harry73 harry73 skrev:
Nja egentligen står det i lagen också att om en köpare undersökt varan kan han inte åberopa fel som han borde upptäckt
Detta kan säkert tolkas att köparen har en undersökningsplikt lm han var på visning.
"20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen"

Finessen här är alltså att om köparen inte har undersökt varan, och om säljaren inte uppmanat honom att undersöka varan. Då kan köparen klaga på i princip vad som helst, som går in under det som i en tidigare paragraf definierades som avvikelse. Den definitionen är i stora drag att om varan på någon punkt avviker från det köparen har rätt att förvänta sig, då är det ett fel som kan reklameras.

Men om man som säljare ser till att köparen är medveten om sin undersökningsplikt, då gäller liknande regler som det som finns i jordabalken ang. fastighetsköp.

harry73
Men jag tolkar det också att om en köpare undersökee en vara, då spelar det ingen roll hur nogeann den är, då gäller jordabalkens undersökningsplikt (ish)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En fråga bara , det här med att säljaren uppmanar och allt annat ,men det är så att mäklaren som tar hand om sånt istället för säljare då jag hade ingen direkt kontakt med köparen .
Och i mäklarens journal står allt som hände mellan köparen o mäklaren så klart i kännedom av säljaren

Du har väl en kopia på kontraktet?

Jarlingar Jarlingar skrev:
Det brukar finnas en specifik punkt att säljaren har uppmanat köparen att undersöka objektet, med egen signatur för just den punkten.

O
Det borde se ut som de flesta avtal... Mäklarna använder ofta de standard kontrakt som finns...

• Gilla
axn
  • Laddar…
Ja jag menar det (y)

Jo det står med

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Grattis, då har du ryggen fri :)(y)

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
Hej alla igen

Det verkar att köparna inte nyktrar till och att det var inget bluff som man hade önskat .
Då man har fått ett brev från tingsrätt att ansökan har kommit till de och att nu måste vi ge ett svar oavsett vad svaret är , annars kan tingsrätt besluta en dom utifrån de uppgifter som köparensombud har gett.

Jag har kontaktat en advokat byrå som mäklaren har rekommenderat landahl advokatbyrå och fått tid nästa vecka .

tommib
Lycka till!
Trist att det ska behöva bli på detta viset men jag har svårt att se att du skulle kunna förlora så länge du har en någorlunda vettig advokat.

I och med att det nu är en rättstvist skulle jag avråda dig från att skriva mer innan det är avgjort. Samtidigt vore det förstås roligt att få höra hur det gick när allt är klart.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Tack och ska försöka skriva så lite som möjligt här så att jag inte avslöjar mycket ☺

Nu så här i semestertider finns det risk att man missar tidsgränser. Säkerställ att advokaten får en fullmakt att föra din talan. Så inte fullmakten ramlar in i din brevlåda för underskrift när du bortrest. Vet ett fall där en bostadsrätt blev förverkad, bara för att advokaten aldrig fick sin fullmakt.

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
Stor och stabil byrå, det blir nog bra!

Lycka till!

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
harry73
Lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.