Då kan du skippa teleskyddet men se till att koppla ur inkommande ledning i första punkt den kommer in i huset. Onödigt att ha ledningar som kan dra in tex åskslag som ändå inte används.
 
L Liteavvarje skrev:
Ska du gå direkt från huvudledning till 2 centraler via dosan , inget fel bara samma aria ,
undrar om dina nuvarande trådar i bef central kommer att räcka till , att koppla in i den nya ,
dom är ibland lite korta
Ja, det kan bli ett problem. Hur brukar ni göra? Får man skarva trådar som är för korta med exempelvis wago kopplingar?
 
GK100 GK100 skrev:
Då kan du skippa teleskyddet men se till att koppla ur inkommande ledning i första punkt den kommer in i huset. Onödigt att ha ledningar som kan dra in tex åskslag som ändå inte används.
Den går in någonstans vid taket, får kolla exakt vart och så klipper jag den där. Helst hade jag velat att skanova tar bort den fula kabeln men det lär inte hända.
 
Huvudledningarna får du byta till femledare från dosan så det blir nya och inga problem. De gamla mot centralen kan du skarva.
 
F FRS05 skrev:
Men det borde väl bara vara till att montera bort matningen/ledningarna som går till höger och den som går rakt ner från cenntralen på entreplanet i huset? Jag rör inte ihop något med den centralen om jag tar bort de två ledningarna. Förutom att jag då inte har ström till källaren eller ett gammalt 3-fas uttag som fungerar:)
Nej det blir inga problem med det, utan precis som du tänker.
 
L
F FRS05 skrev:
Ja, det kan bli ett problem. Hur brukar ni göra? Får man skarva trådar som är för korta med exempelvis wago kopplingar?
Svar nej inga wago i centralen på utgående gruppledningar , men i dag får man skarva med
rakskarv typ ( abiko ) blå för 1,5-2,5 mm2 ,, om så är köp ingen plåtbit modell jula , utan köp en riktig en , det ska vara samma sorts ledning , är det fk ska nästa vara fk
 
Det finns inga andra, skarvar, att använda sig av? Svårt att hitta deska Abiko skarvar. Gärna något på elbutik.se för blir nog därifrån jag beställer. Pris är skitsamma bara det är smidigt att koppla och det är kvalité.
 
Häng inte upp dig på skarvdonen det är betydligt värre om du pressar en hylsa klass 1A med en tång av typ B än om du skarvar någon tråd med tex en Wago med två hål. Wagon är svår att misslyckas med det är betydligt större risk för arbetsfel vid kontaktpressning som ovan.

Och jag svarar här i riktning säkerhet minimera risk och inte ridande på någon käpphäst som ofta är daterad.
 
  • Gilla
Polacoloco och 2 till
  • Laddar…
L
F FRS05 skrev:
Det finns inga andra, skarvar, att använda sig av? Svårt att hitta deska Abiko skarvar. Gärna något på elbutik.se för blir nog därifrån jag beställer. Pris är skitsamma bara det är smidigt att koppla och det är kvalité.
Det var bara en vink vad det var för sort , som normalt sägs , ett vedertag för namn
Första bilden hur skarven ser ut ,andra en tångtyp att använda , tredje inte alls bara skit
varenda mack har skarvar , men dyra , finns på dom flesta , jula biltema e,t,c ser lite olika ut i färg , men rätt grejer , likadant med tången , ska vara en kraftig en
 
  • Blå kabelskarv som kan hittas på byggmarknader som Jula eller Biltema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kraftig tång med svart huvud och röda handtag för byggbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tång för skarvning markerad med rött kryss för att visa felaktig typ.
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det var bara en vink vad det var för sort , som normalt sägs , ett vedertag för namn
Första bilden hur skarven ser ut ,andra en tångtyp att använda , tredje inte alls bara skit
varenda mack har skarvar , men dyra , finns på dom flesta , jula biltema e,t,c ser lite olika ut i färg , men rätt grejer , likadant med tången , ska vara en kraftig en
Med den undre tången så vet du inte om du pressat med rätt kraft så skippa den Den översta måste pressas ihop till ändläge innan den kan öppna. Kostar lite mer men det är det värt. Och kolla så att ledarna sitter riktigt fast i hylsan när du pressat.
 
Alla dessa dubier kring material och verktyg slpper TS med tex Wago vid areor <= 2.5 mm2. Och dessutom CE- märkt och med tillverkarens anvisningar på hemspråk. Kan det möjligen bli bättre? Knappast. :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tycker det där med pressade lösningar känns sådär. Blir nog wago 221 med Wago DIN-hållare.
 
L
GK100 GK100 skrev:
Alla dessa dubier kring material och verktyg slpper TS med tex Wago vid areor <= 2.5 mm2. Och dessutom CE- märkt och med tillverkarens anvisningar på hemspråk. Kan det möjligen bli bättre? Knappast. :)
Är det tillåtet att skarva med wago i centralutrymme ??
 
Ja det är tillåtet (och mycket bättre) att skarva med tex Wago, men man ska inte använda en central som kopplingsutrymme. Och skarva en ledare och koppla behöver ju inte vara samma sak.
 
  • Gilla
el_richard och 3 till
  • Laddar…
L
OM
E elmont skrev:
Ja det är tillåtet (och mycket bättre) att skarva med tex Wago, men man ska inte använda en central som kopplingsutrymme. Och skarva en ledare och koppla behöver ju inte vara samma sak.
Om jag inte har helt fel , då får ni uppdatera mig , så ska skarvning av ledare inom en gruppcentral , ske med presskarv och utföras med samma sorts ledare hela vägen till anslutningspunkt på säkringsdel , i forna tider var det förbjudet att skarva i gruppcentral
Ursäkta kommer lite mer , på det här forumet , finns det personer som har full koll på föreskrifterna , och en kommentar , till de 2 sista inläggen skulle vara vänligt att få
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.