Hej! Här kommer en lite längre post mest för att jag försöker få med så mycket information som möjligt från början för att underlätta felsökning/råd. Bifogar bilder som stöd till texten.
Bor i ett radhus i en radhuslänga från -89 på 100kvm i Göteborgsområdet. Huset är på gaveln men endast övervåningen på gaveln har yttervägg, på nedervåningen så är det ett lägre hus i längan som står vägg-i-vägg med vårat.
Har en Nibe Fighter 310p och vattenburna element på både över- och nederplan med vad jag tolkar som ett tvårörsystem. De övre elementen värmer på som de ska, oftast för varmt, men samtliga element förutom ett på nederplan värmer ljummet, eller inte i närheten så bra som de på övervåningen. Även det elementen som värmer bäst på nedervåningen värmer inte lika varmt som ett likadant på övervåningen.
Elementen är dimensionerade olika beroende på vad det är för rum.
Nedervåning
Vardagsrummet på nederplan har två större element på varsin sida altandörren. Altandörren leder till ett inglasat men oisolerat uterum. På motsatt sida av huset i köket finns ett smalare element med spjäll som är färre än i elementen som finns i vardagsrummet, troligen eftersom det är ett kök (och man förr i tiden hade ugnar, äldre spisar osv. som genererade mer värme än de vi har idag). Hallen (precis bredvid köket) har tidigare haft ett vattenburet element men detta är bortplockat och pluggat från tidigare ägare och ersatt med elektriskt golvvärme på ca 2.5kvm.
Övervåning
Övre plan har ett stort element (liknande ett av de två på bottenplan i vardagsrum) i det största sovrummet som vetter norr. Med termostaterna fullt öppna blir detta rummet alldeles för varmt för att både vistas och sova i (24+ grader). Termostaten i detta rum ligger alltid på nivå 1.5 - 2 av 5 för att det ska kunna gå att sova i rummet.
De övriga två mindre rummen på övervåningen som vetter söderut har smalare element, men spjällen i det ena rummet är hälften så höga som i det andra mindre rummet. Varför vet jag inte, eftersom rummen är ungefär lika stora och ligger precis bredvid varandra. Oavsett så värmer båda dessa element samt det stora i det stora sovrummet på övre plan väldigt bra om man öppnar termostaterna fullt. Det finns inget element i hallen/trapphuset på ovanvåningen.
Nu till problemen
Fakta vintertid:
* Värmekurva: 12
* Förskjutning: +2
* Framledningstemp: 57-60 grader vid -5 till -7 grader ute.
* Panntryck ligger på stabilt 1 bar.
* Samtliga element är avluftade.
* Samtliga elementpiggar är motionerade.
* Lister kring altandörr i vardagsrum utbytta.
* Ytterdörrslister utbytta.
* Smått kallras från kaminens takgenomföring in i vardagsrummet åtgärdad mha. lister.
1. Jag har försökt följa rekommendationen att öppna alla termostater fullt och ställa in pannan med rätt värmekurva och förskjutning. Gör jag detta blir hela övervåningen alldeles för varm, och nedervåningen OK (ca 20 grader). För att göra övervåningen beboelig måste jag dra ner samtliga termostater på övervåningen till ca nivå 2-3 av 5, men fortsatt ha alla fullt öppna på nedervåningen. Resultatet blir en panna som inte är effektiv, då den värmer vattnet mer än den ska behöva göra, eftersom jag misstänker att elementen på nederplan inte värmer lika bra som de bör. Drar jag ner värmekurva och/eller förskjutning tills övervåningen är beboelig med fullt öppna termostater så blir det 17-18 grader på nedervåningen med fullt öppna termostater. Går man i trappan mot nedervåningen blir det en klar skillnad i temperatur man känner mellan våningarna. Samtliga rör från golv till termostaterna på övervåningens element är väldigt varma, mycket varmare än nedervåningens elementrör.
2. Köket har vad jag misstänker ett element som är numer underdimensionerat, tror det är pga. elementet i hallen som tidigare plockats bort och ersatts med golvvärme. Golvvärmen är satt på 21 grader. Trots att elementet i köket verkar vara underdimensionerat (pga mer effektiv spis, ugn och vi inte lagar jättemycket mat i ugn), så känner jag att det borde kunna värma betydligt mer än det gör nu (men jag kanske har fel?). Med fullt öppen termostat och en framledningstemperatur på 58 grader så känns kökselementet knappt ljummet. Piggen på elementet kan röra sig fram och tillbaka. Har motionerat den flera gånger och knackat på ventilen med ingen skillnad. Elementet är också avluftat. Rören som går upp ur golvet till termostaten är varmare än vad elementet verkar avge i värme, men inte alls lika varmt som rören på övervåningens element.
3. Det ena elementet i vardagsrummet värmer, men märkbart sämre än det andra. Detta trots att båda är avluftade och har fullt öppna termostater. Piggarna har motionerats och ventilen knackats på. Rören från golvet till det sämre elementet är något svalare än rören till det bättre (varmare) elementet.
4. I vardagsrummet finns även en äldre kamin av märket Contura C150 (såg att någon hade exakt samma kamin i denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/vilket-golskydd-contura-c150.523368/). Den myseldar vi i väldigt sällan så den används inte för uppvärmning.
Nu förstår jag att vår panna är gammal och inte så effektiv nu när det är neråt -6 grader ute, men en framledningstemperatur på 58-60 grader känns i överkant även för denna pannan, särskilt med tanke på hur bra övervåningen värmer på när man drar på elementen.
Några saker jag tänkt på:
Kökselementet
Eftersom det värmer så uppenbart dåligt undrar jag om packboxen behöver bytas. Tar jag bort termostaten ser jag att mässingen runt piggen är ansatt, kanske av föregående ägare med fel verktyg? Hur gör jag här, kan jag lösa det själv eller behövs det en rörmokare? Finns det någon strypventil jag inte ser som jag kan justera för att ge det elementet mer värme? Röret från golvet till termostaten (framledningen?) är inte lika varm som något av de andra elementens rör, men lite värme har det.
Samtliga element
Termostaterna vet jag inte hur gamla de är, men gamla är dem. Kan det vara lika bra att byta dem? Jag har inget emot att byta ut dem men jag känner mig tryggare i att komma fram till rätt felsökning än att börja kasta pengar på problemet för att se om det löser sig.
Vardagsrumselementet som värmer lite sämre
Här går jag bet, förstår inte varför det inte värmer lika bra som det andra likadana elementet i vardagsrummet trots avluftning och pigg-motionering. Kan det vara ett byte av packbox här också?
Hallen
Jag tror att golvvärmen i hallen inte klarar att värma upp ordentligt, och att det nu bortplockade elementet funkade betydligt bättre. Är 21 grader på golvvärmen i lågkant för golvvärme på 2.5kvm för att kompensera för det gamla elementet, eller ska jag fundera på att installera ett element i hallen igen?
Ledsen för den långa texten men förstår inte hur jag ska gå vidare! Var kan det vara fel? Var börjar jag felsöka? Svarar gärna på följdfrågor om det behövs.
Stort tack för att du läst såhär långt!
Bor i ett radhus i en radhuslänga från -89 på 100kvm i Göteborgsområdet. Huset är på gaveln men endast övervåningen på gaveln har yttervägg, på nedervåningen så är det ett lägre hus i längan som står vägg-i-vägg med vårat.
Har en Nibe Fighter 310p och vattenburna element på både över- och nederplan med vad jag tolkar som ett tvårörsystem. De övre elementen värmer på som de ska, oftast för varmt, men samtliga element förutom ett på nederplan värmer ljummet, eller inte i närheten så bra som de på övervåningen. Även det elementen som värmer bäst på nedervåningen värmer inte lika varmt som ett likadant på övervåningen.
Elementen är dimensionerade olika beroende på vad det är för rum.
Nedervåning
Vardagsrummet på nederplan har två större element på varsin sida altandörren. Altandörren leder till ett inglasat men oisolerat uterum. På motsatt sida av huset i köket finns ett smalare element med spjäll som är färre än i elementen som finns i vardagsrummet, troligen eftersom det är ett kök (och man förr i tiden hade ugnar, äldre spisar osv. som genererade mer värme än de vi har idag). Hallen (precis bredvid köket) har tidigare haft ett vattenburet element men detta är bortplockat och pluggat från tidigare ägare och ersatt med elektriskt golvvärme på ca 2.5kvm.
Övervåning
Övre plan har ett stort element (liknande ett av de två på bottenplan i vardagsrum) i det största sovrummet som vetter norr. Med termostaterna fullt öppna blir detta rummet alldeles för varmt för att både vistas och sova i (24+ grader). Termostaten i detta rum ligger alltid på nivå 1.5 - 2 av 5 för att det ska kunna gå att sova i rummet.
De övriga två mindre rummen på övervåningen som vetter söderut har smalare element, men spjällen i det ena rummet är hälften så höga som i det andra mindre rummet. Varför vet jag inte, eftersom rummen är ungefär lika stora och ligger precis bredvid varandra. Oavsett så värmer båda dessa element samt det stora i det stora sovrummet på övre plan väldigt bra om man öppnar termostaterna fullt. Det finns inget element i hallen/trapphuset på ovanvåningen.
Nu till problemen
Fakta vintertid:
* Värmekurva: 12
* Förskjutning: +2
* Framledningstemp: 57-60 grader vid -5 till -7 grader ute.
* Panntryck ligger på stabilt 1 bar.
* Samtliga element är avluftade.
* Samtliga elementpiggar är motionerade.
* Lister kring altandörr i vardagsrum utbytta.
* Ytterdörrslister utbytta.
* Smått kallras från kaminens takgenomföring in i vardagsrummet åtgärdad mha. lister.
1. Jag har försökt följa rekommendationen att öppna alla termostater fullt och ställa in pannan med rätt värmekurva och förskjutning. Gör jag detta blir hela övervåningen alldeles för varm, och nedervåningen OK (ca 20 grader). För att göra övervåningen beboelig måste jag dra ner samtliga termostater på övervåningen till ca nivå 2-3 av 5, men fortsatt ha alla fullt öppna på nedervåningen. Resultatet blir en panna som inte är effektiv, då den värmer vattnet mer än den ska behöva göra, eftersom jag misstänker att elementen på nederplan inte värmer lika bra som de bör. Drar jag ner värmekurva och/eller förskjutning tills övervåningen är beboelig med fullt öppna termostater så blir det 17-18 grader på nedervåningen med fullt öppna termostater. Går man i trappan mot nedervåningen blir det en klar skillnad i temperatur man känner mellan våningarna. Samtliga rör från golv till termostaterna på övervåningens element är väldigt varma, mycket varmare än nedervåningens elementrör.
2. Köket har vad jag misstänker ett element som är numer underdimensionerat, tror det är pga. elementet i hallen som tidigare plockats bort och ersatts med golvvärme. Golvvärmen är satt på 21 grader. Trots att elementet i köket verkar vara underdimensionerat (pga mer effektiv spis, ugn och vi inte lagar jättemycket mat i ugn), så känner jag att det borde kunna värma betydligt mer än det gör nu (men jag kanske har fel?). Med fullt öppen termostat och en framledningstemperatur på 58 grader så känns kökselementet knappt ljummet. Piggen på elementet kan röra sig fram och tillbaka. Har motionerat den flera gånger och knackat på ventilen med ingen skillnad. Elementet är också avluftat. Rören som går upp ur golvet till termostaten är varmare än vad elementet verkar avge i värme, men inte alls lika varmt som rören på övervåningens element.
3. Det ena elementet i vardagsrummet värmer, men märkbart sämre än det andra. Detta trots att båda är avluftade och har fullt öppna termostater. Piggarna har motionerats och ventilen knackats på. Rören från golvet till det sämre elementet är något svalare än rören till det bättre (varmare) elementet.
4. I vardagsrummet finns även en äldre kamin av märket Contura C150 (såg att någon hade exakt samma kamin i denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/vilket-golskydd-contura-c150.523368/). Den myseldar vi i väldigt sällan så den används inte för uppvärmning.
Nu förstår jag att vår panna är gammal och inte så effektiv nu när det är neråt -6 grader ute, men en framledningstemperatur på 58-60 grader känns i överkant även för denna pannan, särskilt med tanke på hur bra övervåningen värmer på när man drar på elementen.
Några saker jag tänkt på:
Kökselementet
Eftersom det värmer så uppenbart dåligt undrar jag om packboxen behöver bytas. Tar jag bort termostaten ser jag att mässingen runt piggen är ansatt, kanske av föregående ägare med fel verktyg? Hur gör jag här, kan jag lösa det själv eller behövs det en rörmokare? Finns det någon strypventil jag inte ser som jag kan justera för att ge det elementet mer värme? Röret från golvet till termostaten (framledningen?) är inte lika varm som något av de andra elementens rör, men lite värme har det.
Samtliga element
Termostaterna vet jag inte hur gamla de är, men gamla är dem. Kan det vara lika bra att byta dem? Jag har inget emot att byta ut dem men jag känner mig tryggare i att komma fram till rätt felsökning än att börja kasta pengar på problemet för att se om det löser sig.
Vardagsrumselementet som värmer lite sämre
Här går jag bet, förstår inte varför det inte värmer lika bra som det andra likadana elementet i vardagsrummet trots avluftning och pigg-motionering. Kan det vara ett byte av packbox här också?
Hallen
Jag tror att golvvärmen i hallen inte klarar att värma upp ordentligt, och att det nu bortplockade elementet funkade betydligt bättre. Är 21 grader på golvvärmen i lågkant för golvvärme på 2.5kvm för att kompensera för det gamla elementet, eller ska jag fundera på att installera ett element i hallen igen?
Ledsen för den långa texten men förstår inte hur jag ska gå vidare! Var kan det vara fel? Var börjar jag felsöka? Svarar gärna på följdfrågor om det behövs.
Stort tack för att du läst såhär långt!
Redigerat:
Vad händer om du stänger av ellementen på övre plan, det verkar vara ett flödesproblem för dig. Det övre planet har mer flöde än undre. Då kan det bli väldigt svalt vatten i returen, när det ska blandas ihop för VP. Och det känner VP av, samt gasar på en del för att kompensera upp tempen. Blir då att värmen stiger uppe. Enda sättet är att strypa termostaterna uppe, så det går mer flöde nere. Hur är det med cirkpumpen, går den konstant eller styrs den av datan ( varierar i fart ) går säkert att ställa om i datan till manuell/konstant och kanske även i fart i %.
Hej! Tack för svar, har stängt av samtliga element på övervåningen. Ger det iaf ett par timmar för att se om elementen i nederplan blir varmare.J jonaserik skrev:Vad händer om du stänger av ellementen på övre plan, det verkar vara ett flödesproblem för dig. Det övre planet har mer flöde än undre. Då kan det bli väldigt svalt vatten i returen, när det ska blandas ihop för VP. Och det känner VP av, samt gasar på en del för att kompensera upp tempen. Blir då att värmen stiger uppe. Enda sättet är att strypa termostaterna uppe, så det går mer flöde nere. Hur är det med cirkpumpen, går den konstant eller styrs den av datan ( varierar i fart ) går säkert att ställa om i datan till manuell/konstant och kanske även i fart i %.
Glömde naturligtvis lägga till i originalposten att cirkulationspumpen går på högsta nivå (3) och går konstant (lägger till det i posten). Det enda jag vet styrs per automatik är shunten (bifogar bild på hur den ser ut bara 5 min efter jag dragit ner elementen på övervåningen).
Jepp shunten är nu lite stängd, mot blått, var den helt öppen förrut eller mera stängd.O OkunnigTekniker skrev:Hej! Tack för svar, har stängt av samtliga element på övervåningen. Ger det iaf ett par timmar för att se om elementen i nederplan blir varmare.
Glömde naturligtvis lägga till i originalposten att cirkulationspumpen går på högsta nivå (3) och går konstant (lägger till det i posten). Det enda jag vet styrs per automatik är shunten (bifogar bild på hur den ser ut bara 5 min efter jag dragit ner elementen på övervåningen).
Du får se vad som händer med värmen nere nu, ellementen tar inte så lång tid för att bli varma, men rummet i sig tar tid.
Hej, har kollat av elementen på övre plan och samtliga är nu kalla. Rören till dessa element är fortsatt brännheta.
Gjorde samma koll på elementen på nedre plan men märker ingen skillnad mot innan. Rören till elementen är dessutom inte brännheta som de på övre plan, förutom ett av elementen i vardagsrummet som värmt bäst under hela felsökningen.
Bifogar en ny bild på shunten som togs när jag kollade av elementen. Det ser ut som att den snurrat på sig mer mot det röda hållet.
Det jag märkte nu efter kollen när jag tog bild på shunten var att kompressorn och elpatronen slutat gå trots att panntemperaturen var 55 grader och beräknad framledning var 58 (alltså var panntemperaturen 3 grader ifrån börvärdet). Vet inte om det bara var ett sammanträffande att kompressorn och elpatronen stängt av sig trots den höga kurvan och förskjutningen med högt beräknat börvärde?
Har lite slut på idéer vad man skulle kunna felsöka mer eftersom rören från golvet till ventilerna på nedre plan inte heller verkar lika varma som på övre plan?
Tack för felsökningen hittills!
Gjorde samma koll på elementen på nedre plan men märker ingen skillnad mot innan. Rören till elementen är dessutom inte brännheta som de på övre plan, förutom ett av elementen i vardagsrummet som värmt bäst under hela felsökningen.
Bifogar en ny bild på shunten som togs när jag kollade av elementen. Det ser ut som att den snurrat på sig mer mot det röda hållet.
Det jag märkte nu efter kollen när jag tog bild på shunten var att kompressorn och elpatronen slutat gå trots att panntemperaturen var 55 grader och beräknad framledning var 58 (alltså var panntemperaturen 3 grader ifrån börvärdet). Vet inte om det bara var ett sammanträffande att kompressorn och elpatronen stängt av sig trots den höga kurvan och förskjutningen med högt beräknat börvärde?
Har lite slut på idéer vad man skulle kunna felsöka mer eftersom rören från golvet till ventilerna på nedre plan inte heller verkar lika varma som på övre plan?
Tack för felsökningen hittills!
Det där indikerar/tyder på att det är enrörssystem.O OkunnigTekniker skrev:
På andra bilden i första inlägget så ser det ut som röd tejp på radiatorkopplet, röd tejp/markering brukar betyda enrörskoppel.
Tack, trodde att det var ett tvårörsystem men det verkar alltså vara ett enrörsystem? Försöker förstå och ställa om felsökningen då jag fortsatt försöker lära mig hur systemet funkar och har varit inställd på tvårörsystemDemmpa skrev:
Jag antar att det i så fall finns någon bypassventil som får framledningen att gå direkt till returen, vilket skulle förklara varför båda rören från golv till element är varma på övanvåningen trots helt stänga termostater? Det jag inte förstår är varför resten av elementen på bottenplan inte blir varmare när man stängt av hela ovanvåningen.
Om man utgår ifrån denna bild och tänker att mitt system är enrörs med bypass:

Då skulle jag förvänta mig att de "sista" elementen i slingan skulle bli varmare, dvs. om jag stängt alla element på ovanvåningen bör jag förvänta mig att elementen på nedre våningen blir varmare, men det har inte hänt. Inte ens rören till elementen är det någon skillnad på mot tidigare. Skulle inte det tyda på ett tvårörsystem?
Om vi fortsatt antar att det är ett enrörsystem, hur ställer man in elementen? Från bilden ovan ser det ut som att sista elementet i slingan alltid kommer vara kallast, för om man stryper inloppet till elementet 1 så blir ju utloppet från element 1 (inlopp till element 2) kallare? Eller är det bypassen på element 1 som tar "restvärmen" man strypt bort från inloppet på element 1 som inlopp till element 2?
När det är enrörssystem så brukar man försöka ha 3-5 radiatorer per slinga.
Varje slinga bör ha en injusteringsventil på returen för att strypa in flödet i varje slinga.
Bypassen sitter troligen i radiatorkopplet.
På vissa äldre koppel så kan det vara justerbar bypass, men på många är det en utbytbar fast strypning.
Varje slinga bör ha en injusteringsventil på returen för att strypa in flödet i varje slinga.
På vissa äldre koppel så kan det vara justerbar bypass, men på många är det en utbytbar fast strypning.
Som sägs, så är det nog 1 -rörs som du har. varma rör vid golv och kalla ellement. pumpen på 3, full fart. Tror nog att någon del av elpatron ligger på. då tempen ut är så pass hög. Kan vara att en kontaktor har klistrat/bränt fast i till. Vad visar det för temp ute, vid noll ca 40 C ut till huset normalt.
Hur det är kopplat med rören kan du inte veta, men går det 2 rör till uppe och 2 rör nere från VP tro. Brukar vara 2 slingor ut.
Var i landet är du.
Hur det är kopplat med rören kan du inte veta, men går det 2 rör till uppe och 2 rör nere från VP tro. Brukar vara 2 slingor ut.
Var i landet är du.
D D_Anders skrev:
Bifogar en bild från andra sidan underifrån på kökselementet. Är det den stora halvmålade muttern (svart/mässing) ni menar är justeringen? Kollade resten av elementen och de ser likadana ut underifrån.Demmpa skrev:
När det är enrörssystem så brukar man försöka ha 3-5 radiatorer per slinga.
Elpatronen ligger definitivt på för att hålla 58-60 framledningstemperatur som det är nu med kurvan och förskjutningen. Bor i Göteborgsregionen så en fullt så hög kurva som jag har nu borde jag nog inte ha på vintern men har inte kunnat få upp värmen någorlunda annars.J jonaserik skrev:Som sägs, så är det nog 1 -rörs som du har. varma rör vid golv och kalla ellement. pumpen på 3, full fart. Tror nog att någon del av elpatron ligger på. då tempen ut är så pass hög. Kan vara att en kontaktor har klistrat/bränt fast i till. Vad visar det för temp ute, vid noll ca 40 C ut till huset normalt.
Var i landet är du.
Utetemperatur visar pannan -6 just nu, med beräknar framledning 58 grader.
Bifogar en bild från under pannan men tolkar det som att det bara är två rör för radiatorslingan (inringade) - ett rör ut till radiatorerna (framledningen) och ett rör in till pannan (returen)? Kan ha tolkat fel men i så fall styrker detta, tillsammans med det @Demmpa sa att mitt system faktiskt är ett enrörsystem!
Frågan är om det är en justering som finns vid returen? Hur går jag vidare? Tänker att det mest är köket som känns för kallt, men ska naturligtvis beakta alla andra element när jag rett ut vad som går/inte går att göra.
Stort tack för hjälpen hittills, lär mig mycket samtidigt som vi verkar vara något på spåren nu.
Du har slangar där, hur känns dom, tar du tag i dom och bryter lite. knastrar det och dom kämms bra stela. Kolla med en magnet på metallen. Det är en klassiker att dom sätts igen med magnetit, en järnförening. Ett byte brukar ge resultat av större flöde. Se på inringat, bakom röret, ( syns inte ) och går ner i golvet. Verkar som att vara en strypventil ( blank ) där. foto mer från sidan, så den syns.
Hur gjorde man när elementet plockades bort?O OkunnigTekniker skrev:
Känns konstigt om du har enrörssystem och bara en slinga, jag tror du har en för botten och en för övervåning. Var tar de grova slangarna vägen? Delar de sig i bakkant?
Det kan vara så att din slinga på bottenvåningen är igensatt med årens avlagringar.
Bifogar en bild på rören som går ner i golvet, det ser ut som någon slags ventil/justering i vit plast som var dold i bilden ovan, men det skulle jag tolka sitter på returledningen från golvet. Det vita röret som går ner i golvet kommer från cirkulationspumpen (via tjocka grå slangen kopplad till cirkulationspump till höger i bild ovan), så det måste vara framledningsröret. Det andra kopparröret (med plastjusteringen) leder till pannan via den tjocka grå slangen närmast precis under påfyllningsventilen ("Påfylln."). De tjocka grå slangarna till vänster i bilden ovan är kallvatten och varmvatten till kranar, enligt de färgade symbolerna på plåten nederst i bild (kände även på dem och det stämde). Såg även att de leder till ledningar ut i badrummet där vi har dusch, vask m.m.J jonaserik skrev:Du har slangar där, hur känns dom, tar du tag i dom och bryter lite. knastrar det och dom kämms bra stela. Kolla med en magnet på metallen. Det är en klassiker att dom sätts igen med magnetit, en järnförening. Ett byte brukar ge resultat av större flöde. Se på inringat, bakom röret, ( syns inte ) och går ner i golvet. Verkar som att vara en strypventil ( blank ) där. foto mer från sidan, så den syns.
Slangarna känns styva men inte av fel orsak, de är nog bara ordentliga. Testade med magnet på samtliga rör och slangar jag kunde komma åt men inget var magnetiskt.
Man har byglat rören som ledde till elementet, bifogar bild på detta också.Fotografen skrev:
De grova slangarna till vänster är kallvatten respektive varmvatten till kranar och dusch. De grova slangarna till höger är kopplade till de två rören som går i golvet som jag bifogat en närbild på. De delar sig något i bakkant, där ett rör kommer från cirkulationspumpen och den andra till påfyllningsventilen. Bifogar lite bilder där jag kladdat, förhoppningsvis går det att förstå. De två kopparrören som går upp bakom värmepumpen tror jag leder upp genom taket till ett badrum precis ovanför pumpen där en handdukstork finns.Fotografen skrev:
Var tar rören vägen i bild 3?