lycka till och ge säljaren en känga från mig. Håll oss uppdaterade.

Nanny Fine skrev:
Det är ganska frustrerande att läsa tråden nu.... Gillestugan, varför vill du inte förstå vad de andra skriver? Du kommer inte att få huset i en rättegång! Varför väljer du då att dra in din familj i detta och frivilligt stånga huvudet i väggen?

Du skriver till oss husägare att vi ska föreställa oss känslan av att våra säljare inte skulle vilja sålt huset till oss. Hur besvikna vi förmodligen skulle varit? Ja. Du har helt rätt. Det skulle vi förmodligen varit. MEN........

- Känslor och juridik har inte med varandra att göra! De befinner sig faktiskt inte på samma planhalva. Inte ens på samma arena. Så ja. Jag förstår din besvikelse, men den är tyvärr inte relevant.

Om jag skulle försöka att förklara för dig vilken Don Quiote-resa du har framför dig, så innebär det bara att jag skulle behöva upprepa många många kloka inlägg som redan skrivits i den här tråden. De är redan så klokt skrivna att jag inte kan göra det bättre. Inte hjälper det att hålla på att upprepa samma saker heller, du väljer ju att inte förstå... Jag önskar bara, för din och din familjs skull, att du läser igenom inläggen en gång till och försöker att ta till dig dem. På riktigt. Du kommer att bespara er en massa framtida hjärtesorg.

Om inte. Lycka till.
Ok du ser det så. Jag läser alla inlägg noga, så jag skulle hellre se att du skriver bokstavligt talat vad det är du menar. Eller är det för mycket begärt?

Gillestugan skrev:
Vi har nu tagit foto på ditt forumnamn och ditt inlägg, och om det visar sig att du är personligen inblandad i detta fallet så finns detta fom nu noterat.
Få nu inte förföljelsemani också till på kuppen. Det räcker väl med att du har det jobbigt med ditt husköp.

• Gilla
agehall och 6 till
  • Laddar…
Hehe

• Gilla
Herr_JT och 1 till
  • Laddar…
trähandtag skrev:
lycka till och ge säljaren en känga från mig. Håll oss uppdaterade.
Jag kommer hålla samtliga uppdaterade. Detta är inte på något sett roligt för varken mig personligen eller för min familj, och iom det så har jag svårt att se hur folk i tråden har (helt plötsligt) dessa tankar. Börjar nästan undra om tråden är infekterad av folk med inblick i ärendet? kan samtidigt berätta att kort är tagna på samtliga inlägg och att all skrift är sparad på min dator.

Ja, jag är en nogran person, iaf i situationer som denna.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
injonil skrev:
Hehe
Noterat.

Om säljare bestämt att inte sälja och bryter kontraktet har du rätt till skadestånd. Som jag förstår fick du reda på att säljaren inte ville fullfölja försäljningen ganska tidigt , så skadeståndet kommer troligtvis bli ganska litet . Huset kan du inte få genom att stämma säljaren , om säljaren väljer att betala mäklare och ditt skadestånd så finns det ingen stämning att ta upp för tingsrätten

Polos skrev:
Om säljare bestämt att inte sälja och bryter kontraktet har du rätt till skadestånd. Som jag förstår fick du reda på att säljaren inte ville fullfölja försäljningen ganska tidigt , så skadeståndet kommer troligtvis bli ganska litet . Huset kan du inte få genom att stämma säljaren , om säljaren väljer att betala mäklare och ditt skadestånd så finns det ingen stämning att ta upp för tingsrätten
Som sagt, vi får se hur denna process kommer avslutas. Detta är ingen maktkamp på ett forum, utan en tvist två parter emellan i en framtida rättegång.

Intressant läsning! Jag googlade lite och hittade: "Det finns tyvärr ingen rätt att utan väsentligt kontraktsbrott ifrån köparens sida att häva köpet. Kontraktsbrottet av köparen måste bestå i dröjsmål med betalningen och för att en hävningsmöjlighet i en sådan situation skall stå dig till buds måste det ha gjorts ett förbehåll om detta i köpehandlingen (en klausul om utfärdande av köpebrev anses fylla denna funktion). Det vill säga att om köparen betalar kan du dessvärre inte häva avtalet utan måste avträda fastigheten vid avtalat datum." på sidan: http://lawline.se/answers/10897

• Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
Jag har iaf med mig mycket från denna tråd, och känner mig nöjd med svaren jag har fått. Jag är väl medveten om att ingen här i tråden kan avgöra något sakligt i detta ärendet. Jag har samtidigt tidigare idag valt att gå vidare i mitt kommande mål, och har efter det samtidigt fått erfara att flera personer efter det gått och blivit mer "negativa" mot mig och min familj i ärendet. Detta är inget jag ser illa på, men måste samtidigt berätta vad jag anser och det är att det är väldigt genomskinligt när vissa individer tar ställning på en personlig nivå, och man kan märka att "det ej innefattar forumets integritet" längre.

Ska vi kalla det "Svensson i ett nötskal"?

Thomas59
Gillestugan skrev:
Jag har inga förhoppningar öht, men jag tror att ett köpekontrakt i Sverige har en viss tyngd för dom inblandade, annars hade inte kontrakt varit nödvändiga.

Jag skulle inte driva detta vidare om jag inte hade råd eller om jag inte trodde att jag kommer "vinna", utan allt som skrivs i denna forumtråd har med mina principer att göra, jag ser mig själv och min fru med våra barn som offer i detta fallet. Att en säljare vill häva ett påskrivet kontrakt pga att denne är ute efter mer pengar eller liknande kan jag inte ge mycket för.
Visst har ett avtal om fastighetsöverlåtelse en viss tyngd men tyvärr inte på det sätt du tycks tro. Vill inte säljaren fullfölja sin del av avtalet (överlåta fastigheten) kan domstolen inte tvinga säljaren att till detta (överlåta).

Just risken för säljaren att drabbas av ett stort skadeståndskrav eller dömas att utbetala skadestånd är det som skapar tyngd i avtalet. Ditt agerande (begäran om skriftlig hävning av avtalet) verkar i rakt motsatt riktning (förtar denna tyngd) iom att säljaren nu kan agera för att begränsa skadeståndet och även kräva att du gör samma sak. Direkt kontraproduktivt alltså.

Du skriver citat "...om jag inte trodde att jag kommer "vinna"...". Vad mera exakt är det du tror att du kommer att vinna? Alternativet att en domstol skulle "tilldöma" dig fastigheten finns helt enkelt inte.

Att bygga en rättsprocess på känslor och principer i kombination med bristande juridiska kunskaper, som du tycks göra, är verkligen inte att rekommendera.

Flera har redan påpekat det och jag kan slutligen bara instämma. Läs och ta till dig av de råd som serverats i tråden.

• Gilla
agehall och 2 till
  • Laddar…
evesve skrev:
Intressant läsning! Jag googlade lite och hittade: "Det finns tyvärr ingen rätt att utan väsentligt kontraktsbrott ifrån köparens sida att häva köpet. Kontraktsbrottet av köparen måste bestå i dröjsmål med betalningen och för att en hävningsmöjlighet i en sådan situation skall stå dig till buds måste det ha gjorts ett förbehåll om detta i köpehandlingen (en klausul om utfärdande av köpebrev anses fylla denna funktion). Det vill säga att om köparen betalar kan du dessvärre inte häva avtalet utan måste avträda fastigheten vid avtalat datum." på sidan: [länk]
Jag citerar mig själv... Om texten ovan stämmer så finns det alltid tveksamheter ändå. Om texten "om köparen betalar kan du dessvärre inte häva avtalet" gäller så måste det kanske finnas en säljare till hands som kan ta emot pengarna för att köparen ska kunna betala...

Till det juridiska som man själv inte rår över så är en jurist nu intagen. Och jag tror helt seriöst att jag och min familj kommer att vinna detta fallet (Vad jag menar med "vinna" är ju dock högst personligt) och det är det jag utgår ifrån, inget annat.

Det blir som det blir.

Thomas59
Gillestugan skrev:
Till det juridiska som man själv inte rår över så är en jurist nu intagen. Och jag tror helt seriöst att jag och min familj kommer att vinna detta fallet (Vad jag menar med "vinna" är ju dock högst personligt) och det är det jag utgår ifrån, inget annat.

Det blir som det blir.
Ja, kan juristen få säljaren att förstå att ett kontraktsbrott blir tillräckligt dyrt (för dyrt mao) för säljaren så kan ju säljaren "tvingas" överlåta fastigheten av rent ekonomiska skäl men det är ju en helt annan sak än att vinna i rätten.

Det är precis det scenariot som skadeståndsklausulen är tänkt att skapa och som ger avtalet dess tyngd.

Lycka till!

• Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.