24 155 läst ·
120 svar
24k läst
120 svar
Hjälp mig med elcentralen
Ja, det kan bli ett problem. Hur brukar ni göra? Får man skarva trådar som är för korta med exempelvis wago kopplingar?L Liteavvarje skrev:
Den går in någonstans vid taket, får kolla exakt vart och så klipper jag den där. Helst hade jag velat att skanova tar bort den fula kabeln men det lär inte hända.GK100 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nej det blir inga problem med det, utan precis som du tänker.F FRS05 skrev:Men det borde väl bara vara till att montera bort matningen/ledningarna som går till höger och den som går rakt ner från cenntralen på entreplanet i huset? Jag rör inte ihop något med den centralen om jag tar bort de två ledningarna. Förutom att jag då inte har ström till källaren eller ett gammalt 3-fas uttag som fungerar![]()
Svar nej inga wago i centralen på utgående gruppledningar , men i dag får man skarva medF FRS05 skrev:
rakskarv typ ( abiko ) blå för 1,5-2,5 mm2 ,, om så är köp ingen plåtbit modell jula , utan köp en riktig en , det ska vara samma sorts ledning , är det fk ska nästa vara fk
Det finns inga andra, skarvar, att använda sig av? Svårt att hitta deska Abiko skarvar. Gärna något på elbutik.se för blir nog därifrån jag beställer. Pris är skitsamma bara det är smidigt att koppla och det är kvalité.
Häng inte upp dig på skarvdonen det är betydligt värre om du pressar en hylsa klass 1A med en tång av typ B än om du skarvar någon tråd med tex en Wago med två hål. Wagon är svår att misslyckas med det är betydligt större risk för arbetsfel vid kontaktpressning som ovan.
Och jag svarar här i riktning säkerhet minimera risk och inte ridande på någon käpphäst som ofta är daterad.
Och jag svarar här i riktning säkerhet minimera risk och inte ridande på någon käpphäst som ofta är daterad.
Det var bara en vink vad det var för sort , som normalt sägs , ett vedertag för namnF FRS05 skrev:
Första bilden hur skarven ser ut ,andra en tångtyp att använda , tredje inte alls bara skit
varenda mack har skarvar , men dyra , finns på dom flesta , jula biltema e,t,c ser lite olika ut i färg , men rätt grejer , likadant med tången , ska vara en kraftig en
Med den undre tången så vet du inte om du pressat med rätt kraft så skippa den Den översta måste pressas ihop till ändläge innan den kan öppna. Kostar lite mer men det är det värt. Och kolla så att ledarna sitter riktigt fast i hylsan när du pressat.L Liteavvarje skrev:Det var bara en vink vad det var för sort , som normalt sägs , ett vedertag för namn
Första bilden hur skarven ser ut ,andra en tångtyp att använda , tredje inte alls bara skit
varenda mack har skarvar , men dyra , finns på dom flesta , jula biltema e,t,c ser lite olika ut i färg , men rätt grejer , likadant med tången , ska vara en kraftig en
OM
Ursäkta kommer lite mer , på det här forumet , finns det personer som har full koll på föreskrifterna , och en kommentar , till de 2 sista inläggen skulle vara vänligt att få
Om jag inte har helt fel , då får ni uppdatera mig , så ska skarvning av ledare inom en gruppcentral , ske med presskarv och utföras med samma sorts ledare hela vägen till anslutningspunkt på säkringsdel , i forna tider var det förbjudet att skarva i gruppcentralE elmont skrev:
Ursäkta kommer lite mer , på det här forumet , finns det personer som har full koll på föreskrifterna , och en kommentar , till de 2 sista inläggen skulle vara vänligt att få



