Lycka till och gå absolut inte med på någon förlikning, som troligt kommer innan tingsrättsförhandlingen.

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu så här i semestertider finns det risk att man missar tidsgränser. Säkerställ att advokaten får en fullmakt att föra din talan. Så inte fullmakten ramlar in i din brevlåda för underskrift när du bortrest. Vet ett fall där en bostadsrätt blev förverkad, bara för att advokaten aldrig fick sin fullmakt.
Tack för tipset har redan tänkt på det ... nästa vecka är sista veckan för advokaten innan sems så vi ska se till att allt är klart

O
Rätten kommer att försöka få er att förlikas.
Gå inte med på det.
Hoppas att juristen känns bra!
Håll oss uppdaterade! Jag tror jag talar för alla här när jag säger lycka till!

• Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
Hej alla
Tänkte uppdatera er om vad som hände de senaste 3 månader .. vi har haft första förhör och det kändes väldigt bra och att vi står på det säkra sidan , domaren verkade medveten om att det handlar om att de endast vill utnyttja oss på pengar .
Advokat arvode hamnade på ca 100 000 och vi betalade runt 45 000 inkl moms resten skulle fk betala med tanke på rättskydd som vi har och det är inte klart än så det blir mer pengar i försättningen så min fråga är om man vinner målet kommer deras fk täcka alla rättegång kostnder även det som vi betalde dvs 45 000 . Om det blir på det sättet så har vi stor chans att vinna annars så kommer kostnader för oss hamna på ca 100000 om inte mer så det känns att vi är som är förlorare även om vi vinner målet hoppas att ni försrår vad jag menar . Tack i förhand.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
100000 i arvode för ett så enkelt mål. Jösses! Är kanske normalt, har ingen som helst aning om vad som är rimligt men det bör ändå vara ett gäng timmar.

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
T
Hoppas verkligen att det går bra för er, strongt att hålla ut!!

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
Det är vanligt att förloraren betalar vinnarens rättegångskostnader så det borde vara goda möjligheter att få tillbaka era 45.000:- Men det beror på vad det är för typ av mål så det är nog bäst om ni hör med er advokat vad som gäller.

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
Mikael_L
Vid förlikning står väl vardera part för sina egna kostnader?
Så det är ju inte så attraktivt ifall man har höga kostnader, tänker jag.

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
100000 i arvode för ett så enkelt mål. Jösses! Är kanske normalt, har ingen som helst aning om vad som är rimligt men det bör ändå vara ett gäng timmar.
Det var mycket då advokat tar 2500 per tim exklusiv moms och det blev något runt 44 timmar

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vid förlikning står väl vardera part för sina egna kostnader?
Så det är ju inte så attraktivt ifall man har höga kostnader, tänker jag.
Nej, förlikning sker ju lämpligen före man drar på sig höga kostnader. För att undvika att betala egna höga kostnader för att få en liten vinst, eller att behöva betala motståndarens höga kostnader vid vinst.
Grundregeln är ju att förloraren betalar motståndarens kostnader. Men det kan ju fördelas olika beroende på hur mycket av yrkandet som godkänns.
I det här fallet var det väl 200.000 som yrkades. Det är väl tänkbart att rätten underkänner en större del av yrkandet, tex med tanke på kommande stambyte, och dömer säljaren att ersätta med 25.000 kr, samt att låta var och en ta hand om sina kostnader? Dvs att båda är förlorare?

harry73
N nosar2017 skrev:
Hej alla
Tänkte uppdatera er om vad som hände de senaste 3 månader .. vi har haft första förhör och det kändes väldigt bra och att vi står på det säkra sidan , domaren verkade medveten om att det handlar om att de endast vill utnyttja oss på pengar .
Advokat arvode hamnade på ca 100 000 och vi betalade runt 45 000 inkl moms resten skulle fk betala med tanke på rättskydd som vi har och det är inte klart än så det blir mer pengar i försättningen så min fråga är om man vinner målet kommer deras fk täcka alla rättegång kostnder även det som vi betalde dvs 45 000 . Om det blir på det sättet så har vi stor chans att vinna annars så kommer kostnader för oss hamna på ca 100000 om inte mer så det känns att vi är som är förlorare även om vi vinner målet hoppas att ni försrår vad jag menar . Tack i förhand.
Tack för återkopplingen!
Vad är motpartens taktik? Om jag kommer ihåg rätt hade deras advokat en teori om att undersökningensplikt inte gäller om säljaren inte ger tillräckliga möjligheter att undersöka lägenheten. En uppmaning att undersöka i avtalet räcker alltså inte enligt honom.
Är det det han använder mot er? Skulle vara bra att veta hur det slutar för er.

N nosar2017 skrev:
Hej alla
Jag förstår iaf inte vad du menar. Vinner ni målet vilket jag tycker att ni gör då ska motparten betala alla eran rättegångskostnader. Hur menar du att ni förlorar ändå ?

L Lars48 skrev:
Jag förstår iaf inte vad du menar. Vinner ni målet vilket jag tycker att ni gör då ska motparten betala alla eran rättegångskostnader. Hur menar du att ni förlorar ändå ?
OM det blir så att motparten förlorar men inte döms att betala vinnarens rättegångskostnader, elelr om det blir förlikning.

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
Det förekommer att rätten inte dömer förloraren st betala motpartens kostnader, och det förekommer att det jämkas.

Men det normala är att förloraren får betala dina kostnader om du vinner.

Det kan finnas en fallucka, om den förlorande parten har drivit sitt mål med allmän rättshjälp, så täcker staten dennes egna kostnader. Men inte det som personen blir dömd att betala. Då är det inte säkert att vinnaren kan driva in för kostnader.

Det förekommer att detta utnyttjas. Vid förlikning ”jag kan ändå inte betala dina kostnader när jag förlorar. Det är bättre att du betalar 50 000 nu”.

Anna_H Anna_H skrev:
OM det blir så att motparten förlorar men inte döms att betala vinnarens rättegångskostnader, elelr om det blir förlikning.
Ok, en fråga: om TS vinner o motparten ska betala hans kostnader, ska då motparten betala TS,s FB oxå för rättshjälp delen samt självrisken ?
Spontant tror jag att så är fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.