2 299 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Hjälp med val tätskikt+ytskikt (påskjutande fukt)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Problemet är väl delvis att inte alla kring 30 år har så mycket sunt förnuft när det gäller hur oisolerade källare fungerar. Det tar tid att bygga upp sin kunskapsbank.DiverPro skrev:
Min point var att bygga efter sunt förnuft då det är i en oisolerad källare och inte bygga badrum såsom man brukar göra, man vill ju ha så diffusionsöppet som möjligt. Ibland så är reglerna inte helt anpassad efter verkligheten.
Men kanske klantigt ordval att skriva ”skita i reglerna ” då dom ju faktiskt verkar stämma bra med verkligheten i en oisolerad källare 😊
Jo, så är det nog. Har flera väggar i källaren som är gips. Vet inte status på just dem, då de är gamla men den här är åtminstone med syllpapp emellan så gipset är inte i direktkontakt med platta/vägg.BirgitS skrev:
Gips brukar man väl inte rekommendera i källare med tillskjutande fukt, fukten kan gå upp i gipsen och orsaka mögel och skadad gips.
Så som jag har förstått BKR ska det bara vara tätskikt på den yta som ofta blir blöt, dvs. i och lite runt duschen och golvbrunnen. Men det förutsätter ju att alla övriga ytor tål lite fukt då och då. På övriga ytor brukar man väl rekommendera små kakel- eller klinkerplattor med breda fogar så att fukten kan avdunsta. Måla brukar man väl göra med diffusionsöppen silikatfärg.
Jag tackar er allihopa för era tips! Ska slå en signal till MVK/BKR/säker vatten, och sedan fortsätta med så mycket sunt förnuft jag kan.
Klicka här för att svara