
Det är ändå (140 000- 40 000) *0,8 *0,3 = 24 000 som de har ”lurat” staten på i missad skatt.
Tack för tipset det där har jag missatP Pilis skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
De får inte pröva något som inte är prövat i första instans. (dvs. helt nya frågeställningar/yrkanden)Nötegårdsgubben skrev:
Men vilken bevisning och argumentation som man använder för att styrka sin sak får kompletteras.
Däremot är det inte något man kan få prövningstillstånd för att "bara komplettera" utan det behövs något juridiskt argument för att bedömningen/utfallet bör granskas av högre instans. Har de väl beslutat ta upp målet kan man komplettera hur mycket man vill.
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Det tror jag inte stämmer. Såhär skriver exempelvis Domstolsverket på sin webbplats:
”I ett tvistemål finns begränsningar för parter att i hovrätten föra fram nya omständigheter eller bevis. Under handläggningen i hovrätten tar hovrätten ställning till om parterna gjort det och om det ska tillåtas eller inte.”
Det finns naturligtvis exaktare skrivningar i rättegångsbalken, men det är hur som helst inte fritt att lägga fram nya bevis vid överklagande i tvistemål.
”I ett tvistemål finns begränsningar för parter att i hovrätten föra fram nya omständigheter eller bevis. Under handläggningen i hovrätten tar hovrätten ställning till om parterna gjort det och om det ska tillåtas eller inte.”
Det finns naturligtvis exaktare skrivningar i rättegångsbalken, men det är hur som helst inte fritt att lägga fram nya bevis vid överklagande i tvistemål.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det stämmer nog som du säger när det gäller tvistemål. Låter väldigt rimligt för att inte kunna agera så att man driver upp kostnaderna som motparten riskerar att betala vid ev. förlust.Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag inte stämmer. Såhär skriver exempelvis Domstolsverket på sin webbplats:
Jag tänkte mer generellt utifrån att "i högre instans får man inte". Nästan helt säker på att man får både i brottmål och inom förvaltningsrätten.
Snälla kan någon förklara till mig va det innebär. Har ärendet gått vidare till hövrätten o innebär det att de är inte nöjda med tingsrätt beslut alltså snälla det är bara ett hål och de har redab börjat med stambytet
(Med anledning av advokatbyråns hemställan om ersättning ur ovan angivna försäkringstagares rättsskyddsförsäkring den 14 juni 2018 samt den kontakt min assistent, ...... hade med Folksam rättsskydd den 15 augusti 2018, får jag i egenskap av ombud härmed inkomma med efterfrågad lägesrapport i ärendet.
Målet vid Södertörns tingsrätt är avklarat efter genomförd huvudförhandling, med ett gott resultat, men som i princip innebär att vardera part ska stå sin egen kostnad i målet. I anledning av detta har advokatbyrån fakturerat klienten för nedlagt arbete i tingsrätten jämte kostnader. Motparten har dock överklagat målet till Svea Hovrätt och undertecknad har för klientens räkning anslutningsöverklagat. Domen från tingsrätten har sålunda inte vunnit laga kraft och ärendet kommer därmed att pågå ytterligare under en beräknad tid om mellan 1 och 2 år. Med anledning av detta är det angeläget för klienten att ersättning kan erhållas ur försäkringen, då det för klienten är ekonomiskt mycket betungande att i avvaktan på ett slutligt avgörande stå kostnaden själv. Jag hemställer därför om att en reglering av försäkringsersättningen tom genomförd huvudförhandling vid tingsrätten kan ske à contovis. Domen från tingsrätten bifogas.)
(Med anledning av advokatbyråns hemställan om ersättning ur ovan angivna försäkringstagares rättsskyddsförsäkring den 14 juni 2018 samt den kontakt min assistent, ...... hade med Folksam rättsskydd den 15 augusti 2018, får jag i egenskap av ombud härmed inkomma med efterfrågad lägesrapport i ärendet.
Målet vid Södertörns tingsrätt är avklarat efter genomförd huvudförhandling, med ett gott resultat, men som i princip innebär att vardera part ska stå sin egen kostnad i målet. I anledning av detta har advokatbyrån fakturerat klienten för nedlagt arbete i tingsrätten jämte kostnader. Motparten har dock överklagat målet till Svea Hovrätt och undertecknad har för klientens räkning anslutningsöverklagat. Domen från tingsrätten har sålunda inte vunnit laga kraft och ärendet kommer därmed att pågå ytterligare under en beräknad tid om mellan 1 och 2 år. Med anledning av detta är det angeläget för klienten att ersättning kan erhållas ur försäkringen, då det för klienten är ekonomiskt mycket betungande att i avvaktan på ett slutligt avgörande stå kostnaden själv. Jag hemställer därför om att en reglering av försäkringsersättningen tom genomförd huvudförhandling vid tingsrätten kan ske à contovis. Domen från tingsrätten bifogas.)
Det betyder att din advokat vill ha ersättning för sitt jobb från ditt försäkringsbolag nu och inte när målet är helt avgjort. Hen vill också säkerställa att hen får pengar så att inte försäkringsbolaget plötsligt dumpar det i ditt knä.
Ok då betyder att ärendet gått vidare liksom att överklagat är mottaget .. innebär det att det finns chans att vi förlorar målet ju med att de är inte nöjda med beslutet och ska titta igen på det.tommib skrev:
Tack för din snabb svar
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det är märkligt om du inte har fått meddelande om att målet är överklagat till hovrätten.