Väntar med spänning på vad juristen som satt sig in i ärendet säger.

Mycket spekulationer och TS verkar känna sig påhoppad. Jag hoppas bara att TS delger oss hur ärendet går. Intressantaste tråden på byggahus just nu!

EDIT: ändrade från Tv till TS, autocorrect...

Nerre skrev:
Nej, folk påstår inte att skadeståndet generellt är "fickpengar".

Skadeståndet är baserat på vad den andra avtalsparten har haft för merkostnader. I det här fallet bryts kontraktet så tidigt att det inte har hunnit uppstå några stora merkostnader.
Vart ifrån kommer informationen att det endast täcker merkostnader? Finns det rättspraxis på det?

Kan tillägga att priset vi har skrivit kontrakt på för huset, helt ligger på en nivå enligt marknadsvärdet, kanske lite högre tom.

Mycket känslor och nerver osv i detta för mig och min familj såklart, och det är vi som känner oss lurade och nekade den lycka vi först kände när vi hade hittat vårt hus.

Det finns givetvis två sidor i en affär som denna, men i denna tråden är det min sida som diskuteras främst iaf.

Sen när både ens fru och ens barn mår dåligt pga situationen så blir man helt enkelt arg, jag tror de flesta om dom suttit mitt i en sådan här "smet" hade känt något liknande?

• Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Era känslor är fullt berättigade och fullkomligt naturliga. De i tråden som helt krasst skriver att det bara är att leta efter ett nytt hus saknar empati även om de möjligen har rätt, dock hjälper det ju inte er i er situation. Som jag skrev tidigare känner jag verkligen med er eftersom jag för drygt ett år sedan hade liknande känslor inför vårt drömhus, och då fanns det ändå inga som helst indikationer på att säljarna skulle ångra sig. Den ena hade redan flyttat till sin bostadsrätt och den andra var i full färd med att renovera upp sin för att ha den klar till vårt tillträdesdatum...ändå fanns oron där; tänk om de helt plötsligt ändrar sig! Usch!!

Jag hoppas så innerligt att ni får ert drömhus i slutändan...även om det inte är just det hus som tråden handlar om!

• Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
Självklart ska du driva detta. Förstår inte vad priset har med saken att göra, ni har skrivit kontrakt och därmed är affären klar.

Jag ser egentligen ingen möjlighet för säljaren att ångra sig, vore spännande med ett rättsfall som visar på motsatsen från de som hävdar tvärsäkert att endast skadestånd är aktuellt.

• Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
Ett tips till dig TS är att på kontraktet söka vilande lagfart. Kostar dig 825 kr extra men säljaren kan därmed inte sälja till någon annan.

• Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Micke64 skrev:
Ja, men vad står det i kontraktet om kontraktsbrott då?
Det behöver inte stå något där.
Vid avtalsbrott så kan den som lider skada alltid yrka skadestånd för all sin uppkomna skada. Skada som uppstått direkt på grund av avtalsbrottet, men det är nog inte omöjligt att tänka sig att få skadestånd även för vissa indirekta skador och förluster.

Sen kan det finnas skrivningar som gör det hårdare, t.ex. viten, eller förmildrande skrivningar, t.ex. Force majeure av något slag.

Hubbe2 skrev:
Vi måste klargöra här vad du nu är ute efter:
1. Låta säljaren häva köpet och bli tvungen att möta dig i en rättegång, med enda möjliga utgången att de får ersätta er för alla kostnader som uppstått för er fram till den punkt där de skriftligen meddelade er sitt uppsåt att bryta kontraktet. (om ni vinner)
Det kan väl inte stämma att det bara kan bli kostnader som uppstått innan avtalets brytande ...?
T.ex. advokatkostnader tillkommer ju i efterhand.
Har man redan avyttrat sitt boende lär man allra troligast ha många kommande kostnader som en direkt följd av avtalsbrottet.

Men helt klart måste ju direkta kostnader som kanske dessutom går att visa med kvitton eller annan sådan otvetydig bevisning vara de som är lätta att driva i process.
Medan andra kostnader kan säkert kräva en duktig jurist vid sin sida för att få genom.

Redigerat:
  • Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Mikael_L
t040288 skrev:
Ett tips till dig TS är att på kontraktet söka vilande lagfart. Kostar dig 825 kr extra men säljaren kan därmed inte sälja till någon annan.
:)
https://www.google.se/#q=vilande+lagfart

Här står det förövrigt att det ofta är köpebrevet som är fångeshandling:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagfart
Men det finns andra.

(fångeshandling = beviset på ägandets övergång, det är just i det juridiska begreppet "fång", "laga fång" som själva nöten ligger när det gäller detta ifall TS har köpt ett hus redan, eller inte.)

Nanny Fine
Gillestugan skrev:
Ok du ser det så. Jag läser alla inlägg noga, så jag skulle hellre se att du skriver bokstavligt talat vad det är du menar. Eller är det för mycket begärt?
Det var ju det jag gjorde... Du pratar hela tiden om dina känslor. Kan tyckas som att jag är okänslig nu, men känslorna tar rätten ingen hänsyn till. Jag tyckte att jag var ganska tydlig..... Dina inlägg är inte juridiskt sakliga och det lyser igenom ganska tydligt att du inte riktigt har förstått vad alla härinne försöker säga. V

Att du slänger ur dig förtäckta hot åt alla håll i tråden känns inte heller helt ok. Vi försöker bara bespara dig en massa elände.

Men jag backar gärna. Finns inget självändamål här. Kommer bara att följa konverationen på avstånd hädanefter och lämnar den med gott samvete. Som sagt, lycka till.

• Gilla
impala65 och 3 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Era känslor är fullt berättigade och fullkomligt naturliga. De i tråden som helt krasst skriver att det bara är att leta efter ett nytt hus saknar empati även om de möjligen har rätt,
Jag kan inte se något som tyder på att de som skriver "det bara är att leta efter ett nytt hus" saknar empati. Dock blandar det inte in eventuell empati i sina försök att ge goda juridiska råd i en juridisk fråga. Om man ser denna krassa saklighet som bra eller dålig är väl upp till var och en att bedöma. Jag kan dock tycka att "krass saklighet" hjälper mer när det gäller juridiska frågor än aldrig så mycket empati.

Mikael_L skrev:
:)
[länk]

[länk]
Men det finns andra.

(fångeshandling = beviset på ägandets övergång, det är just i det juridiska begreppet "fång", "laga fång" som själva nöten ligger när det gäller detta ifall TS har köpt ett hus redan, eller inte.)
Vet inte riktigt vad du vill komma fram till. TS kan söka vilande lagfart på kontraktet och sedan få full lagfart på köpebrevet. Om TS har vilande lagfart kan inte någon annan få lagfart

Mikael_L
t040288 skrev:
Vet inte riktigt vad du vill komma fram till. TS kan söka vilande lagfart på kontraktet och sedan få full lagfart på köpebrevet. Om TS har vilande lagfart kan inte någon annan få lagfart
Ja det var det som var min smiley + att andra kunde göra samma googling som mig för att upptäcka att det verkar kunna gå.
Jag visste inte om denna lagfartsform, och inser, som du, vad kraftfullt det kan vara i sådana här situationer. :)

Sen gick jag vidare i ett miniresonemang om detta med "fång".

Där går det säkert också att googla vidare med god framgång. Särskilt om man använder termen "fång" och "laga fång" så hittar man troligen oftare till juridikkunniga sidor.
Använder man ord som köpt och sålt får man bara träffar på familjeliv osv ... ;)

Mikael_L
Kan man säga att ifall TS får vilande lagfart så kommer sedan fastigheten att typ hänga mellan parterna, ingen av dom "äger" den egentligen?
Med äger menar jag inte helt strikt så, utan mest att ingen riktigt förfogar över fastigheten fullt ut, utan frågan måste avgöras i domstol om inte parterna löser det sinsemellan?

Kan man verkligen söka vilande lagfart? Måste man inte söka lagfart och sen får man se om den blir fullständig eller vilande? Jag tror att en ansökan baserad på enbart ett köpekontrakt avslås direkt.

Såvitt jag kan se krävs köpebrev vid ansökan, kontraktet är inte ett köpebrev.

Mikael_L skrev:
[länk]
Men det finns andra.

Med ovanstående så tolkar jag det som att TS inte kan söka vilande lagfart.

Ts har ett köpekontrakt men inget köpebrev (som utfärdas när full likvid är betald - oftast på överlåtelsedagen).

2:a på bollen, Nerre var en snabb jäkel ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.