24 156 läst ·
120 svar
24k läst
120 svar
Hjälp mig med elcentralen
Jag ser ett CEE trefasuttag, men ser ingen trepolig säkring.F FRS05 skrev:
Det är inget absolut krav på trepolig säkring, men det finns minst 2 bra skäl här att välja 3-polig säkring.
Den blå ledaren förbinder inkommade PEN med PEN som går till källaren, så jag tycker att den bör anses som en PEN-ledare.E elmont skrev:
Jag kör utan 3-polig eftersom min elektriker inte använde det till installationen i garaget. Vad är fördelarna? Nu har jag ett gäng lösa 16 amperes dvärgbrytare över så det blir nog sådana till källaren ändå.Mikael_L skrev:
Helt rätt, så hur det är draget idag spelar ingen direkt roll. Ni kan vara lugna, kablarna kommer bli klamrade ordentligt nästa helg. Köpte för övrigt en ny normcentral för jag gillade inte alls den jag hade köpt. Blir en Hager Vector istället. Blir några kronor extra men jag kan flytta över det mesta i den nya. Skulle inte se riktigt seriöst ut med den jag hade köpt. Jaja, det blir löropengarGK100 skrev:
De två anledningarna som jag främst ser är:F FRS05 skrev:
1. Många trefasmaskiner gillar inte att matas med fasbortfall, dvs med bara 1 eller 2 faser, och risken för att detta sker försvinner med 3-polig säkring.
2. Regeln att inte blanda enfasiga och flerfasiga laster utan att ha 3-polig säkring ramlar vi in på lite iom det där CEE-uttaget med 1pol schuko på. Ska man vara riktigt strikt och snudd på rida på regler så ska ett sådant kombinationsuttag ha 3-polig säkring.
Nu är det alltså lite regelrytteri över detta. Men själv väljer jag alltid 3-polig för detta, för då finns det absolut inget att anmärka på längre.
På bilderna ser det ut som du satt en brytare till något där, och på någon skymtar en tryckströmbrytare till en pump. Den gamla gröna är troligtvis ett motorskydd, kolla inuti och om det är så ersätt med ett skydd istället för brytaren.
Och du kan sätta det direkt i centralen så slipper du kapsling.
Och du kan sätta det direkt i centralen så slipper du kapsling.
Där finns inget motorskydd vad jag kan se. Men det kanske är något man skall sätta dit? Kommer finnas plats i normcentralen. Borde väl jag kunna komplettera lätt med senare. Ska byta normcentralen där uppe med och då kan jag köpa hem ett sådant.GK100 skrev:
På bilderna ser det ut som du satt en brytare till något där, och på någon skymtar en tryckströmbrytare till en pump. Den gamla gröna är troligtvis ett motorskydd, kolla inuti och om det är så ersätt med ett skydd istället för brytaren.
Och du kan sätta det direkt i centralen så slipper du kapsling.
Om du tittar närmare på bilden så ser du att den dessutom matar PEN-ledaren som går till källaren.U Uffe A skrev:
Källarkabelns PEN-ledare borde gå direkt till PE-skenan, och då skulle den blå 6 mm² ledaren vara korrekt.
Ska, som sagt, byta normcentralen där uppe så då tror jag att jag beställer 3-poliga brytare då och byter ut mot de 1-poliga.Mikael_L skrev:
De två anledningarna som jag främst ser är:
1. Många trefasmaskiner gillar inte att matas med fasbortfall, dvs med bara 1 eller 2 faser, och risken för att detta sker försvinner med 3-polig säkring.
2. Regeln att inte blanda enfasiga och flerfasiga laster utan att ha 3-polig säkring ramlar vi in på lite iom det där CEE-uttaget med 1pol schuko på. Ska man vara riktigt strikt och snudd på rida på regler så ska ett sådant kombinationsuttag ha 3-polig säkring.
Nu är det alltså lite regelrytteri över detta. Men själv väljer jag alltid 3-polig för detta, för då finns det absolut inget att anmärka på längre.
Jo det är ett motorskydd, skalan för inställning nere till höger och ställd på 2 A som är rimligt för pumpen på bilden också. Skaffa du ett skydd det bör man ha på motorer generellt och särskilt såna som går utan uppsikt.F FRS05 skrev:
Och samtidigt skaffa/byt till trepolig säkring för uttaget som Mikael förklarat tidigare, det är inte mycket rytteri över de råden mycket korrekta och praktiskt bra.
Såg något här med min normcentral som sitter i garaget och som jag har haft firma till att installera som jag är lite frågande till.
På första bilden så ser ni den svarta kabeln som kommer in i centralen och är matande ledning. Därifrån går både jord och nolla till jordskenan. Sen går där en jordkabel därifrån till nollan på ovansidan av jordfelsbrytaren. På undersidan går där sedan en blå kabel upp till neutralledarskenan. Är jag borta eller varför är det kopplat så?
Det är väl så att jordkabeln borde gå till jordskenan. Nollan borde gå till N på ovansidan av jordfelsbrytaren och sedan på undersidan av den så går den upp till neutralledarskenan.
På första bilden så ser ni den svarta kabeln som kommer in i centralen och är matande ledning. Därifrån går både jord och nolla till jordskenan. Sen går där en jordkabel därifrån till nollan på ovansidan av jordfelsbrytaren. På undersidan går där sedan en blå kabel upp till neutralledarskenan. Är jag borta eller varför är det kopplat så?
Det är väl så att jordkabeln borde gå till jordskenan. Nollan borde gå till N på ovansidan av jordfelsbrytaren och sedan på undersidan av den så går den upp till neutralledarskenan.
Ska ta och beställa 3-poliga brytareGK100 skrev:
Jo det är ett motorskydd, skalan för inställning nere till höger och ställd på 2 A som är rimligt för pumpen på bilden också. Skaffa du ett skydd det bör man ha på motorer generellt och särskilt såna som går utan uppsikt.
Och samtidigt skaffa/byt till trepolig säkring för uttaget som Mikael förklarat tidigare, det är inte mycket rytteri över de råden mycket korrekta och praktiskt bra.
Vilken av dessa motorskyddsbrytare är lämplig för mig?
https://www.elbutik.se/product.html/motorskyddsbrytare
Du får läsa på pumpens motorskylt vad det står för ström där. Det står två olika för respektive spänning vid Y och D-koppling i ditt fall troligtvis 230/400 V och då ska du gå på den lägre av angivna strömmarna.






