1 651 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Hjälp mig hur kopplar man strömbrytare med eluttag . stuga
Jag har fixat pga hjälp som jag fick här från medlemmarna och en professionell elektriker varit med mig och fixat lite till. Då jag gör inte helt själv utan jag frågar först innan jag trycker på knappen Tack för du gick förbi 😘D Dkvist skrev:
Spikbjörn skrev:
Om du har ett batteri, och vill använda det som källa för att driva något så är det ju effektivare att ha ett system (liknande båt/bil/husvagn) som motsvarar batteriets spänning (t ex 12/24 volt). Då kan du lätt ha motsvarande LED-belysning eller mobilladdare t ex. och behöver inte ha inverter fram till sådana förbrukare.
Om du behöver inverter för att du behöver t ex 230 volt (laptop?) så har väl invertern ett uttag att stoppa kontakten i så du behöver ingen brytare, bara dra ur/sätta i kontakten?
Men oklart vad du vill använda din el till
Du har helt rätt. ❤️🌹Spikbjörn skrev:
Om du har ett batteri, och vill använda det som källa för att driva något så är det ju effektivare att ha ett system (liknande båt/bil/husvagn) som motsvarar batteriets spänning (t ex 12/24 volt). Då kan du lätt ha motsvarande LED-belysning eller mobilladdare t ex. och behöver inte ha inverter fram till sådana förbrukare.
Om du behöver inverter för att du behöver t ex 230 volt (laptop?) så har väl invertern ett uttag att stoppa kontakten i så du behöver ingen brytare, bara dra ur/sätta i kontakten?
Men oklart vad du vill använda din el till.
Vad bra. Har du några bilder på den färdiga proffsinstallationen?nise13 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
En inverter är avsedd för några få enskilda förbrukare, dvs du ska använda en skarvsladd med grenuttag där du pluggar i det du vill driva.nise13 skrev:
Drivet av ett batteri så är du ju kraftigt begränsad till vad du kan plugga i.
Du ska inte försöka bygga upp en fast installation för det ger helt fel signaler. Den installationen ska i så fall utförs som en riktig installation med gruppcentral och säkringar, och med ett intag för kraft. Detta är helt tydligt övermäktigt för dig att göra.
Klicka här för att svara