227 610 läst ·
439 svar
228k läst
439 svar
HJÄLP! Säljaren vill nu försöka häva köpet (Efter kontrakt är skrivet)
Det enda som eventuellt kommer avgöras i rätten är hur stort skadestånd ni får.
Men sen tror jag inte ni kan stämma säljaren direkt. Ni måste först framföra skadeståndskrav, och om säljaren betalar det skadestånd ni kräver så är det sen klart.
Det är bara om säljaren vägrar betala det skadestånd ni kräver som ni kan stämma säljaren.
Poängen är att det måste finnas en tvist för att kunna stämma någon. Ni måste alltså vara oense om något.
Men sen tror jag inte ni kan stämma säljaren direkt. Ni måste först framföra skadeståndskrav, och om säljaren betalar det skadestånd ni kräver så är det sen klart.
Det är bara om säljaren vägrar betala det skadestånd ni kräver som ni kan stämma säljaren.
Poängen är att det måste finnas en tvist för att kunna stämma någon. Ni måste alltså vara oense om något.
Det är våran jurist som nu sköter det hela, och jag och min familj kommer inte att beblanda oss mer i det, förutom när vi ska. (Och fom nu så kommer inte ALL detaljinformation skrivas i denna tråden, då jag har blivit tillsagd det)Nerre skrev:Det enda som eventuellt kommer avgöras i rätten är hur stort skadestånd ni får.
Enligt vad jag har fått höra så är det inte så som du säger? utan det kan urarta sig på väldigt många andra sätt.
Vad har du tänkt dig att domstolen ska göra om säljaren säger "Visst, vi betalar det skadestånd ni kräver"?
Som du ser här http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/
så krävs det att ni redan vid ansökan måste specificera ett belopp.
Som du ser här http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/
så krävs det att ni redan vid ansökan måste specificera ett belopp.
Som sagt du vet inte om ALLT om detta specifika fall, och du vet heller inte vad som redan har gjorts eller exakt vad som kommer att göras.Nerre skrev:
Det är kul att du visar engagemang i våran fråga, men just nu finns det inget aktuellt att diskutera i fallet här på detta forum.
Hur kan du påstå att det inte finns nån tvist? hela den här tråden handlar ju om en tvist mellan en säljare och köpare.Gillestugan skrev:Det är våran jurist som nu sköter det hela, och jag och min familj kommer inte att beblanda oss mer i det, förutom när vi ska. (Och fom nu så kommer inte ALL detaljinformation skrivas i denna tråden, då jag har blivit tillsagd det)
Enligt vad jag har fått höra så är det inte så som du säger? utan det kan urarta sig på väldigt många andra sätt.
Vi vet i stort sett att säljaren inte kommer att skriva på något och sälja huset för det har säljaren deklarerat via sin mäklare. Nu när TS har tagit hjälp av jurist så kanske säljaren ångrar sig igen och går med på köpet som det var tänkt från början. Jag tycker TS gör helt rätt i detta och anlitar en jurist och försöker lösa problemet nu istället för att vara utan lägenhet (som TS kanske har sagt upp för att kunna flytta in i det nya huset) och inte ha något hus att flytta in i den 1maj och tvingas att stå på gatan med både sitt bohag och familj...
Vad som vi vet idenna tråd är att säljaren inte vill sälja sitt hus längre ( anledning vet vi inte ) och då har köparen rätt till skadestånd, men vi vet ej vad som står i avtalet så allt är ju bara spekulation .
Redigerat:
Jag har varit lite förvånad över att TS varit så öppen ändå med vad som är gjort (och inte).Gillestugan skrev:
Det kan knappast gynna förhandlingsläget.
Vi ska nog alla acceptera att ärendet får ha sin gång och hoppas att vi får reda på lite detaljer när det är möjligt!
Men, Gillestugan.
Är inte främsta syftet nu att presentera ett så stort skadeståndskrav som möjligt för säljaren så denne kanske ändå väljer att sälja enligt plan? Eller har det tåget gått helt eftersom du pratar om rättegång?
Som så många andra så tror jag inte en domstol kan tilldela er huset, utan bara pengar.
Jag hade med hjälp av jurist skramlat fram ett värde på vad stämmningen kommer omfatta och förmdlat detta till mäklare och säljare och sedan avvaktat reaktion.
Är inte främsta syftet nu att presentera ett så stort skadeståndskrav som möjligt för säljaren så denne kanske ändå väljer att sälja enligt plan? Eller har det tåget gått helt eftersom du pratar om rättegång?
Som så många andra så tror jag inte en domstol kan tilldela er huset, utan bara pengar.
Jag hade med hjälp av jurist skramlat fram ett värde på vad stämmningen kommer omfatta och förmdlat detta till mäklare och säljare och sedan avvaktat reaktion.
Jag/vi ser inga problem alls med det som är skrivet i denna tråden, denna tråden är bara vad den är, diskussioner mellan "amatörer" (kanske även några lärde) om ett problem vid en husaffär.
Det är bra att det känns bra.
Det var bara ett generellt tips att motparten har ju tillgång till all info som man delar med sig av. Och den infon är mer än bara rena fakta om affären. Hen får ju även pejl på känslolägen och så, och kan dra fördel av att veta när motståndarsidan är i kris.
Det var bara ett generellt tips att motparten har ju tillgång till all info som man delar med sig av. Och den infon är mer än bara rena fakta om affären. Hen får ju även pejl på känslolägen och så, och kan dra fördel av att veta när motståndarsidan är i kris.
Redigerat:
Jag är medveten om allt detta givetvis, och det finns inget i denna tråden som kan ge negativitet i detta fallet.
Jag och min fru var köpare av en fastighet för ett antal år sedan.
Vi valde att bryta avtalet, då det på besiktningen framkom saker som vi inte kunnat upptäcka. Säljaren vägrade då att gå med på våra avdrag.
Summan av kardemumman: Vi hoppade av.
Dock så gick vi på en visning av ett hus som hade legat ute till försäljning i månader. Mest gick vi för att komma över förlusten av "vårt" hus.
Gissa vad? Vi köpte just detta hus!!!
Billigare än det förra objektet och i ett bättre läge!
Vem vet... det är kanske ödet som försöker att säga er något! Det kanske finns ett ljus i denna soppa som inte är ett tåg i kollisionskurs.
Håller tummarna för ett bra och lyckligt avslut i denna affär, för eran del!
Vi valde att bryta avtalet, då det på besiktningen framkom saker som vi inte kunnat upptäcka. Säljaren vägrade då att gå med på våra avdrag.
Summan av kardemumman: Vi hoppade av.
Dock så gick vi på en visning av ett hus som hade legat ute till försäljning i månader. Mest gick vi för att komma över förlusten av "vårt" hus.
Gissa vad? Vi köpte just detta hus!!!
Billigare än det förra objektet och i ett bättre läge!
Vem vet... det är kanske ödet som försöker att säga er något! Det kanske finns ett ljus i denna soppa som inte är ett tåg i kollisionskurs.
Håller tummarna för ett bra och lyckligt avslut i denna affär, för eran del!