227 612 läst ·
439 svar
228k läst
439 svar
HJÄLP! Säljaren vill nu försöka häva köpet (Efter kontrakt är skrivet)
Jo jag är helt säker på att ingen domstol eller rättegång i världen kan tvinga säljaren att lämna ifrån sig huset om inte säljaren vill det. Den kan bara döma ut ett eventuellt skadestånd till dig för att säljaren begår kontraktsbrott.Gillestugan skrev:Om det i rätten kommer att fastställas detta så kan jag godkänna det, inga problem. Och jag kommer isf att kräva ett skadestånd som enligt mig och min familjs åsikt är befogat. Jag påstår inget mer än att det kommer att avgöras i en rättegång, att förlora eller vinna är inte jag eller ni att avgöra, eller hur.
Fråga din jurist i morgon huruvida någon kan tvinga säljaren att lämna ifrån sig huset. Det kanske får dig att förstå problematiken lite bättre så att du är förberedd på det obehagliga i att ni får leta efter ett annat hus om säljaren inte vill sälja till er.
Det krävs en så enkel sak som att säljaren skriver på ett köpeavtal för att du skall få ut en lagfart och i Sverige kan vi inte tvinga någon att skriva under ett papper som man inte vill skriva under.
Om man säger så här. Om du verkligen vill ha huset så boka ett möte med säljaren och försök lösa problemet istället för att tvinga det till ett faktum. Du skrev att du trodde att det handlade om att säljaren vill ha mer pengar och det är väl alltid något som går att diskutera. I denna dialog använder du naturligtvis din rätt till skadestånd som förhandlingsvapen, men att dra det till en tvist är bara dumt. Bara juristerna som kommer att bli glada för det.Gillestugan skrev:
Precis, och detta kommer att avgöras i detalj i en kommande rättegång.Polos skrev:
Jag säger inte emot dig, utan överlåter detta till den expertis som nu är intagen, jag ser det hela ur mitt och min familjs vinkel, och påstår inte annat än att det hela kommer att få avgöras i tinget.oceanis skrev:Jo jag är helt säker på att ingen domstol eller rättegång i världen kan tvinga säljaren att lämna ifrån sig huset om inte säljaren vill det. Den kan bara döma ut ett eventuellt skadestånd till dig för att säljaren begår kontraktsbrott.
Fråga din jurist i morgon huruvida någon kan tvinga säljaren att lämna ifrån sig huset. Det kanske får dig att förstå problematiken lite bättre så att du är förberedd på det obehagliga i att ni får leta efter ett annat hus om säljaren inte vill sälja till er.
Det krävs en så enkel sak som att säljaren skriver på ett köpeavtal för att du skall få ut en lagfart och i Sverige kan vi inte tvinga någon att skriva under ett papper som man inte vill skriva under.
Jag/vi förstår att ni är mycket känslomässigt engagerade i det som ni trodde skulle bli ert hus. Tror att risken är stor att ni kommer att leva med konflikten väldigt länge om ni flyttar in. Tror inte att det kommer att bli bra på sikt. Försök tänk lite annorlunda och se det som en möjlighet att hitta ett bättre hus och att ni lärt er något om mänskligheten och girigheten.
Ja det är detta enligt mig det enda det handlar om, jag och min familj vill ha huset vi har köpt enligt kontraktet vi skrev på. Om det kommer att uppstå problem med att genomföra affären så kommer det hela att avslutas i en domstol. Detta är inte något jag från början ville, men tyvärr blev tvingad in i.cpalm skrev:Om man säger så här. Om du verkligen vill ha huset så boka ett möte med säljaren och försök lösa problemet istället för att tvinga det till ett faktum. Du skrev att du trodde att det handlade om att säljaren vill ha mer pengar och det är väl alltid något som går att diskutera. I denna dialog använder du naturligtvis din rätt till skadestånd som förhandlingsvapen, men att dra det till en tvist är bara dumt. Bara juristerna som kommer att bli glada för det.
Jag är en alldeles för medveten människa för att tänka som du föreslår, tyvärr. Jag köpte ett hus av en person som sedan ångrade sig, men jag vill fullfölja vårat skrivna kontrakt iom att jag vill ha huset. (Varken mer eller mindre)trähandtag skrev:Jag/vi förstår att ni är mycket känslomässigt engagerade i det som ni trodde skulle bli ert hus. Tror att risken är stor att ni kommer att leva med konflikten väldigt länge om ni flyttar in. Tror inte att det kommer att bli bra på sikt. Försök tänk lite annorlunda och se det som en möjlighet att hitta ett bättre hus och att ni lärt er något om mänskligheten och girigheten.
Vi får väl se vart det slutar, ett kontraktsbrott i en husaffär är inget som man ser direkt milt på i ett fall som detta. Utan båda parter har ett ansvar, och om man inte tar eller genomför detta ansvar så har man begått ett brott rent juridiskt sett.Polos skrev:
Och det är detta som tinget kommer att få reda ut fullskaligt, och jag vet att det inte är jag som valt att göra ett kontraktsbrott, men det har däremot säljaren gjort i detta fallet.
Ha inte för höga förhoppningar bara. Har du någon tidigare erfarenhet av juridiska tvister? Låter som att det tyvärr finns en överhängande risk för att du kommer att bli besviken på hur detta kommer att gå till i verkligheten.Gillestugan skrev:
Såvida inte säljaren anlitar en mycket dålig advokat är jag ganska säker på att det inte blir som du säger. Just att priset är långt under marknadspris innebär att även säljaren är lurad och borde därmed kunna komma undan lindrigare.hempularen skrev:
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
Det är ganska frustrerande att läsa tråden nu.... Gillestugan, varför vill du inte förstå vad de andra skriver? Du kommer inte att få huset i en rättegång! Varför väljer du då att dra in din familj i detta och frivilligt stånga huvudet i väggen?
Du skriver till oss husägare att vi ska föreställa oss känslan av att våra säljare inte skulle vilja sålt huset till oss. Hur besvikna vi förmodligen skulle varit? Ja. Du har helt rätt. Det skulle vi förmodligen varit. MEN........
- Känslor och juridik har inte med varandra att göra! De befinner sig faktiskt inte på samma planhalva. Inte ens på samma arena. Så ja. Jag förstår din besvikelse, men den är tyvärr inte relevant.
Om jag skulle försöka att förklara för dig vilken Don Quiote-resa du har framför dig, så innebär det bara att jag skulle behöva upprepa många många kloka inlägg som redan skrivits i den här tråden. De är redan så klokt skrivna att jag inte kan göra det bättre. Inte hjälper det att hålla på att upprepa samma saker heller, du väljer ju att inte förstå... Jag önskar bara, för din och din familjs skull, att du läser igenom inläggen en gång till och försöker att ta till dig dem. På riktigt. Du kommer att bespara er en massa framtida hjärtesorg.
Om inte. Lycka till.
Du skriver till oss husägare att vi ska föreställa oss känslan av att våra säljare inte skulle vilja sålt huset till oss. Hur besvikna vi förmodligen skulle varit? Ja. Du har helt rätt. Det skulle vi förmodligen varit. MEN........
- Känslor och juridik har inte med varandra att göra! De befinner sig faktiskt inte på samma planhalva. Inte ens på samma arena. Så ja. Jag förstår din besvikelse, men den är tyvärr inte relevant.
Om jag skulle försöka att förklara för dig vilken Don Quiote-resa du har framför dig, så innebär det bara att jag skulle behöva upprepa många många kloka inlägg som redan skrivits i den här tråden. De är redan så klokt skrivna att jag inte kan göra det bättre. Inte hjälper det att hålla på att upprepa samma saker heller, du väljer ju att inte förstå... Jag önskar bara, för din och din familjs skull, att du läser igenom inläggen en gång till och försöker att ta till dig dem. På riktigt. Du kommer att bespara er en massa framtida hjärtesorg.
Om inte. Lycka till.
Jag har inga förhoppningar öht, men jag tror att ett köpekontrakt i Sverige har en viss tyngd för dom inblandade, annars hade inte kontrakt varit nödvändiga.cpalm skrev:
Jag skulle inte driva detta vidare om jag inte hade råd eller om jag inte trodde att jag kommer "vinna", utan allt som skrivs i denna forumtråd har med mina principer att göra, jag ser mig själv och min fru med våra barn som offer i detta fallet. Att en säljare vill häva ett påskrivet kontrakt pga att denne är ute efter mer pengar eller liknande kan jag inte ge mycket för.
Är priset långt under marknadspris påstår du? Hur vet du ens vilket pris för nämnda bostad vi pratar om?injonil skrev:
Vi har nu tagit foto på ditt forumnamn och ditt inlägg, och om det visar sig att du är personligen inblandad i detta fallet så finns detta fom nu noterat.injonil skrev: