Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Prislappen på ca 2000 kan kanske vara avskräckande, men den är värd varenda krona.
Har ingen koll alls på trappstegsmarknaden och ofta får man kanske vad man betalar för. Blir man avskräckt av priset så finns det billigare varianter. Om köp av dessa tyder på klok sparsamhet eller dum snålhet låter jag vara osagt.

Hushållsstege med 7 steg, prisinformation och artikelnummer, stående på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappstege i aluminium från Hard Head med pris och kundomdömen, betyg fyra av fem stjärnor. Stege med fem steg och en verktygshylla på toppen, prisangivelse på 895 kr, mot vit bakgrund.
Skapa konto
Fyra-stegs metalltrappstege med verktygshylla, betygsatt 5 stjärnor, prissatt till 359 kr.
Skapa konto
En sexstegs metalltrappstege med specifikationer och prisangivelse, tillgänglig i varuhus.

Dom på 4-5 steg är inte högre än en vanlig lite högre pall. Köp en där man kommer upp en bit utan att behöva stå och balansera på översta plattformen.

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Tack för alla svar! En del av verktygen har jag redan från tidigare renoveringar av en lägenhet, trappstege osv. Däremot har jag använt IKEAS kökspall i trä för mindre höjder, och uppfattar den som rätt stabil. Vad är fördelarna med de särskilt för bygg?

En fråga till, jag är inte särskilt lång (men ganska stark efter många pass med motorsåg :D), kvinna, och funderar på att sätta plywood på innerväggar själv. Kommer kanske behöva kapa skivorna för att klara jobbet. Det finns skivlift har jag sett som hjälpmedel. Jag har aldrig använt en sådan. Finns någon här med erfarenhet av dessa verktyg? Funderar på att köpa längre fram. Vad ska jag tänka på? Är vissa sorter/märken lättare att hantera än andra?

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kompletterade senare med en Wibe arbetspall, pga att vi var så nöjda med stegen. Arbetspallen fyller också sin funktion väl. Kommer inte ihåg vad den kostade. Finns säkert många märken som har en bra hopfällbar pall.

[bild]
Har 2 sådana i sommarstugan där jag bygger mycket. Billigare märke som jag hittade på rea. Har använts sjukt mycket. Superenkla att flytta och oftast räcker det med att komma upp lite.

• Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
Skivlyft / skivhiss kan du enkelt hyra.
Bara att lägga upp skivan och veva upp mot taket så den sitter i spänn.

Enda verktyget som inte är uppräknat är en snörslå. (Snöre med krita som du spänner och släpper så får du ett rakt kritstreck tex att såga efter.)

//AA

En liten uppdatering såhär till våren ☺

Föll pladask för Makita. Förutom erkänt bra kvalité, så ligger deras grejer perfekt i handen för en som mig som inte har så stora labbar.

Sänksågen ger helt perfekta snitt och glider längs skenan som en dröm. Wow helt enkelt. Skruvdragare och slagskruvdragare är lätta jämfört med flera konkurrenter, batterierna laddar på nolltid och är ett nöje att jobba med. Dessutom, smarta lådor som går att stapla och köra på en pirra.

Slog till på en hultafors 180 cm begagnad rätstege. Super den också.

• Makita-verktyg i staplade lådor: sänksåg SP6000J överst, skruvdragare och slagskruvdragare nedtill.
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.