K
V VeronicaPos skrev:
Hade en erfaren el-installatör på besök som gjorde en okulär granskning. finns helt klart saker att oroa sig för. Vad är smartast för oss att göra nu?
Det smartaste vore att posta några exempelbilder på de felaktigheter den auktoriserade elektrikern hittade... så kan de elexperter som läser här på forumet ge dig bra svar på frågan!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Som jag ser det. Anläggnings.innehavaren är den som betalar Nät ägaren. Troligen i detta fall hyresgäst/innehavare av bostadsrätten är ansvarig för sin elanläggning (betalar för sin elmätare själv).. BRF. Har anlitat med oseriös hantverkare,UE.. eftersom detta arbete gäller flera lägenheter ? upphandlade av styrelsen är det en försumlighet som styrelsen borde vara ansvarig för??!! Då dom är beställare och ej den enskilda innehavaren,,, Styrelsen är ansvariga för beställda jobb, styrelsens jobb är att se till att Företag har f-skatt,försäkringar ,bankgarantier,osv, eller av dom utsedd förvaltare gör det.. styrelsen kan knappast beviljas ansvarsfrihet....om bankgarantier ej tagits,slutfakturor betalats,,. jag förutsätter att jobbet var lite större??..besiktas,??, Styrelsen borde stoppat det tidigare,, eftersom BRF, kan bli skattskyldiga om inte f-skatt betalas.... Kan bli jobbigt att driva frågan med grannsämja sen.. att kolla företag UE på,ESV hemsida ,allabolag,hitta.se är ju inget svårt jobb direkt,samt innan man på börjar bankgarantier,

Det finns väl inget i tråden som indikerar att detta skulle vara ett arbete som utförst på beställning av föreningen?

Jag tolkar att TS har anlitat en firma för renovering av en lägenhet, och det ingick elarbete i renoveringen.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
O
H hempularen skrev:
Det finns väl inget i tråden som indikerar att detta skulle vara ett arbete som utförst på beställning av föreningen?
Sen har _Elman_ fel i ansvarsfrågan. Bostadsrättsföreningen ansvarar normalt sett enbart fram till och med stigarledningen samt eventuellt men troligtvis inte fast förlagda rör och ledningar i väggar och tak. Elcentral, brytare, uttag, utanpåliggande ledningar och övriga installationer i lägenheten är bostadsrättsinnehavarens ansvar. Tvivlar på att ESV försöker tolka ellagen så att anläggningsansvaret inte följer bostadsrättslagens ansvarsfördelning och gör föreningen ansvariga för allt.

Det dokument du skall efterfråga heter "Protokoll, kontroll före drifttagning" Elinstallatörer är enligt lag skyldiga att utföra en sådan kontroll samt protokollföra denna.

Det är ett protokoll som skall finnas iallafall vid nyproduktion, men det överlämnas vanligen inte till beställaren. Vid en renovering som detta gäller är jag osäker på om protokollet behöver upprättas.

Veronica du skriver att jobbet är gjort på totalentreprenad. Då har du väl bara avtal med totalentreprenören (som man får förmoda är byggfirman). Då skall du vända dig till totalentreprenören vid klagomål,reklamationer etc. Så får denne ta det vidare. Förstår att detta kanske inte är lätt men den ordningen gäller vid totalentreprenad.

H hempularen skrev:
Det är ett protokoll som skall finnas iallafall vid nyproduktion, men det överlämnas vanligen inte till beställaren. Vid en renovering som detta gäller är jag osäker på om protokollet behöver upprättas.
Kontrollen skall ovillkorligen utföras vid alla elarbeten och uppvisas vid behov.
Elsäkerhetsverket hade informationskampanjer och utbildningar kring detta när reglerna skärptes för något år sedan

P
V VeronicaPos skrev:
De finns inte på hemsidan. Ingen olycka än. Allmänt orolig.

Firman har fått betalat, och svarar inte längre på mail/telefon.

Hade blivit utlovad att det var en behörig elektriker som skulle göra jobbet, och att jag skulle få intyg.

Känns som att jag borde anmäla till brfen och anlita en riktig elfirma.

På ESVs hemsida står det att jag som köpare /byggherre är ansvarig. Hur långtgående är mitt ansvar? Kommer man kräva att jag gör om all el igen? kommer kosta hur mkt som helst.
Är de totalare så har de sannolikt hyrt in elektriker. Då är är det underentreprenörens firmanamn du ska kolla på elsäkerhetsverket. Dock svårt att ta reda på vilka det är, om du inte får tag i totalaren...

N nilton61 skrev:
Kontrollen skall ovillkorligen utföras vid alla elarbeten och uppvisas vid behov.
Elsäkerhetsverket hade informationskampanjer och utbildningar kring detta när reglerna skärptes för något år sedan
Vilka regler skärptes ang dokumentation? Jag kan inte finna några. Det är fortfarande ELSÄK-FS 2008:1 3 kap, 8 § som gäller, inga nyheter där. Det enda nya jag kan se är att ESV handbok rekommenderar del 6 i SS 436 40 00, som inte har presumption av deras föreskrifter..

En innehavare kan endast förutsätta (kräva) typ en gruppförteckning i efterhand. Särskild dokumentation behöver man fortfarande komma överens om i förväg, t.ex det som anges i elinstallationsreglerna.

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
N
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja du har uppfattat det rätt - finns det allvarliga säkerhetsbrister är det du som måste bekosta reparation för att uppfylla din skyldighet mot lagen. Ersättning från tidigare firman eller försäkringsbolag är en helt annan fråga som kommer i efterhand, och den lär inte blir så enkel tyvärr. Där behöver du nog ta juridisk hjälp.

En elfirma som gör jobb hos kunder måste idag vara registrerad hos elsäkerhetsverket. De är (borde vara) intresserade av en anmälan av de brister ni hittat. Så dokumentera allt ni ser, eller kontakta dem i förväg de kanske t.o.m orkar masa sig ut själva. ESV kan klämma lite på denna firma och förhoppningsvis förhindra att de fortsätter verka, men de kan inte hjälpa er med ersättning.

Men nu vet vi ingenting om graden av dessa brister i detta fall.
Ur tidigare diskussion var firman inte registreras. Vad kan då ESV göra?

Den dokumentation som skulle vara värdefull för kunden i detta fall skulle möjligen vara egenkontrollen men kan man inte komma i kontakt med vare sig TE eller UE blir det ju svårt.
En möjlighet är då att dra ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och då rikta klagomålen till TE som får ta det vidare till sin UE , elfirman.

ESV kan fortfarande utöva tillsyn mot elfirman att de uppfyller kraven i elsäkerhetslagen, men dom kan ju försöka gömma sig...

O
N Nephew skrev:
Ur tidigare diskussion var firman inte registreras. Vad kan då ESV göra?
Ingenting. Då har det skett ett brott mot ellagen och det är ett rent polisärende. ESV utövar enbart tillsyn över anläggningsinnehavare och auktoriserade elinstallationsföretag och elinstallatörer. ESV kan givetvis anmäla företaget precis som alla andra men det är allt. Fast nu verkar det ju mer troligt som någon redan påpekat att elinstallationsföretaget är en underentreprenör och därför får TS ingen träff på en sökning på byggföretaget som har hand om entreprenaden.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kan väl mycket väl vara så att TS inte har en aning om namnet på elföretaget som gjort jobbet. Utan sökt på totalentreprenören (byggaren) Därför vet vi ju inte hur läget är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.