F FRS05 skrev:
Såg något här med min normcentral som sitter i garaget och som jag har haft firma till att installera som jag är lite frågande till.

På första bilden så ser ni den svarta kabeln som kommer in i centralen och är matande ledning. Därifrån går både jord och nolla till jordskenan. Sen går där en jordkabel därifrån till nollan på ovansidan av jordfelsbrytaren. På undersidan går där sedan en blå kabel upp till neutralledarskenan. Är jag borta eller varför är det kopplat så?

Det är väl så att jordkabeln borde gå till jordskenan. Nollan borde gå till N på ovansidan av jordfelsbrytaren och sedan på undersidan av den så går den upp till neutralledarskenan.
Du har snart bättre koll på detta än firman, du kanske ska begära ut deras kontrollplan eller åtminstone se om de är registrerat elinstallationsföretag med auktoriserad installatör för regelefterlevnad. :)

Precis som du skriver borde man anslutit centralen TNS med skild PE och N. Nu är det vanligt att "firmor" vinglar in på diverse sätt i de här fallen med parallella ledare för att söka uppfylla areakrav för PEN och diverse innovativa färgval för inre förbindningar. I ditt fall är det formellt fel att lägga två ledare parallellt vid den kabeltypen och det är ändå något man kan/ska undvika när man har femledare tillhands. En annan sak i formella världen kan vara hur snabbkopplingsplintarna ställer sig till anslutning av både PE och biledare i samma klämma, käpphästen söker redan efter "tillverkarens anvisning mm" och skrapar i spiltan.

Sammanfattat har nog de flesta som läser lite intresserat på forumet detta helt klart för sig i sömnen det har varit uppe hundratals gånger genom åren och belysts på alla sätt. Men om du gör stickprov bland elektriker får du diverse blandad kompott och kanske inte så ofta helt rätt i alla stycken tyvärr.
 
  • Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du får läsa på pumpens motorskylt vad det står för ström där. Det står två olika för respektive spänning vid Y och D-koppling i ditt fall troligtvis 230/400 V och då ska du gå på den lägre av angivna strömmarna.
Blir då motorskyddsbrytare 1,6-2,5A.

Men hur kopplar jag in motorskyddet. Kabel från ovansida dvärgbrytarna till ovansida motorskydd, sen från undersida motorskydd ut till pumpen?
 
  • Teknisk etikett på en elektrisk apparat med specifikationer, märkt TALLAS N100T, visande volt, ampere och andra enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just så ska du koppla in skyddet inga konstigheter, och ställa in det på 2 A.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du har snart bättre koll på detta än firman, du kanske ska begära ut deras kontrollplan eller åtminstone se om de är registrerat elinstallationsföretag med auktoriserad installatör för regelefterlevnad. :)

Precis som du skriver borde man anslutit centralen TNS med skild PE och N. Nu är det vanligt att "firmor" vinglar in på diverse sätt i de här fallen med parallella ledare för att söka uppfylla areakrav för PEN och diverse innovativa färgval för inre förbindningar. I ditt fall är det formellt fel att lägga två ledare parallellt vid den kabeltypen och det är ändå något man kan/ska undvika när man har femledare tillhands. En annan sak i formella världen kan vara hur snabbkopplingsplintarna ställer sig till anslutning av både PE och biledare i samma klämma, käpphästen söker redan efter "tillverkarens anvisning mm" och skrapar i spiltan.

Sammanfattat har nog de flesta som läser lite intresserat på forumet detta helt klart för sig i sömnen det har varit uppe hundratals gånger genom åren och belysts på alla sätt. Men om du gör stickprov bland elektriker får du diverse blandad kompott och kanske inte så ofta helt rätt i alla stycken tyvärr.
Då skall jag koppla in biledaren separat och inte ihop som det är gjort här om jag förstår det rätt?
 
Om det finns plats för det så blir det ju mer rätt, du kan också samla några biledare och tvinna ihop för att sen koppla till de undre grövre skruvklämmorna på plinten där sitter de fint.
 
Hmm.....gick ut och kollade i centralen för inkommande el. Den till vänster är inkommande och de två åt höger är de som går till huset och garaget. Här är ju inte nolla ansluten, varför det? Är det därför de kopplat så ute i centralen i garaget?
 
  • Elcentral med öppen dörr, visas inkommande och utgående kablar, säkringar och en elmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med inkommande och fördelningskablar utan ansluten nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk central med inkommande kabel till vänster och kablar som går till hus och garage till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkommande gul/grön är nog ingen skyddsjord. Det är en förmodligen en PEN ledare ( kombinerad skyddsjord och nolla).
Det är ganska vanligt att distrubitionsnätet är byggt som TN- C med 4 ledare.
I mätarskåpet delas sedan PEN ledare upp till skyddsjord respektive nolla. Sedan fortsätter man till gruppcentral som TN-S 5 ledarsystem.

Punkten där uppdelningen sker kan vara i elnätägarens kopplingsskåp, mätarskåpet eller i gruppcentralerna. Ofta beroende på anläggningens ålder ( äldre anläggningar i gruppcentralerna , nyare anläggningar i mätarskåp eller elnätägarens kopplingsskåp)
 
Hur är dina två utgående kablar anslutna? Där ligger förhoppningsvis N och PE under samma klämma på plinten nere till höger.

Om inkommande är TN-C så är det valbar ifall man vill gå vidare med TN-C eller TN-S. Men om det är så att din central har en utgående TN-C huvudledning, då måste man ju mata denna central med TN-C också. I ditt fall ser det ändå ut att vara fel då de inte verkar haft avsikten att mata centralen med TN-C, det finns ingen märkning som antyder så.
 
F FRS05 skrev:
Hmm.....gick ut och kollade i centralen för inkommande el. Den till vänster är inkommande och de två åt höger är de som går till huset och garaget. Här är ju inte nolla ansluten, varför det? Är det därför de kopplat så ute i centralen i garaget?
Inkommande till vänster är kopplad TNC dvs den grön/gula med blå tejp är PEN som Tobbe skrev, man får beställa hur man vill ha servisen utförd TNC eller TNS. Det har inget att göra med hur det är kopplat för dina två utgående kablar. De är femledare och skulle med fördel kunna ligga TNS åtminstone till garaget där det var nytt och även in med några meter mer kabel som du sett tidigare.

I garaget skulle blå lämnats oansluten eftersom den inte ligger in i matande ände men det blir ändå formellt fel pga area om du har 5G6 mm2. Kolla att blå och grön/gul ligger ihop uppe vid övre inkommande plint som det ska om ingen micklat med det, sen kan du använda plinten med blå vid utgående för dina nollor i kablarna precis som det ska vara.
 
Här syns hur det är kopplat, neutralledarna är bara klippta till utgående matning.
 
  • Elkopplingar i en installationslåda med klippta neutralledare och utgående matningskablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingar i skåp med klippta neutralledare och utgående kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är bäst att göra? Jag kan ju byta till 5 ledad kabel till alla centraler. Ska man då ta in elektriker att ordna med kopplingen i inkommande skåp? Kan det bli bättre på något sätt?
 
Du har ju redan femledare så det är bara nollorna som ska in på utgående plint i denna änden, inget behöver ändras på inkommande sida från nätägaren. Sen i garaget är ju nästan allt redan på plats bara blå som ska till ingående N på JFB och i huset femledare till dina centraler från dosan där en av kablarna härifrån landade.

Är du osäker så gör inga av jobben du börjat med utan ta hjälp eller fråga vidare. Och hjälp av de som gjort en del av jobben tidigare verkar ju sådär så kanske du kan hitta annan firma om du behöver det.

Det brukar ibland ropas högt här på forumet om att hempulare får hjälp och kanske ligger du på gränsen här med din nivå och osäkerhet. Jag skriver det trots att jag är mycket liberal i de här frågorna så du får tänka efter och avgöra själv utan att svepas med.
 
Ja, det här blev lite mer omfattande än jag hade tänkt mig, Men jag är rätt säker på att jag har fått kläm på det. Brukar inse mina begränsningar och ge upp när jag känner det är utanför min kompetensnivå. Men såhär skall jag koppla i skåpet?
 
  • Elskåp med öppen kabelanslutning och flera färgade elkablar framträdda, vissa kopplade, andra väntar på anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja där borde de vara anslutna. Det är nog lika väl att du granskar hela din anläggning ifall det finns fler överraskningar :)
 
Mikael_L
Personligen skulle jag gått till botten med detta, då det både finns ett flertal formella fel och lite avvikelser ifrån bästa praxis. Det verkar dock inte föreligga funktionella fel, vilket annars borde visat sig tydligt.

Om jag börjar med inkommande servis.
Här är det valt 5-ledare, vilket enligt bästa praxis borde varit kopplad såsom TN-S, dvs använda nolla och skyddsjord var för sig på rätt sätt redan ifrån nätägarens inkopplingspunkt.. Det går ju 5-ledare även som utgående från mätarskåpet så det verkar ju vara möjligt att ha hela anläggningen såsom ett TN-S-system.
Men som brasklapp kan det finnas något gammalt längre bort i anläggningen som är TN-C, och då faller TN-S bort, då måste det vara kopplat TN-C hela vägen.

Så det första att ta reda på är ifall anläggningen går att koppla in TN-S
Men ska detta kopplas om ifrån matande sida måste man tyvärr in och rota i nätägarens skåp.

Sen kommer de formella felen i rad. Efter mätarskåpet har det använts blå som PEN, men det ska vara gulgrön med blå märkning i ändarna.
Det är inte säkert att det är mer än 6mm2 area, kravet är minst 10mm2

Och PEN ska utgå ifrån PE/PEN-plinten, inte nollplinten.

Sen är det ju bättre att dela upp till TN-S i detta skåp i alla fall, ifall det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.