3 726 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Försäljning av verkstad privat. Hjälp mig! OBS BILDER I KOMMENTERAR
Hej!
Jag har köpt hus av min morfar som tyvärr gick bort, gubben blev 87 och han var en man av många olika egenskaper.
En av dem var att han var hantverkare av topp rang, kvittade om det var trä eller i metall eller något annat.
Tyvärr gick han bort i en tids sjukdom och jag köpte hans hus sedan av min mormor.
Jag fick en verkstad ”på köpet” och skulle vilja få den värderad, men jag vet inte alls vart jag ska vända mig därför gör jag denna tråd. Verkstaden innehåller metallsvarv, fräs och pelarborr som de ”större grejerna” Finns oändligt med tillbehör till dessa maskiner också.
Jag har kollat på diverse hemsidor och företag som har auktioner men det är dock många som säljer endast åt företag.
Jag bor i en småstad så svårt att få in något företag som kan komma och kolla på grejerna.
Jag kommer länka en del bilder, mer saker finns förutom dem jag laddar upp.
Min morfar var väldigt varsam med maskinerna och aldrig varit en slarver.
Jag vill sälja dessa maskiner/saker pga mitt intresse finns inte efter han gick bort, han och jag gjorde olika saker men det var annat när han var vid livet och känns sådär att stå där själv nu och därför vill jag sälja till en person verkligen tar vara på grejerna.
Jag vill inte sälja något styckvis utan vill sälja det som en komplett verkstad.
Diskussion; Vad kan detta vara värt? I runda slängar?
Tack ifall ni här på Bygghus kan hjälpa mig.
MVH
Jag har köpt hus av min morfar som tyvärr gick bort, gubben blev 87 och han var en man av många olika egenskaper.
En av dem var att han var hantverkare av topp rang, kvittade om det var trä eller i metall eller något annat.
Tyvärr gick han bort i en tids sjukdom och jag köpte hans hus sedan av min mormor.
Jag fick en verkstad ”på köpet” och skulle vilja få den värderad, men jag vet inte alls vart jag ska vända mig därför gör jag denna tråd. Verkstaden innehåller metallsvarv, fräs och pelarborr som de ”större grejerna” Finns oändligt med tillbehör till dessa maskiner också.
Jag har kollat på diverse hemsidor och företag som har auktioner men det är dock många som säljer endast åt företag.
Jag bor i en småstad så svårt att få in något företag som kan komma och kolla på grejerna.
Jag kommer länka en del bilder, mer saker finns förutom dem jag laddar upp.
Min morfar var väldigt varsam med maskinerna och aldrig varit en slarver.
Jag vill sälja dessa maskiner/saker pga mitt intresse finns inte efter han gick bort, han och jag gjorde olika saker men det var annat när han var vid livet och känns sådär att stå där själv nu och därför vill jag sälja till en person verkligen tar vara på grejerna.
Jag vill inte sälja något styckvis utan vill sälja det som en komplett verkstad.
Diskussion; Vad kan detta vara värt? I runda slängar?
Tack ifall ni här på Bygghus kan hjälpa mig.
MVH
Redigerat:
Bilder 2:
Intrukstionsböcker original.
Tillbehör till fräs, svarv och borr.
Intrukstionsböcker original.
Tillbehör till fräs, svarv och borr.
Finns ett forum mer passande för den typen av frågor: http://www.maskinisten.net/
Bilder 3D Johan Nils skrev:
Fina grejer. Vill du verkligen vårda arvet efter din morfar tycker jag du ska skänka sakerna till en ung person med stort intresse för att hålla på med mekanisk verkstad. Finns säkert någon i ditt lokalområde som skulle uppskatta det, man kan tex leta i lokaltidningsartiklar. Blir nog svårt att sälja allt i ett, och att samtidigt hitta en person som "verkligen tar vara på grejerna". Tror du får välja mellan att få bra betalt, eller att vårda arvet.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg
Lite pessimistisk skulle jag säga att dom enda som är intresserade av att köpa allt är sånna som antingen tror sig kunna stycka ut och sälja det för mycket mer pengar i delar eller möjligtvis dom som vill ha någon enstaka del och sälja resten. Att du skulle hitta någon skulle vilja gå från att ha inget till att köpa på sig allt är i alla fall osannolikt.
Priset på maskinerna är mellan 10 000 och 20 000 styck skulle jag säga utifrån bilderna, dom flesta tillbehören ser aningen utdaterade ut och kanske inte drar in så himla mycket mer men fort ligger det en trälåda någonstans i en maskinverkstad som är värd flera tusenlappar.
Priset på maskinerna är mellan 10 000 och 20 000 styck skulle jag säga utifrån bilderna, dom flesta tillbehören ser aningen utdaterade ut och kanske inte drar in så himla mycket mer men fort ligger det en trälåda någonstans i en maskinverkstad som är värd flera tusenlappar.
Jag kanske får överväga att lägga ut annons och sälja det styckvis ändå.Rickard. skrev:
Lite pessimistisk skulle jag säga att dom enda som är intresserade av att köpa allt är sånna som antingen tror sig kunna stycka ut och sälja det för mycket mer pengar i delar eller möjligtvis dom som vill ha någon enstaka del och sälja resten. Att du skulle hitta någon skulle vilja gå från att ha inget till att köpa på sig allt är i alla fall osannolikt.
Tanken var ju att ha någon som kanske vill flytta denna verkstad till sin egen och ta alltihop om du förstår, men jag kanske får tänka om.
Jag har ingen stress att bli av med sakerna ändå och har inga planer på att bli rik men vill ju inte få skambud heller.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Var i landet finns det hela?