Jag tänkte skydda alla grupper med jordfelsbrytare. Vad skulle man tänkas lägga utanför jordfelsbrytaren?
 
F FRS05 skrev:
Jag tänkte skydda alla grupper med jordfelsbrytare. Vad skulle man tänkas lägga utanför jordfelsbrytaren?
Det är bra att lägga allt på JFB, men ibland läggs t.ex bastu och värmepanna utanför.
Man vill inte ha t.ex utomhusuttag på samma JFB som kyl och frys, så minst 2 st rekommenderas i så fall.
 
Ja, egentligen kanske man skulle ha två jfb i källaren. En till pannan och en till resten. Likadant på övervåningen med en till kyl/frys och en på resten. Men nere i källaren blir det nog bara en jfb till allt där. Men kanske något att tänka på när jag tar tag i centralen på entréplanet.
 
Det finns personskyddautomater som är en kombinerad jordfelsbrytare och automatsäkring.. Den lämpar sig för att skydda enstaka enfasgrupper t.ex. utomhusuttag , kyl/frys.
 
Jo det kanske kan vara lockande att använda den lilla N-plinten som finns i centralen. Men innan man gör det tycker jag man bör fundera över sannolikheten att man verkligen kommer att behöva den, och det inom snar framtid. Varje skarv är en felkälla. Man bör ju åtminstone se till att inkommande N enkelt kan flyttas från JFBn till N-plinten.

Vid funderingar på om det behövs fler än en JFB skulle jag titta på
- Normala läckströmmar. Många värmeapparater på samma JFB kan bli för mycket. Frekvensomriktare kan kräva en separat JFB etc.
- Driftsäkerhet. Har man en blandning av viktiga apparater och grupper som riskerar att lösa ut en JFB som uttag utomhus så bör de separeras på olika JFBer. Man kan även fundera på övervakning av värmen eller t.o.m lägga värmen utanför en JFB.
- Olägenheter vid bortfall av spänning. Blir t.ex hela källaren becksvart om JFBn löser med svårigheter att hitta ut eller fram till centralen?
- Kostnadseffektivt. PSAer är ju bra men de är samtidigt onödigt dyra. Bättre då med separat JFB och säkring. PSAer är endast bra om man har trångt med plats i centralen!!
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Sådär, nu har jag fixat med elen en del idag. På bild 1 ser ni den gamla matningen till källaren och matningen till det gamla 3-fas uttaget som jag tagit bort. Kopplade även bort åskledaren.

På bild 2 ser ni att jag kopplat in neutralledarna på "inkommande" skåp.

På bild 3 ser ni att jag kopplat in den nya matningen till centralen i kopplingsdosan som är i källaren. Det är den "ensamma" ledningen. Även satt fast kopplingsdosan ordentligt i taket.

Bild 4 ser ni centralen i garaget som jag kopplat om rätt.

Bild 5 här ser ni nya centralen i källaren. Som synes så är där en temporär koppling. Hade visst missat en matning i källaren vilket gjorde att jag fick 0,5 platser för lite i centralen. Min fråga är om det finns något motorskydd som bara tar 2 platser i anspråk? Det jag har nu tar 2,5 platser. Alternativet är att sätta en brytare med inbyggt motorskydd nedanför men det hade varit smidigt att ha allt i centralen. Ska även byta den nedra fasskenan mot en större. Ska byta med den som sitter i garaget.

Bild 6 Den ena gamla centralen. Var visst några tyg-trådar här inne med:).
 
  • Gammal elcentral med uppkopplade säkringar och avlägsnade ledningar, verktyg på hylla nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elkopplingsskåp med flera ledningar, automatsäkringar och en elmätare, med en tom förpackning vid skåpets botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny elmatning kopplad i kopplingsdosa fastsatt i tak, med synliga neutralledare och avtagen åskledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk fördelningscentral med ledningar, automatsäkringar och en märkt omkopplare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt skåp med kopplade säkringar, ledningar och en temporär lösning med en öppen kretsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal elcentral med oanslutna ledningar och demonterade säkringar i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det kommer att bli bra detta. Kan inte se detaljer för att verifiera att det är korrekt kopplat men det har vi ju gått igenom.

En kritiskt praktisk detalj är anslutningen av nollorna i mätarskåpet, flera ledare under samma klämma är alltid en risk. Jag antar att du gjort ett dragprov att samtliga tre ledare sitter bra.

Tråkigt att det tog slut på plats i centralen på bild 5. Om du är säker på att det inte kommer att behövas nya grupper kan du antingen se om det går frigöra en plats genom att lägga två grupper på samma dvärg eller använda en dubbel dvärg som tar 1 modul. Annars är det lika bra att montera en kapsling till.

Lägger man ut bilder får man räkna med synpunkter på utförandet :(. I dosan på bild 3 och likaså centralen på bild 4 är de grötigt medan det är något bättre i bild 5. Ser nästan ut som om ledarna för de olika kablarna flätats ihop i dosan. Det är inte helt lätt att få en sådan koppling som i dosan överskådlig och underhållsbar. För centralerna skulle jag försöka ordna ledarna så att det löper lite mer samlat i horisontell och lodrät riktning och mindre yviga böjar. Målet är att kunna se hur det är kopplat utan att lyfta på komponenter.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
...å byt de två propphuvarna som saknar glas.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
...å byt de två propphuvarna som saknar glas.
Du ser bättre än mig, tack:). Ska göra det, det första jag gör imorgon. Säkrade ner huset från 20A till 16A för några år sedan. Kan tycka att elektrikern borde anmärkt på det då.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kommer att bli bra detta. Kan inte se detaljer för att verifiera att det är korrekt kopplat men det har vi ju gått igenom.

En kritiskt praktisk detalj är anslutningen av nollorna i mätarskåpet, flera ledare under samma klämma är alltid en risk. Jag antar att du gjort ett dragprov att samtliga tre ledare sitter bra.

Tråkigt att det tog slut på plats i centralen på bild 5. Om du är säker på att det inte kommer att behövas nya grupper kan du antingen se om det går frigöra en plats genom att lägga två grupper på samma dvärg eller använda en dubbel dvärg som tar 1 modul. Annars är det lika bra att montera en kapsling till.

Lägger man ut bilder får man räkna med synpunkter på utförandet :(. I dosan på bild 3 och likaså centralen på bild 4 är de grötigt medan det är något bättre i bild 5. Ser nästan ut som om ledarna för de olika kablarna flätats ihop i dosan. Det är inte helt lätt att få en sådan koppling som i dosan överskådlig och underhållsbar. För centralerna skulle jag försöka ordna ledarna så att det löper lite mer samlat i horisontell och lodrät riktning och mindre yviga böjar. Målet är att kunna se hur det är kopplat utan att lyfta på komponenter.
Det är kopplat enligt alla anvisningar. De 3 ledarna sitter som berget så det sover jag lugnt över.

Tack för tipset om en dubbel dvärg, tror det blir den lösningen!:). Ett annat alternativ är att lägga tvätt och torktumlare på samma dvärg. Kör aldrig de samtidigt. Tråkigt att hager inte verkar ha någon dubbel dvärg för ser lite B ut att ha ett annat märke på en dvärgbrytare.

Jag får väl försvara mig med att på bild 5 har jag gjort allt själv. På bild 3 och 4 har elektriker gjort det mesta. Men jag tar åt mig och ska bättra på utseendet lite:).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Får passa på att ställa en liten kontrollfråga, har du tänkt byta matningskabel från dosan i källaren till gamla centralen på bild 1?

Och för motorskyddet till pumpen kan du kanske som alternativ ta matningen från någon av de andra två trefasgruppernas säkring så du får de modulerna fria. Sätt skyddet nere till höger och avpassa skenan på den raden så blir det tom någon oanvänd plats till vänster för framtida bruk.

Och egentligen kan du ta matning till skyddet direkt från inkommande det är funktionellt både motorskydd och säkring i samma kapsling. Bara om du haft stor avsäkring till centralen > 25 A som det kunde bli aktuellt med egen lokal säkring före.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Får passa på att ställa en liten kontrollfråga, har du tänkt byta matningskabel från dosan i källaren till gamla centralen på bild 1?

Och för motorskyddet till pumpen kan du kanske som alternativ ta matningen från någon av de andra två trefasgruppernas säkring så du får de modulerna fria. Sätt skyddet nere till höger och avpassa skenan på den raden så blir det tom någon oanvänd plats till vänster för framtida bruk.

Och egentligen kan du ta matning till skyddet direkt från inkommande det är funktionellt både motorskydd och säkring i samma kapsling. Bara om du haft stor avsäkring till centralen > 25 A som det kunde bli aktuellt med egen lokal säkring före.
Yes, matningen är tänkt att bytas. Då kan jag ordna upp lte bättre i dosan också. Tänkte mig dra kabeln i lugn och ro först. Tror nog att jag kopplat in den först när jag byter central där uppe, tror det blir senare i år jag gör det. Då ska jag även försöka få ordning på allt där och märka upp allt. Sedan blir det nog en del omdragning av FK också för det är en salig blandning där nu.

Men då skulle det kanske vara smart att dra matningen från den gruppen som matar 3-fas uttaget nedanför. Det uttaget har jag bara satt där i nödfall utifrån pannan går sönder så jag kan sätta en ordentlig fläkt nedanför centralen. Sen kommer där stå en lite kompressor som jag endast använder till att fylla luft i hydrofortanken. Det är ett sådant där kombinerat 3-fas / 220-uttag. Borde väl fungera bra att ta matningen därifrån och låta de ligga på samma?

Just som jag skriver så kom jag på att då kan jag inte ha kompressorn kopplat där när jag fyller tanken för då måste pumpen vara avstängd. Men jag har ett 220-uttag 3 meter ifrån som jag kan använda istället.

Eller så tar jag matningen från gruppen som förser torktumlaren med ström. Känns dock inte så logiskt och säljer man huset någon gång i framtiden så kan det nog irritera någon som använder torktumlaren ofta. Men visst, är allt ordentligt märkt så är väl kanske det inget problem.
 
Redigerat:
Att jag nämnde kabeln beror bara på att den är fyrledare tidigare använd TNC och nu när du gått över till femledare TNS från mätarskåpet är det inte tillåtet att ta ut något på det sättet efter delningen. Men då kommer det bli ok senare när du är klar med ombyggnaden.

Och att du delar matning mellan pump och ditt uttag därunder är bra, du behöver inte bryta säkringen om du ska stänga av pumpen det gör du med motorskyddet så uttaget berörs inte då.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Tack för råden! Då blir det att jag tar matningen från 3-fas uttaget.
 
Sådär, kunde inte hålla mig:). Så nu blir det till att fixa centralen till själva boutrymmet med. Så blir matningen och allt det rätt dit. Att nysta upp alla dragning i husets alla rum på bo-planen blir dock ett senare projekt.
 
  • Skärmdump av en online kundvagn med elinstallationsprodukter och priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.