Ni har ett köpekontrakt som är giltigt det är ju tillräckligt.
Efter att ha följt denna tråd hela tiden så verkar det mer som ni är de mer oroliga typerna. Om inte säljaren meddelar annat skriftligen så är det avtalet som gäller, vad mer begär ni?

noone70 skrev:
Om det är så att säljaren vill sälja till någon annan för ett högre pris så kan ni definitivt inte lita på mäklaren(om man nu någonsin kan lita på en mäklare ;)).
Jag litar inte på någon i denna process, förutom mig själv, min fru, och på min jurist.

Men om inte säljaren vill ge dig något papper vad skall du göra då?????

En fråga i rent allmänintresse: är det någon som vet hur det fungerar i mäklarbranschen? Snackas det firmorna emellan så att det varnas för struliga kunder/säljare? Givetvis skiljer det antagligen rejält mellan olika marknader men jag kan tänka mig att på lite mindre orter att mäklarna har lite kontakt med varandra, precis som i alla andra branscher.

Om TS hus ligger i en mindre ort så kanske lite påtryckning från mäklarens sida i stil med "Fullföljer du inte detta kontrakt kommer du få väldigt svårt att hitta någon annan mäklare som vill åta sig uppdraget att sälja huset senare" hjälpa säljaren att omvärdera sitt beslut.

• Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
oceanis skrev:
Men om inte säljaren vill ge dig något papper vad skall du göra då?????

Då fortskrider jag på exakt samma sätt som om ett papper hade skrivits givetvis.

Mäklaren har meddelat mig att säljaren inte kommer att gå med på en försäljning, jag personligen anser att jag redan har köpt huset och inväntar tillträdesdagen.

Ett papper eller inte betyder inget för mig just nu, eller tror ni att jag tar hela mitt bohag, mina barn, min fru, min hund och ställer mig utanför "säljarens hus"?, Nej givetvis inte, jag kommer att dra detta till sin spets! och efter att jag har vunnit så flyttar jag in i huset, innan jag har har vunnit så gör jag inte mycket mer än att samtala med min jurist och förbereder förhandlingarna som ska upp i tinget.

• Gilla
Nidhögg
  • Laddar…
Kom ihåg att det inte är jag eller min käresta som är boven här, utan i detta fallet är det en hussäljare som har fått kalla fötter pga girighet (enligt mig) och pga det valt att inte vilja sälja huset som denne redan egentligen har sålt, pga att denne är ute efter en större köpeskilling.

Jag och min fru kan verkligen inte godta detta såklart, utan ser till våran fördel och sunt förnuft.

Men rent juridiskt spelar det väldigt stor roll.
Har ni inte blivit skriftligt underrättade om säljarens avsikt så existerar den inte heller.
Det borde er jurist haft koll på eller är det erat eget påhitt att begära in de uppgifterna?

Vad ni skulle skickat till säljaren borde varit ett rekommenderat brev om vad som kommer att ske om inte kontraktet uppfylls.

Sturme skrev:
Men rent juridiskt spelar det väldigt stor roll.
Har ni inte blivit skriftligt underrättade om säljarens avsikt så existerar den inte heller.
Det borde er jurist haft koll på eller är det erat eget påhitt att begära in de uppgifterna?

Vad ni skulle skickat till säljaren borde varit ett rekommenderat brev om vad som kommer att ske om inte kontraktet uppfylls.
Jag och min nu inkallade jurist har vårat första personliga möte imorgon. Att mäklaren redan har sagt att säljaren inte har tänkt att fullfölja affären som denne har skrivit under på räcker för oss. Att skjuta upp ett "problem" som redan finns men inte ligger framför dörren ser jag inget logiskt med öht.

C
Gillestugan skrev:
Nej, säljaren har redan visat var denne står och jag och min familj väljer att nu ta "tjuren i hornen" direkt och sätta ärendet i process.

Ska jag vara helt ärlig så kan jag inte förstå vad ni anser mig och min familj kunna vinna iom att vänta en viss liten tidsperiod.. på att säljaren ska skriva på papper att denne ej vill sälja/fullfölja kontraktet?
Personligen tror jag ni kommer att ångra er om ni drar detta till tinget. Vet inte vilket nivå på skadestånd ni ser framför er men min gissning är att ni kommer att gå back på detta i slutänden och att det kommer att ta många år innan det är avgjort.
Instämmer också i att ni inte har något att vinna på att driva på när pucken ligger på säljarens planhalva. Bara onödigt slöseri med energi, tid och pengar.

Varför ska ni ens träffa juristen då? Vad ni skulle gjort var att släppa allting och låtit juristen sköta all, och då menar jag all, kommunikation med den andra parten.
Nu gör ni saker som kan påverka affären utan att rådgöra med den som ska försöka reda upp röran.

cpalm skrev:
Personligen tror jag ni kommer att ångra er om ni drar detta till tinget. Vet inte vilket nivå på skadestånd ni ser framför er men min gissning är att ni kommer att gå back på detta i slutänden och att det kommer att ta många år innan det är avgjort.
Instämmer också i att ni inte har något att vinna på att driva på när pucken ligger på säljarens planhalva. Bara onödigt slöseri med energi, tid och pengar.
Vi driver på? vi driver inte på mer än att vi ska/vill ha tillträde till huset vi har köpt. Och hur menar du att pucken ligger hos säljaren? säljaren har ju redan klargjort vart denne står, och dess ståndpunkt är inte något vi godtar.
Om vi får huset "vi har köpt" så är skadestånd inte en viktig del, skadeståndets del uppkommer iom att säljaren här väljer att göra ett kontraktsbrott gentemot mig om min familj.

@ Sturme: Du har fel, våran jurist kommer på egen hand sköta ALL framtida dialog med säljaren, inte vi.

Problemet med att få ett papper nu på att säljaren vill häva kontraktet innebär att ni också då måste göra allt som står i er makt för att minska eventuella skador som ni kan drabbas av pga detta. Ni har alltså god tid på er att minska dessa skador tex så kan ni prata med er hyresvärd om att få bo kvar vilket innebär att ni då inte lidit sådan skada etc etc

Detta gör att motparten får en mindre börda att ta den dagen det skall utdömas skadestånd.
Kom också ihåg att man bara kan kräva skadestånd för skada som kan fastställas med sk skälig säkerhet, dvs om ni inte kan visa att ni verkligen haft en ekonomisk förlust så blir det väldigt lite ni kan få i skadestånd.

Men huset kommer aldrig att tilldömas er i en tvist om det är det du tror du skall klara av med ett tvisteförfarande.

Om du vill orsaka mest lidande för säljaren skall du vänta till sista dagen med något papper och då visa tex att du nu inte har en bostad och måste hyra något dyrt istället men som du gör nu så tar du bort dessa vapen för dig själv.

• Gilla
MagicFingers och 6 till
  • Laddar…
Du verkar ta för givet att du kommer att få huset. Det är inte alls säkert. Om säljaren får ett bättre bud så kan de välja att bryta kontraktet (=ni får inte huset) och betala skadestånd till er. Ska ni stämma säljaren på skadestånd så måste ni redan i er första inlaga till tingsrätten tala om exakt belopp. Anledningen är att det är beloppet som styr hur målet hanteras. Det är såvitt jag förstår nästan omöjligt att justera det beloppet under pågående process.

Och om ni nu redan nu får skriftligt från säljaren på detta så blir det troligen inte så stort skadestånd.

Hade ni haft lite is i magen och INTE krävt skriftligt redan nu så hade ni kanske fått högre merkostnader och hade kunnat ge säljaren ett betydligt större argument att fullfölja kontraktet.

Kan bara hålla med oceanis här.
Och all framtida kommunikation hjälper inte om ni redan begärt skriftligt besked från säljaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.