24 155 läst ·
120 svar
24k läst
120 svar
Hjälp mig med elcentralen
Varför delar pump och trefasuttag säkring? Man brukar lägga fast anslutna maskiner och uttag på varsin grupp. Din lösning fungerar , men är inte helt proffsig.
Behöver torktumlare och tvättmaskin varsin trefasgrupp ? Är det stora maskiner för en kollektiv tvättstuga?
Behöver torktumlare och tvättmaskin varsin trefasgrupp ? Är det stora maskiner för en kollektiv tvättstuga?
Vi har diskuterat det innan i tråden. Men det handlar om att där blev 0,5 platser för lite i centralen för att ha ytterligare en grupp. 3-fas uttaget skall bara användas utifall pannan går sönder och jag behöver sätta in en stor fläkt. Det är ett kombinerat 3-fas och 220-uttag på det. 220-uttaget används bara när hydrofortanken skall fyllas med mer luft med hjälp av kompressor. 3-fas uttaget och pumpen finns i samma rum så det är logiskt på så sätt.T Tobbe_3 skrev:
Tvättmaskin och torktumlare kunde säkerligen ligga på samma och särskilt eftersom jag aldrig använder torktumlaren. Men jag har där bara kopplat på de befintliga installationerna i centralen. Har planer på att flytta tvättmaskin och torktumlare till ett annat rum och då kommer det säkert göras om.
Förberett lite inför nästa helg. Kanske lite överdimensionerad central men alltid bra med lite plats över vilket jag fick lära mig i källaren. Sen är den i ungefär lika stor som min nuvarande central och det kommer inte bli fult efter jag tagit bort den befintliga och satt dit denna.
Sådär, nu var installationen klar på entréplanet! Följer lite bilder hur det blev och såg ut under installationen. Det som är kvar nu är att märka upp vart säkringarna går. Det var inte gjort innan så nästa helg ska jag gå igenom och mäta mig fram vart sakerna går. Tyckte jag fick det lite snyggare draget i denna centralen än den i källaren. Även om det kanske är ser tipp topp ut. Kopplingsdosan lade jag inte ner så mycket tid på förutom funktion så där kunde det sett bättre ut. Men allt sitter i alla fall som berget där.
Redigerat:
Jag gissar att det är pga överkopplingsbygeln som syns i näst sista bilden. Hade FRS05 behövt två säkringar till hade det inte märkts lika tydligt.
Det är lite svårt att se på bilden men det sitter väl ändskydd även på den nedre skenan? Jag undrar också lite över den där kopplingsdosan. Hur är kablarna dragavlastade? Klammer som är precis utanför bild?
Det är lite svårt att se på bilden men det sitter väl ändskydd även på den nedre skenan? Jag undrar också lite över den där kopplingsdosan. Hur är kablarna dragavlastade? Klammer som är precis utanför bild?
Tommib har gissat räst i svaret ovanför. Men nu behöver jag inte de säkringarna så egentligen kan jag ta bort allt på understa raden och ha den helt "ren". Men jag kollar inte på centralen dagligen så jag tror det får vara såhär. Kommer bara skriva "Tom" eller liknande på de säkringarna som inte används.U Uffe A skrev:
Där var faktiskt inte ändskydd på nedre skenan men nu är det ordnat. Trodde det var standard att det var på skenan när man köpte den. Men tydligen var det inte så.tommib skrev:
Jag gissar att det är pga överkopplingsbygeln som syns i näst sista bilden. Hade FRS05 behövt två säkringar till hade det inte märkts lika tydligt.
Angående dragavlastningen så är ena kabeln som går ut ensam på ena sidan klamrad. Där saknas dock en klammer lite närmare dosan som ska dit. Lättare att installera utan närmsta klammern ditsatt. De heltsvarta kabeln som kommer ut på den sidan där det kommer ut två kablar är klamrad i taket. den kabeln sitter dock klamrad under/vid sidan av den här isoleringsmattan på taket. Den blå/svarta kabeln går direkt upp och det är den som ansluter till elcentralen på entreplan. Där finns ingen plats för klammer förrän den går in i röret upp till ovanvåningen.
Sådär, nu är det sista gjort med att jag har märkt upp allt vilket det inte var innan. Blev en del springande i huset men det var det värt. Får slutligen tacka alla enormt för den kunskap ni har delat med er av här i tråden, utan er hade det inte varit möjligt!
F FRS05 skrev:Sådär, nu var installationen klar på entréplanet! Följer lite bilder hur det blev och såg ut under installationen. Det som är kvar nu är att märka upp vart säkringarna går. Det var inte gjort innan så nästa helg ska jag gå igenom och mäta mig fram vart sakerna går. Tyckte jag fick det lite snyggare draget i denna centralen än den i källaren. Även om det kanske är ser tipp topp ut. Kopplingsdosan lade jag inte ner så mycket tid på förutom funktion så där kunde det sett bättre ut. Men allt sitter i alla fall som berget där.
vet nån om det är TNS ELLER TNC?U Uffe A skrev: