24 155 läst ·
120 svar
24k läst
120 svar
Hjälp mig med elcentralen
All el har fungerat utmärkt i huset under den tiden jag bott här. Ända missödet som har hänt är att en säkring gick när jag belastade ett uttag för mycket. Sen är det så att detta är ett gammalt hus och här har säkert varit en del olika elektriker och rotat.
Min plan är såhär.
1. Jag installerar den nya normcentralen i källaren och gör allt rätt där. Har dragit ny 5 ledad matning dit som jag kopplar in. Givetvis postar jag lite inlägg här med bilder efteråt. Men tror mig vara väldigt på det klara med hur jag skall lösa det här.
2. Kopplar normcentralen rätt i garaget så som den skall vara monterad gällande jord- och neutralledarskenan.
3. Tar bort det gamla 3-fas uttaget i källaren och tar bort matningen till den från centralen på entreplan.
4. Kopplar bort jordningen för kopparlinan i centralen på entreplan.
5. Drar 5 ledad matning även till centralen på entreplan.
6. Tar dit en annan elektriker än det som installerade grejerna i garaget och som ser över det och kollar om det möjligtvis går att koppla annorlunda i nätägarens elskåp. Har en elektriker som gjorde allt på företaget jag jobbade på innan. Han är väldigt bra på det han gör och är ordentlig.
Min plan är såhär.
1. Jag installerar den nya normcentralen i källaren och gör allt rätt där. Har dragit ny 5 ledad matning dit som jag kopplar in. Givetvis postar jag lite inlägg här med bilder efteråt. Men tror mig vara väldigt på det klara med hur jag skall lösa det här.
2. Kopplar normcentralen rätt i garaget så som den skall vara monterad gällande jord- och neutralledarskenan.
3. Tar bort det gamla 3-fas uttaget i källaren och tar bort matningen till den från centralen på entreplan.
4. Kopplar bort jordningen för kopparlinan i centralen på entreplan.
5. Drar 5 ledad matning även till centralen på entreplan.
6. Tar dit en annan elektriker än det som installerade grejerna i garaget och som ser över det och kollar om det möjligtvis går att koppla annorlunda i nätägarens elskåp. Har en elektriker som gjorde allt på företaget jag jobbade på innan. Han är väldigt bra på det han gör och är ordentlig.
Vilken blå är det du menar är fel?Mikael_L skrev:
Är det den på bilden i första inlägget, som matar JFB och PEN till källaren? Som GK100 skrev blir den rätt när ny 5-ledare dras till källaren.
När du skrev att man måste in i nätägarens skåp så menade du att man måste kontrollera om blå N är inkopplad? Det bör man kunna ta reda på genom att mäta på den i TS mätarskåp. Om man får fram att den är ansluten så finns det ingen aledning att komma in i nätägarens skåp?
I pkt 6 behöver du inte göra något med inkommande från nätägaren låt det ligga TNC där men givetvis måste du ansluta blå i dina utgående kablar till plinten som är tom nu. Det är viktigt så du inte ordnar sk nollfel både i garaget och inne och skadar din utrustning. Den delen ligger ju på din sida i mätarskåpet så där kan man ändra utan nätägaren blandas in. Viktigt att du börjar i denna änden och får det rätt och kollar att det verkligen ligger anslutet N till plinten med blå ledning där.F FRS05 skrev:All el har fungerat utmärkt i huset under den tiden jag bott här. Ända missödet som har hänt är att en säkring gick när jag belastade ett uttag för mycket. Sen är det så att detta är ett gammalt hus och här har säkert varit en del olika elektriker och rotat.
Min plan är såhär.
1. Jag installerar den nya normcentralen i källaren och gör allt rätt där. Har dragit ny 5 ledad matning dit som jag kopplar in. Givetvis postar jag lite inlägg här med bilder efteråt. Men tror mig vara väldigt på det klara med hur jag skall lösa det här.
2. Kopplar normcentralen rätt i garaget så som den skall vara monterad gällande jord- och neutralledarskenan.
3. Tar bort det gamla 3-fas uttaget i källaren och tar bort matningen till den från centralen på entreplan.
4. Kopplar bort jordningen för kopparlinan i centralen på entreplan.
5. Drar 5 ledad matning även till centralen på entreplan.
6. Tar dit en annan elektriker än det som installerade grejerna i garaget och som ser över det och kollar om det möjligtvis går att koppla annorlunda i nätägarens elskåp. Har en elektriker som gjorde allt på företaget jag jobbade på innan. Han är väldigt bra på det han gör och är ordentlig.
Och den blå från nätägarens sida kan du vara i stort säker på att den inte är ansluten i andra änden så få inga ideer kring att koppla in den. Det får isf föranmälas och deras personal sköter det i båda ändar. Du har inte så mycket att vinna på den delen så om möjligt låt det ligga som det gör, Däremot givetvis lägg allt från mätarplatsen femledare det är riktigt bra som du kommer kunna göra med det som är på plats redan.
De andra punkterna du tar upp tycker jag verkar vettiga och som det redan varit uppe i tråden hur det kan göras.
Jaja, nu inser jag hur det kanske är kopplat, och hur man tänkt.
GK100, du tror inte att uppdelning PEN -> PE + N sker på plintarna upptill, så den blå resp g/g som går till plinten nedan redan är uppdelade PE och N ?
edit:
Japp, det syns i bild i inlägg #70, att gulg/gr och blå delas upp bakom det vita plastskyddet på den övre plinten.
OK, om det då är en utgående matning som är TN-S så ska alla 5 kablar in på 5 ställen vid nedre plinten.
Om det är en utgående TN-C-matning så ska egentligen PEN in på plinten där uppe.
GK100, du tror inte att uppdelning PEN -> PE + N sker på plintarna upptill, så den blå resp g/g som går till plinten nedan redan är uppdelade PE och N ?
edit:
Japp, det syns i bild i inlägg #70, att gulg/gr och blå delas upp bakom det vita plastskyddet på den övre plinten.
OK, om det då är en utgående matning som är TN-S så ska alla 5 kablar in på 5 ställen vid nedre plinten.
Om det är en utgående TN-C-matning så ska egentligen PEN in på plinten där uppe.
Jag uppdaterar listan.
1. Koppla in de två neutralledarna vid plinten där nere.
2. Koppla normcentralen rätt i garaget.
3. Koppla in den nya centralen i källaren med ny matning.
4. Tar bort det gamla 3-fas uttaget i källaren och tar bort matningen till den från centralen på entreplan
5. Kopplar bort jordningen för kopparlinan i centralen på entreplan.
6. Drar 5 ledad matning även till centralen på entreplan
Här kommer även lite bättre bilder så man ser under skyddet där nere bland annat. En dum fråga bara, vanligtvis när jag ordnar något med elen i huset så stänger jag av huvudbrytaren i skåpet här. Antar där inte blir något spänning nere vid den högra plinten om jag stänger av huvudbrytaren? Har aldrig varit och kopplat något i det här skåpet så lika bra att fråga en dum fråga istället för att sätta 400V genom kroppen. För inkommande ledning här går ju inte att göra spänningslös eftersom det är nätägarens. Givetvis så mäter jag att där inte är spänning, men som sagt, jag frågar hellre än gång för mycket än en gång för lite.
1. Koppla in de två neutralledarna vid plinten där nere.
2. Koppla normcentralen rätt i garaget.
3. Koppla in den nya centralen i källaren med ny matning.
4. Tar bort det gamla 3-fas uttaget i källaren och tar bort matningen till den från centralen på entreplan
5. Kopplar bort jordningen för kopparlinan i centralen på entreplan.
6. Drar 5 ledad matning även till centralen på entreplan
Här kommer även lite bättre bilder så man ser under skyddet där nere bland annat. En dum fråga bara, vanligtvis när jag ordnar något med elen i huset så stänger jag av huvudbrytaren i skåpet här. Antar där inte blir något spänning nere vid den högra plinten om jag stänger av huvudbrytaren? Har aldrig varit och kopplat något i det här skåpet så lika bra att fråga en dum fråga istället för att sätta 400V genom kroppen. För inkommande ledning här går ju inte att göra spänningslös eftersom det är nätägarens. Givetvis så mäter jag att där inte är spänning, men som sagt, jag frågar hellre än gång för mycket än en gång för lite.
Ja det syns ganska bra på bilden men jag skrev ändå att TS bör kolla och vara säker på att N ligger rätt vid utgående plint. Om vi ska bryta ner ytterligare kring anslutningen i skåpet på inkommande sida ligger i princip PEN fel där den borde vid TNC anslutas på övre plinten och inte mot PE för skåpet. Om det läggs in TNS ska PE som går neråt läggas ihop där vid plåtblecket och korta stumpen tas bort och N in på övre plinten.Mikael_L skrev:
Jaja, nu inser jag hur det kanske är kopplat, och hur man tänkt.
GK100, du tror inte att uppdelning PEN -> PE + N sker på plintarna upptill, så den blå resp g/g som går till plinten nedan redan är uppdelade PE och N ?
edit:
Japp, det syns i bild i inlägg #70, att gulg/gr och blå delas upp bakom det vita plastskyddet på den övre plinten.
OK, om det då är en utgående matning som är TN-S så ska alla 5 kablar in på 5 ställen vid nedre plinten.
Om det är en utgående TN-C-matning så ska egentligen PEN in på plinten där uppe.
I praktiken är det ju ok och bra att inte ha så många ledare på övre plinten men vi brukar ju ibland löpa linan ut och då är det formellt fel och även med identifiering grön/gul med tilläggsmärkning.
Som du ser ligger brytaren först i kedjan från inkommande sett, sen säkringarna, mätaren och din plint. Så det går bra att bryta där dock ligger det fel för nya mätarna som tappar spänning och på sikt larmar, numera ligger brytaren efter mätningen.F FRS05 skrev:Jag uppdaterar listan.
1. Koppla in de två neutralledarna vid plinten där nere.
2. Koppla normcentralen rätt i garaget.
3. Koppla in den nya centralen i källaren med ny matning.
4. Tar bort det gamla 3-fas uttaget i källaren och tar bort matningen till den från centralen på entreplan
5. Kopplar bort jordningen för kopparlinan i centralen på entreplan.
6. Drar 5 ledad matning även till centralen på entreplan
Här kommer även lite bättre bilder så man ser under skyddet där nere bland annat. En dum fråga bara, vanligtvis när jag ordnar något med elen i huset så stänger jag av huvudbrytaren i skåpet här. Antar där inte blir något spänning nere vid den högra plinten om jag stänger av huvudbrytaren? Har aldrig varit och kopplat något i det här skåpet så lika bra att fråga en dum fråga istället för att sätta 400V genom kroppen. För inkommande ledning här går ju inte att göra spänningslös eftersom det är nätägarens. Givetvis så mäter jag att där inte är spänning, men som sagt, jag frågar hellre än gång för mycket än en gång för lite.
Låt inte det hindra det är inget problem att bryta en stund och för extra säkert jobb kan du när du brutit skruva ur säkringarna också och sen omvänt när du är klar i med säkringar och sist till med brytaren.
Har inte hänt så mycket mer än att jag monterat upp den nya centralen. Kom på att jag saknade tillräckligt med 16A dvärgbrytare så nu blir det till att beställa nya och då blir det 3 stycken 3-poliga som ni har föreslagit.
Såg dock en sak när jag flyttade över från den färdigbyggda normcentralen som jag köpt först och som jag inte var nöjd med ip klassen på. Där så går det en RK kabel från ovansida av neutralledplinten på jordfelsbrytaren upp till jordskenan. Trodde bara där skulle sitta tråden från inkommande neutralledare där. Eller ska där sitta både inkommande kabel neutralledare och en kabel till jordskenan?
Såg dock en sak när jag flyttade över från den färdigbyggda normcentralen som jag köpt först och som jag inte var nöjd med ip klassen på. Där så går det en RK kabel från ovansida av neutralledplinten på jordfelsbrytaren upp till jordskenan. Trodde bara där skulle sitta tråden från inkommande neutralledare där. Eller ska där sitta både inkommande kabel neutralledare och en kabel till jordskenan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nej antingen eller inte både och.
Vid TN-C-matning av centralen så har du en inkommande PEN som ska kopplas till PE-skenan. Därifrån tar man ut en blå N till ovansidan av JFB.
Vid TN-S-matning av centralen, som i ditt fall, har du inkommande PE och N som två separata ledare. I det fallet ska PE till PE-skenan och N-ledare ska direkt till JFBn.
Man kan vi behov sätta en separat N-plint för inkommande N, ifall man behöver grupper som ska ligga utanför JFB, ifall man har flera JFBer eller om man behöver vidarekoppla utgående huvudledningar etc. Men i det enkla fallet med en liten central som har en JFB så kan inkommande N kopplas direkt till JFBn.
Vid TN-C-matning av centralen så har du en inkommande PEN som ska kopplas till PE-skenan. Därifrån tar man ut en blå N till ovansidan av JFB.
Vid TN-S-matning av centralen, som i ditt fall, har du inkommande PE och N som två separata ledare. I det fallet ska PE till PE-skenan och N-ledare ska direkt till JFBn.
Man kan vi behov sätta en separat N-plint för inkommande N, ifall man behöver grupper som ska ligga utanför JFB, ifall man har flera JFBer eller om man behöver vidarekoppla utgående huvudledningar etc. Men i det enkla fallet med en liten central som har en JFB så kan inkommande N kopplas direkt till JFBn.
En annan sak som du får göra på den nya centralen är att lossa den blå bygeln mellan blå och grön/gul plint på mitten. Det kommer ändå visa sig genom fel i funktion om den sitter kvar och inget farligt händer men det visar att du inte fullt greppar hur det funkar. Låt inte det hindra utan fråga på så du hamnar rätt till slut men det ger gärna onödig näring till diverse pekpinnar som ibland lätt kommer upp här på BH.
Vad jag menar är att det är bättre att fråga före och i detaljer hypotetiskt så man har det mer klart för sig innan man skruvar och får ställa frågan tex varför JFB löser i nya centralen.
Vad jag menar är att det är bättre att fråga före och i detaljer hypotetiskt så man har det mer klart för sig innan man skruvar och får ställa frågan tex varför JFB löser i nya centralen.
Tack för kanonråd! Jag anade att det var något med den här bygeln eftersom jag ska koppla som jag ska.
Förstår att det lätt kommer pekpinnar men till dem säger jag att det kommer bli bättre gjort med er hjälp än vad det som synes blev när jag hade en erkänd firma till garaget.
Förstår att det lätt kommer pekpinnar men till dem säger jag att det kommer bli bättre gjort med er hjälp än vad det som synes blev när jag hade en erkänd firma till garaget.
För att återkoppla till Bo vad han skrev om att sätta en separat noll plint så är det bara att ta bort den blå bygeln mellan de 2 blå nollplintarna.
Då kopplas inkommande nolla (vid TN-S) in på den vänstra nollplinten. Och från den Blå med rk6 till JFB och från JFB upp till den andra nollplinten.
Se då till att ta faserna till det som inte ska skyddas av JFB innan JFB inte efter. Tar du dem efter kommer JFB att lösa ut.
Då kopplas inkommande nolla (vid TN-S) in på den vänstra nollplinten. Och från den Blå med rk6 till JFB och från JFB upp till den andra nollplinten.
Se då till att ta faserna till det som inte ska skyddas av JFB innan JFB inte efter. Tar du dem efter kommer JFB att lösa ut.





