Behöver hjälp med avloppet, blir inte klok på detta och får inte ihop det!

Köpte ett hus före jul. Där fanns tvättmaskin och torktumlare. Inga dåliga maskiner men jag hade med oss egna från vår lägenhet som bara är några år gamla, Bosch Serie 8. Dessa var inkopplade direkt i kopplingsplint i väggen så dom saknade stickpropp. Därför har jag haft elektriker här idag som satt på dessa så nu är allt inkopplat och klart där.

Så här hade förra ägaren kopplat avlopp då han hade både tvätt och tork där:

Vitt avloppssystem under diskbänk med rör och anslutningar, grön trasa och vit rördel synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättmaskinen inget konstigt men däremot torktumlaren. Det lilla hål ni ser till höger om vattenlåset hade han bara tryck ner slangen i och så vill jag INTE ha det. Jag har som sagt kopplat på tilloppsslangen från min maskin och även avlopp som ni ser på bilden. Den lilla slangen ni ser är ju för kondenstumlaren.

Det är uppbyggt enligt följande:

Diskhon 40mm
Grenrör men anslutning av tvättmaskin 40mm i båda ändar
Övergång från 40 till 32mm
Vattenlås 32mm i toppen och 40mm åt sidan
Rör + rörböj 40mm ner i avloppet

EDIT: röret från vattenlås ner i avloppet är inte fastskruvat överhuvudtaget, klämman där gör ingenting. det röret passar att stoppa in i vattenlåset. Gör man så? blir det verkligen tätt? Samma sak ovan vattenlås, övergången är bara istucken, inget som klämmer/låser. Att det sitter kvar överhuvudtaget allting är för att det blir "i spänn" mellan avlopp och diskho. känns inte som detta är fackmannamässigt någonstans och jag vill ha det riktigt!

Jag var och köpte några nya delar men antingen passar dom inte, är felgänga (typ invändig fast det ska vara utvändig) lika stort rör, för litet, för stort. Det pissar vatten och jag får fan inte till något!

Kan någon snälla tala om vad jag ska köpa, jag vill ansluta 40mm i diskhon, koppla på avlopp för tvätt och tork, sätta dit ett vattenlås, helst nytt och få ner det i avloppet och detta utan att det pissar vatten och läcker.

Bumpar denna en gång, det kanske man inte får men jag provar. Tänker att alla VVS gummor och gubbar låg och sov igår när jag postade och att denna hamnat långt ner nu istället. Behöver verkligen råd och tips!

En y koppling?
Vit Y-koppling med grov gänga i plast, troligen för VVS-anslutningar.
Skapa konto

Tror jag löst det på ett säkert och ordentligt sätt? Lilla slangen kondenstumlare, stora tvättmaskin

Under vasken installation av tvättmaskins- och kondenstumlarslangar. Grå slangar anslutna till avloppet, vit huvudledning.
Skapa konto

C
Normalt brukar man koppla avloppet så att det passerar vattenlåset.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S sirlindqvist skrev:
Tror jag löst det på ett säkert och ordentligt sätt? Lilla slangen kondenstumlare,
Får du inte in avloppslukt i tumlaren med den varianten ?

S sirlindqvist skrev:
Tror jag löst det på ett säkert och ordentligt sätt? Lilla slangen kondenstumlare, stora tvättmaskin

[bild]
Hej, det är inte ok att ansluta efter vatten låset

T teuvo tainio skrev:
Hej, det är inte ok att ansluta efter vatten låset
Ok det var ju inte bra.

Har kört en maskin nu, rengöringsprogram. Efter avslut så är det skit o lite grus i trumman. Beror det på detta? Kan det gå FRÅN avloppet och tillbaka in i maskinen?

S sirlindqvist skrev:
Ok det var ju inte bra.

Har kört en maskin nu, rengöringsprogram. Efter avslut så är det skit o lite grus i trumman. Beror det på detta? Kan det gå FRÅN avloppet och tillbaka in i maskinen?
Hej, möjligtvis om ni har stopp i avloppet annars är det långsökt, däremot så kommer avlopps stanken in och tvätten luktar därefter.
Ps när vi hade småbarn hemma så hände det ibland att de hade grus i fickorna som vi missade att tömma innan tvätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.