Mikael_L
roland53 skrev:
Med ovanstående så tolkar jag det som att TS inte kan söka vilande lagfart.

Ts har ett köpekontrakt men inget köpebrev (som utfärdas när full likvid är betald - oftast på överlåtelsedagen).

2:a på bollen, Nerre var en snabb jäkel ;)
Jo.
Men Internet är inte överens med sig självt. Här t.ex. verkar det som att det går att söka på kontrakt, i väntan på betalning och köpebrev:
http://www.mittbygge.se/Ide-och-planering/Fastigheten/Lagfart/

Nja, det är bara om det kan förutsättas att köpet kommer att fullföljas.

Nerre skrev:
Kan man verkligen söka vilande lagfart? Måste man inte söka lagfart och sen får man se om den blir fullständig eller vilande? Jag tror att en ansökan baserad på enbart ett köpekontrakt avslås direkt.

Såvitt jag kan se krävs köpebrev vid ansökan, kontraktet är inte ett köpebrev.
Du tror fel. Självklart är kontraktet inte ett köpebrev, tror jag inte du behöver förklara.

Det finns inga formkrav att ett köpebrev måste upprättas, däremot om det i kontraktet nämns att köpebrev ska upprättas så måste det göras för att full lagfart ska erhållas.

Lagrummet är 20 kap 7 paragrafen 13 punkten (förvärvet är beroende av villkor (i det här fallet är villkoret köpebrev))

Nanny Fine skrev:
Det var ju det jag gjorde... Du pratar hela tiden om dina känslor. Kan tyckas som att jag är okänslig nu, men känslorna tar rätten ingen hänsyn till. Jag tyckte att jag var ganska tydlig..... Dina inlägg är inte juridiskt sakliga och det lyser igenom ganska tydligt att du inte riktigt har förstått vad alla härinne försöker säga. V

Att du slänger ur dig förtäckta hot åt alla håll i tråden känns inte heller helt ok. Vi försöker bara bespara dig en massa elände.

Men jag backar gärna. Finns inget självändamål här. Kommer bara att följa konverationen på avstånd hädanefter och lämnar den med gott samvete. Som sagt, lycka till.
Kan inte förstå detta du påstår med "förtäckta hot" osv?
Sen tycker jag det är en självklarhet att mina inlägg inte är juridiskt korrekta/sakliga, iom att jag helt sonika inte är en jurist, och har mig veterligen aldrig heller påstått något annat.

t040288 skrev:
Du tror fel. Självklart är kontraktet inte ett köpebrev, tror jag inte du behöver förklara.

Det finns inga formkrav att ett köpebrev måste upprättas, däremot om det i kontraktet nämns att köpebrev ska upprättas så måste det göras för att full lagfart ska erhållas.

Lagrummet är 20 kap 7 paragrafen 13 punkten (förvärvet är beroende av villkor (i det här fallet är villkoret köpebrev))
Jordabalken syftade jag givetvis på.

t040288 skrev:
Jag tittade på Lanmäteriets hemsida vad de kräver för lagfartsansökan. Det krävs en överlåtelsehandling. Ett kontrakt är mig veterligen inte en överlåtelsehandling.

Nerre skrev:
Jag tittade på Lanmäteriets hemsida vad de kräver för lagfartsansökan. Det krävs en överlåtelsehandling. Ett kontrakt är mig veterligen inte en överlåtelsehandling.
Nähä, spännande, vad är kontraktet om det inte är en överlåtelsehandling?

Man måste förstå en sak, kontrakt är det tunga dokumentet, köpebrevet följer bara av kontraktet - ett kvitto på att pengarna överförts.

Gillestugan skrev:
Kan inte förstå detta du påstår med "förtäckta hot" osv?
Kanske detta. Hot eller inte men kanske inte så trevligt skrivet till någon som försöker hjälpa dig.
Gillestugan skrev:
Vi har nu tagit foto på ditt forumnamn och ditt inlägg, och om det visar sig att du är personligen inblandad i detta fallet så finns detta fom nu noterat.

t040288 skrev:
Nähä, spännande, vad är kontraktet om det inte är en överlåtelsehandling?
Kontraktet är väl en avsiktshandling? Kontraktet går ju att bryta, då sker inget köp och därmed ingen överlåtelse.

Nerre skrev:
Kontraktet är väl en avsiktshandling? Kontraktet går ju att bryta, då sker inget köp och därmed ingen överlåtelse.
Nja, du syftar förmodligen på letter of intend som är en avsiktförklaring att ett kontrakt senare skall upprättas. I detta fall finns redan köpekontraktet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Avsiktsförklaring

Köpekontraktet säger väl inte att TS äger huset? Det är bara den som äger huset som kan ansöka om lagfart.

Står det ett överlåtandedatum i köpekontraktet kan TS möjligen ansöka om lagfart efter tillträdesdatum, men då lär alla villkor i köpekontraktet behöva vara uppfyllda.

Det är väl skillnad på ett kontrakt som anger att man ska göra något, och ett köpebrev som anger att man har gjort något?

Nerre skrev:
Köpekontraktet säger väl inte att TS äger huset? Det är bara den som äger huset som kan ansöka om lagfart.

Står det ett överlåtandedatum i köpekontraktet kan TS möjligen ansöka om lagfart efter tillträdesdatum, men då lär alla villkor i köpekontraktet behöva vara uppfyllda.

Det är väl skillnad på ett kontrakt som anger att man ska göra något, och ett köpebrev som anger att man har gjort något?
Krav på ansökan om lagfart

Köpehandling i original. Köpehandling kan vara till exempel köpebrev eller köpekontrakt. Om köpebrev, som skickas in, nämner köpekontrakt ska även kontraktet i original eller bestyrkt kopia skickas in. Om köpekontrakt, som skickas in, nämner köpebrev ska köpebrevet i original eller bestyrkt kopia skickas in.

Utdrag från Lantmäteriet.

Alfredo skrev:
Kanske detta. Hot eller inte men kanske inte så trevligt skrivet till någon som försöker hjälpa dig.
Jag personligen kan inte förstå hur man kan tolka den texten såpass negativt. Det jag menade på var just det jag skrev, varken mer eller mindre.

Vi kan nog släppa detta nu?

Gillestugan skrev:
Vi kan nog släppa detta nu?
Släppt! :)

Med risk för att jag missat något väsentligt på de senaste åtta sidorna som jag skumläst:

Jag förstår inte syftet med att kräva det skriftligen från säljaren att denne inte ämnar slutföra det ingångna avtalet. Till att börja med så gäller avtalet fram till att köpet är fullföljt alternativt att ni överenskommit skriftligt om en annan lydelse på ert avtal. Det handlar om överlåtelse av fastighet och allt som inte är dokumenterat på papper finns inte.

Nu har säljaren kläckt ur sig något som tyder på att denne inte har för avsikt att fullfölja vad som avtalats. Köparen börjar "kräva" att säljaren ska dokumentera det denne har sagt för att kunna bedriva en skadeståndsprocess. Som djävulens advokat så skulle jag råda säljaren att invänta minsta skriftliga dokumentation på att köparen uppmanar säljaren att skriva detta dokument. Ju fler gånger som köparen framställer detta önskemål desto bättre för säljaren. Med dessa krav kan man i en eventuell skadeståndsprocess påpeka att det faktiskt är köparen som vill häva avtalet, men tvingat säljaren att skriva dokumentet som säjer att säljaren vill bryta avtalet.

Så mitt råd till TS är att sätta sig lugnt i båten och invänta inflyttningsdatum. Kräv för Guds skull inga dokument av säljaren, eftersom dessa krav kan ses som att säljaren uppfyller dina önskemål när denne levererar dokumenten.

Tänk också på den amerikanska Miranda - "...Anything you say can and will be used against you..." och det gäller för såväl köpare som säljare. Så var försiktig med vad du ställer för krav utöver att avtalet ska fullföljas.

• Gilla
schnyggve och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.