24 155 läst ·
120 svar
24k läst
120 svar
Hjälp mig med elcentralen
Jag har inte tillgång till några g:a föreskrifter så jag kan ha fel. Men jag och "alla" andra yrkesmän har "i alla tider" skarvat för korta ledningar i centraler, först med Torix för att sedan övergå till Wago. Och jag tycker att jag som är en relik skulle ha samma minnesbild som du. Att det var förbjudet att använda centraler som kopplingsutrymme är helt klart men att skarva i centraler har man gjort i alla tider oavsett om det var fel eller ej. Och när det gäller att skarva säkert så är det både mycket enklare och dessutom bättre/säkrare med en Wago än en presshylsa. Pressningar av ledningar i dom här dimensionerna brukar vara rätt "tveksamma" och det är först vid lite grövre ledningar som presskarvar blir riktigt bra.
Det vore ju höjden av förmätenhet att jag skulle kommentera mitt eller elmonts inlägg men jag sträcker mig så långt att förutskicka att du knappast kommer få något som sänker oss eller stärker din ståndpunkt.
Jag vill inte trilskas med dig eller andra som dyker in på forumet men en sak som är bra att hålla i minnet är att det ytterst sällan förekommer felaktigheter här (i elforumet) som består särskilt länge. Det är faktiskt en guldgruva för de flesta nivåer av elintresserade kring bostadsinstallationer att söka i trådarna här sen mer än ett decennium. Om de systematiserades och indexerades vore de mycket användbara.
Jag vill inte trilskas med dig eller andra som dyker in på forumet men en sak som är bra att hålla i minnet är att det ytterst sällan förekommer felaktigheter här (i elforumet) som består särskilt länge. Det är faktiskt en guldgruva för de flesta nivåer av elintresserade kring bostadsinstallationer att söka i trådarna här sen mer än ett decennium. Om de systematiserades och indexerades vore de mycket användbara.
Jag har rätt bra koll på föreskrifter och SS4364000 och lite annat, åtminstone bättre än merparten av elektriker, skulle jag vilja påstå.L Liteavvarje skrev:OM
Om jag inte har helt fel , då får ni uppdatera mig , så ska skarvning av ledare inom en gruppcentral , ske med presskarv och utföras med samma sorts ledare hela vägen till anslutningspunkt på säkringsdel , i forna tider var det förbjudet att skarva i gruppcentral
Ursäkta kommer lite mer , på det här forumet , finns det personer som har full koll på föreskrifterna , och en kommentar , till de 2 sista inläggen skulle vara vänligt att få
Jag tycker Bo och GK100 är ännu något snäpp vassare. Det sitter ytterligare några riktigt duktiga rävar och lurar på detta forum, jag kan bara hålla med GK100 över att felaktigheter sällan överlever länge här.
Vad gäller själva skarvningsfrågan så kan jag inte minnas att jag hittat förbud mot att skarva ledningar vare sig i gruppcentral eller någon annanstans. Jag har inte funnit något sådant i SS4364000 eller någon annan text jag plöjt.
Det är väldigt svårt att bevisa att något inte finns, jämfört med att bevisa att det finns.
Kan vi bli överens om att ifall någon av oss hittar ett förbud mot att skarva ledare så kommer vi ihåg att genast kasta upp det fyndet i denna tråd?
Men jag brukar skarva med presshylsa i centraler. Men med en bra tång och hylsa, och rätt area på hylsan då förstås.
Alla dimensioner.
Men jag skulle inte ha något större problem med att skarva klena gruppledningar med en Wago, en ubåt eller en sockerbit om det nu råkade vara det jag hade till hands.
Men presskarvar är dock mitt förstaval, tar alltid med mig tången och skarvar när det är centralbyte på gång.
Alla dimensioner.
Men jag skulle inte ha något större problem med att skarva klena gruppledningar med en Wago, en ubåt eller en sockerbit om det nu råkade vara det jag hade till hands.
Men presskarvar är dock mitt förstaval, tar alltid med mig tången och skarvar när det är centralbyte på gång.
Håller med dig. I nödfall om jag skulle ha slut på skarvhylsor av rätt storlek så får det gå.Mikael_L skrev:
Men jag brukar skarva med presshylsa i centraler. Men med en bra tång och hylsa, och rätt area på hylsan då förstås.
Alla dimensioner.
Men jag skulle inte ha något större problem med att skarva klena gruppledningar med en Wago, en ubåt eller en sockerbit om det nu råkade vara det jag hade till hands.
Men presskarvar är dock mitt förstaval, tar alltid med mig tången och skarvar när det är centralbyte på gång.
men anser det säkrare och mer yrkesmässigt rätt att använda hylsor.
Och då sådana av bra kvalitet, Finns ju bättre och sämre.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Hur blött är det i en källare? Det är det som styr.
Frågan är alltså hur blött det är i just denna källare. Det behöver vara rejält blött för att kräva IP44, typ utomhus. IP21 räcker för de allra flesta källare, om man nu inte har väldiga problem med hög luftfuktighet och kondens. Om man börjar spruta vatten på väggarna, då behövs IPx3 eller högre. Man behöver dock inte räkna med att pumputrustningen går sönder och vattenfyller källaren för det är inget normalt fall.
Frågan är alltså hur blött det är i just denna källare. Det behöver vara rejält blött för att kräva IP44, typ utomhus. IP21 räcker för de allra flesta källare, om man nu inte har väldiga problem med hög luftfuktighet och kondens. Om man börjar spruta vatten på väggarna, då behövs IPx3 eller högre. Man behöver dock inte räkna med att pumputrustningen går sönder och vattenfyller källaren för det är inget normalt fall.
Kapslingsklassen ska motsvara skydd för omgivande miljö vid den normala användningen av utrymmet.
Man behöver inte ta höjd för t.ex olyckshändelser som inte sker vid den normala användningen.
Som exempel.
En städskrubb med en utslagsvask.
Där kan ju "olyckan" att det skvätter vatten utanför utslagsvasken vid tömning av hinkar vara en sak att beakta, dvs välja kapslingsklass efter den möjliga "olyckan".
Men att välja IP-klass utifrån risken att ett vattenledningsrör går sönder krävs absolut inte.
Man behöver inte ta höjd för t.ex olyckshändelser som inte sker vid den normala användningen.
Som exempel.
En städskrubb med en utslagsvask.
Där kan ju "olyckan" att det skvätter vatten utanför utslagsvasken vid tömning av hinkar vara en sak att beakta, dvs välja kapslingsklass efter den möjliga "olyckan".
Men att välja IP-klass utifrån risken att ett vattenledningsrör går sönder krävs absolut inte.
Tack, då skall det vara lugnt med IP30 som normcentralen är på då. Blev lite rädd för att jag gjort en riktigt dundertabbe där för ett tag. Fick för övrigt hem lite material idag
. Fick även på ett lager färg väggen där jag skall göra installationen. Det andra ska göras om senare men sen slipper jag kladda med färg kring nyinstallerade grejer i och med jag gjort på detta vis.
Hur har de egentligen tänkt här att man ska få in kabelgenomföring en? Är nog rätt trög eller något. Själva kabelgenomförningarna som ska in i hålet är gängade och för att få ner dem helt i det gängade hålet får där inte vara något i vägen.
Tänkte först att plasten sitter lite löst där men icke. Det är hårdplast och känns gjutet helt över hålet. Finns ju alltid borrmaskin men känns inte rätt och då finns det stor risk man skadar gängorna.
Tänkte först att plasten sitter lite löst där men icke. Det är hårdplast och känns gjutet helt över hålet. Finns ju alltid borrmaskin men känns inte rätt och då finns det stor risk man skadar gängorna.
Och är hålen för små så har du fel brytare, det finns olika storlek på hålen. Skulle dom större hålen inte räcka till sätter man en förstoring till önskad storlek.Och är hålen gängade ska man använda gängade förskruvningar/förstoringar.
Eftersom den nya ledaren från PE-skenan till N på JFB är en PEN-ledare så borde den ha varit 10 mm² i stället för 6 mm² ? Jag kan inte avgöra om PEN-ledaren som går till källaren är 10 mm².
Hur var källarkabeln ansluten innan JFB sattes dit? PEN-ledaren bör ha gått till PE-skenan, och den borde man ha lämnat kvar där. Då hade blå ledaren som nu går mellan PE-skena och JFB varit helt korrekt.
Hur var källarkabeln ansluten innan JFB sattes dit? PEN-ledaren bör ha gått till PE-skenan, och den borde man ha lämnat kvar där. Då hade blå ledaren som nu går mellan PE-skena och JFB varit helt korrekt.





