227 610 läst ·
439 svar
228k läst
439 svar
HJÄLP! Säljaren vill nu försöka häva köpet (Efter kontrakt är skrivet)
Instämmer med föregående talare.
Att göra saker i affekt blir ofta kontraproduktivt. Man jagar upp sig och känner att man "måste göra något" när det främsta vapnet är oftast att avvakta och behålla information och planer för sig själv. Min sambo och jag är yin och yang i det avseendet och det har ställt till det ibland.
Att göra saker i affekt blir ofta kontraproduktivt. Man jagar upp sig och känner att man "måste göra något" när det främsta vapnet är oftast att avvakta och behålla information och planer för sig själv. Min sambo och jag är yin och yang i det avseendet och det har ställt till det ibland.
En tanke bara... Det är i praktiken mäklaren som sköter försäljningen även om "hen" enbart är en betald arbetskraft. Dom seriösa mäklarna skriver ofta ganska utförlig journal på hela händelseförloppet. Säljaren har påtalat för mäklaren att hon ångrar sig. Kan inte detta räknas som ett officiellt uttalande? Som i praktiken skulle kunna ersätta ett skriftligt besked? Har inte mäklaren skyldighet att agera lite hårdare?Olsin skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Nej, en fastightsaffär sker mellan säljare och köpare, varken säljaren eller köparen är bundna av något som mäklaren säger eller "vet".
Jag vet att mäklaren bara är en förmedlingsinstans men om säljaren talar om för mäklaren att hon inte tänker sälja så måste väl mäklaren agera? Det är väl en del i det skyhöga arvodet?hempularen skrev:
För det skyhöga arvodet ingår endast ett dörrstopp införd kostym och slips, alt powersuit och kitschig scarf...evesve skrev:
Självklart har du rätt här, lite slarvigt formulerat av mig, man har rätt till kostnader som uppkommer även efter för att ställa allt till rätta igen. Men man får en tydligare gräns på att man från det datumet själv skall jobba för att begränsa skadorna.Mikael_L skrev:Det behöver inte stå något där.
Vid avtalsbrott så kan den som lider skada alltid yrka skadestånd för all sin uppkomna skada. Skada som uppstått direkt på grund av avtalsbrottet, men det är nog inte omöjligt att tänka sig att få skadestånd även för vissa indirekta skador och förluster.
Sen kan det finnas skrivningar som gör det hårdare, t.ex. viten, eller förmildrande skrivningar, t.ex. Force majeure av något slag.
Det kan väl inte stämma att det bara kan bli kostnader som uppstått innan avtalets brytande ...?
T.ex. advokatkostnader tillkommer ju i efterhand.
Har man redan avyttrat sitt boende lär man allra troligast ha många kommande kostnader som en direkt följd av avtalsbrottet.
Men helt klart måste ju direkta kostnader som kanske dessutom går att visa med kvitton eller annan sådan otvetydig bevisning vara de som är lätta att driva i process.
Medan andra kostnader kan säkert kräva en duktig jurist vid sin sida för att få genom.
Det framgick ju i första inlägget i tråden att mäklaren hade hört av sig och sagt att säljaren ångrat sig.
Det är från den punkten det kommer visa sig vad mäklartjänsten egentligen är värd.
Komma och låsa upp dörren för 50 000 kan jag få min fyraåring att göra...
Det är från den punkten det kommer visa sig vad mäklartjänsten egentligen är värd.
Komma och låsa upp dörren för 50 000 kan jag få min fyraåring att göra...
Lite så jag tänkte också...Sir Duke skrev:
Det är visserligare säljare och köpare som tar dom avgörande besluten men mäklaren ska otvivelaktigt se till så det blir bästa lösningen för alla parter.
Sen kanske vi ska ha i åtanke att det är säljaren som är uppdragsgivare och säkert har företräde inför mäklaren.
Redigerat:
Har finns lite matnyttigt från avtalslagen. Observera alla kommentarerna.
http://www.avtalslagen2010.se/Section/11
http://www.avtalslagen2010.se/Section/11