Ser att hempularen la inlägg om det en minut före mig men hittar inte svaret där heller.

L Lars48 skrev:
Ok, en fråga: om TS vinner o motparten ska betala hans kostnader, ska då motparten betala TS,s FB oxå för rättshjälp delen samt självrisken ?
Ja.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Ja domstolen tar inte hänsyn till om någon avparterna får ersättning från försäkringsbolag.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Hej
Det har gått lång tid sedan mitt senaste inlägg och hoppas verkligen att ni inte har glömt vad mitt inlägg handlade om .. det jag vill säga är att vi vann stort del av målet man kan säga 90% . Vi är faktiskt glada över detta , men skulle betala till motpartner 50 000 kr för tätskick som saknas och som vi inte har rört när vi flytade in i lgh( detta kunde vi bevisa i rättegång) men men vet ej vf skulle vi betala 50 000 i alla fall motpartnar skulle ersätta våra rättekosnad med upp till hälften inte hela så sammanlagt har vi förlorat ca 120 000kr . Det som hände nu är att vi fick ett mail från vårt advokat som säger att de har överklagat beslutet till hövtätten .:(:(:( så nu väntar på prövningstillstånd . Vet någon hur lång tid tar ett prövningstillstånd innan det kommer
Mvh

• Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
Vill ni överklaga, advokaten bör väl fråga er först!

K Keld skrev:
Vill ni överklaga, advokaten bör väl fråga er först!
Motparten har överklagat.

Det är motpartner som överklagat beslutet.

Hur resonerar TR när dom dömer er att betala hela 50,000:- för avsaknad av ett tätskikt i ett badrum byggt 1964???

Kan du inte ladda upp domen? Den är ju numera allmän handling ..

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Hur resonerar TR när dom dömer er att betala hela 50,000:- för avsaknad av ett tätskikt i ett badrum byggt 1964???

Ja precis jag vet inte hur kag ska resonera det och om man läser hela domen så ingen skulle tro att vi skulke behöva betala 50 000 motpartner kunde bevisa att tätskick saknar genom en beskickningman som de har anlitit, men så klart den är byggt 1964 så hur skulle vi upptäcka det !!! Vi har bevisat att vi inte har rört badrummet sedan vi flyttade in och att det kommer ske stambyte som börjar 20 augusti så vf ska vi betala ingen vet.

Det har inte med saken om ni har gjort det eller inte. Frågan är om det är ett fel inprodukten som de inte haft anledning att misstänka. Inte vem som orsakat felet.

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Kan du inte ladda upp domen? Den är ju numera allmän handling ..

• Skärmdump av en dom från Södertörns tingsrätt daterad 2018-06-26 med text om duschrum och fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Enligt min erfarenhet av hovrätten så hanterade de frågan om prövningstillstånd på 3-4 veckor. Det gällde dock en arvstvist. Boutredningsmannen (oberoende advokat utsedd av tingsrätten) bad om skyndsam behandling.

I vårt fall innehöll överklagandet även klander mot boutredningsmannen, hovrätten skickade tillbaka ärendet för att tingsrätten skulle avgöra om han skulle avsättas. När tingsrätten inte avsatte honom (tog någon månad) så nekade hovrätten prövningstillstånd samma dag.

Då begärdes prövningstillstånd i HD för att pröva det nekade prövningstillståndet från hovrätten. Även HD var förvånansvärt snabba med att avslå. Där var dock en lite lustig detalj. Den som överklagade, begärde anstånd med att motivera sitt överklagande, utan att motivera varför hon behövde anstånd. HD beviljade då anstånd i 3 v för att hon skulle motivera varför hon behövde anstånd med att motivera sitt överklagande.

När tiden gått så nekade HD prövning samma dag.

Enligt boutredningsmannen är detta ett vanligt sätt att fördröja ett mål, att begära anstånd utan motivering.

• Gilla
nosar2017 och 2 till
  • Laddar…
M
Har du möjlighet att ladda upp domen i sin helhet? (samtliga sidor). Går snabbare som pdf istället för screenshots.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Fast vi ser ju ändå pudelns kärna där – köparen har klagat på allt denne kunde och det enda som gick igenom var ett delvis saknat tätskikt.

Trist med kostnaderna, men hoppas att ni har försäkringsskydd som täcker rättegångskostnaderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.