Dagens arbete bestod av att fixa klart det sista med centralen, märka upp den och så städa i källaren. Blir nog nästa helg jag tar tag i centralen på entréplanet.
 
  • Elcentral med märkta automatsäkringar i en källare, inkapslad i en grå låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Varför delar pump och trefasuttag säkring? Man brukar lägga fast anslutna maskiner och uttag på varsin grupp. Din lösning fungerar , men är inte helt proffsig.

Behöver torktumlare och tvättmaskin varsin trefasgrupp ? Är det stora maskiner för en kollektiv tvättstuga?
 
T Tobbe_3 skrev:
Varför delar pump och trefasuttag säkring? Man brukar lägga fast anslutna maskiner och uttag på varsin grupp. Din lösning fungerar , men är inte helt proffsig.

Behöver torktumlare och tvättmaskin varsin trefasgrupp ? Är det stora maskiner för en kollektiv tvättstuga?
Vi har diskuterat det innan i tråden. Men det handlar om att där blev 0,5 platser för lite i centralen för att ha ytterligare en grupp. 3-fas uttaget skall bara användas utifall pannan går sönder och jag behöver sätta in en stor fläkt. Det är ett kombinerat 3-fas och 220-uttag på det. 220-uttaget används bara när hydrofortanken skall fyllas med mer luft med hjälp av kompressor. 3-fas uttaget och pumpen finns i samma rum så det är logiskt på så sätt.

Tvättmaskin och torktumlare kunde säkerligen ligga på samma och särskilt eftersom jag aldrig använder torktumlaren. Men jag har där bara kopplat på de befintliga installationerna i centralen. Har planer på att flytta tvättmaskin och torktumlare till ett annat rum och då kommer det säkert göras om.
 
Förberett lite inför nästa helg. Kanske lite överdimensionerad central men alltid bra med lite plats över vilket jag fick lära mig i källaren. Sen är den i ungefär lika stor som min nuvarande central och det kommer inte bli fult efter jag tagit bort den befintliga och satt dit denna.
 
  • Elcentral före installation med säkringsdosor och ledningsklämmor, mot en hemmabakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Sådär, nu var installationen klar på entréplanet! Följer lite bilder hur det blev och såg ut under installationen. Det som är kvar nu är att märka upp vart säkringarna går. Det var inte gjort innan så nästa helg ska jag gå igenom och mäta mig fram vart sakerna går. Tyckte jag fick det lite snyggare draget i denna centralen än den i källaren. Även om det kanske är ser tipp topp ut. Kopplingsdosan lade jag inte ner så mycket tid på förutom funktion så där kunde det sett bättre ut. Men allt sitter i alla fall som berget där.
 
  • Elektrisk kopplingsdosa med snyggt draget kablage och rörinstallation på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad elektrisk central med säkringar och kopplingsdosa med diverse kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat elskåp på en vägg med öppna säkringsdosor och utspridda elkablar som väntar på märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad elcentral med säkringar och kablar ordentligt draget längs vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad elcentral med säkringar på vägg med rördragning och kabelkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Bara en liten fråga, varför har du inte börjat med säkringarna på understa skenan längst till höger?
Annars ser det ok ut
 
tommib
Jag gissar att det är pga överkopplingsbygeln som syns i näst sista bilden. Hade FRS05 behövt två säkringar till hade det inte märkts lika tydligt.

Det är lite svårt att se på bilden men det sitter väl ändskydd även på den nedre skenan? Jag undrar också lite över den där kopplingsdosan. Hur är kablarna dragavlastade? Klammer som är precis utanför bild?
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Bara en liten fråga, varför har du inte börjat med säkringarna på understa skenan längst till höger?
Annars ser det ok ut
Tommib har gissat räst i svaret ovanför. Men nu behöver jag inte de säkringarna så egentligen kan jag ta bort allt på understa raden och ha den helt "ren". Men jag kollar inte på centralen dagligen så jag tror det får vara såhär. Kommer bara skriva "Tom" eller liknande på de säkringarna som inte används.
 
tommib tommib skrev:
Jag gissar att det är pga överkopplingsbygeln som syns i näst sista bilden. Hade FRS05 behövt två säkringar till hade det inte märkts lika tydligt.

Det är lite svårt att se på bilden men det sitter väl ändskydd även på den nedre skenan? Jag undrar också lite över den där kopplingsdosan. Hur är kablarna dragavlastade? Klammer som är precis utanför bild?
Där var faktiskt inte ändskydd på nedre skenan men nu är det ordnat. Trodde det var standard att det var på skenan när man köpte den. Men tydligen var det inte så.

Angående dragavlastningen så är ena kabeln som går ut ensam på ena sidan klamrad. Där saknas dock en klammer lite närmare dosan som ska dit. Lättare att installera utan närmsta klammern ditsatt. De heltsvarta kabeln som kommer ut på den sidan där det kommer ut två kablar är klamrad i taket. den kabeln sitter dock klamrad under/vid sidan av den här isoleringsmattan på taket. Den blå/svarta kabeln går direkt upp och det är den som ansluter till elcentralen på entreplan. Där finns ingen plats för klammer förrän den går in i röret upp till ovanvåningen.
 
  • Källarförråd med hyllor, kablar och ändskydd på skena, isolering synlig på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk dosa med klamrade kablar och synlig isolering, inklusive en oskyddad skena och ändskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På gruppförteckningen märker du de säkringar som inte används med reserv
:)
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Sådär, nu är det sista gjort med att jag har märkt upp allt vilket det inte var innan. Blev en del springande i huset men det var det värt. Får slutligen tacka alla enormt för den kunskap ni har delat med er av här i tråden, utan er hade det inte varit möjligt!(y)
 
  • Elektrisk säkerhetscentral med märkta säkringsgrupper och brytare i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Sådär, nu var installationen klar på entréplanet! Följer lite bilder hur det blev och såg ut under installationen. Det som är kvar nu är att märka upp vart säkringarna går. Det var inte gjort innan så nästa helg ska jag gå igenom och mäta mig fram vart sakerna går. Tyckte jag fick det lite snyggare draget i denna centralen än den i källaren. Även om det kanske är ser tipp topp ut. Kopplingsdosan lade jag inte ner så mycket tid på förutom funktion så där kunde det sett bättre ut. Men allt sitter i alla fall som berget där.
U Uffe A skrev:
Bara en liten fråga, varför har du inte börjat med säkringarna på understa skenan längst till höger?
Annars ser det ok ut
vet nån om det är TNS ELLER TNC?
 
Mikael_L
S shah1 skrev:
vet nån om det är TNS ELLER TNC?
TS kanske.
Om jag kikar och begrundar bilderna ordentligt kanske jag kan komma på vad det är.

Varför undrar du?
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
TS kanske.
Om jag kikar och begrundar bilderna ordentligt kanske jag kan komma på vad det är.

Varför undrar du?
Gissningsvis TN-S.
Baserat på att Nollan till jfb inte tycks komma från grön gul plint.
 
Mikael_L
Jag vet inte varför jag fick känslan av skoluppgift ...
Men det verkar samtidigt osannolikt, ty varför skulle den vara baserad på en tråd på forumet?
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.