Vi ska renovera ett badrum i källaren och jag försöker förstå hur MVK och BKR går att applicera tillsammans. Badrummet är i källarplan, huset är från -74 och jag gissar att det är stor risk för påskjutande fukt (original låg plastmatta/tapet som släppt i duschhörnan). Allra helst skulle jag ha velat klinkra golv och måla väggar men vet inte vad som är möjligt/OK att göra. Jag läser i BKR att man kan göra avsteg från tätskikt när det är påskjutande fukt. Men vad kan/får jag göra här?

Tätskikt enligt MVK på gipsväggar och måla? Inget tätskikt på golv och yttervägg pga påskjutande fukt och klinker på golv samt kakel i duschhörnet? Tätskikt enligt BKR på innervägg i betong där duschhörnan är men kunna måla resten bakom toa/handfat? Eller ska man tätskikta bara det som är duschhörna, dvs även golv och yttervägg? Jag blir lite rådvill och tar gärna emot tips.

"väggen" som är inritad i duschhörnan är en glasvägg som inte kommer gå ända upp i tak.

Planritning över ett badrum med dusch i hörn. Yttervägg är betong, gipsväggar på inre sidor. Glasvägg markerad i duschen, når ej taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
F fuselage skrev:
Vi ska renovera ett badrum i källaren och jag försöker förstå hur MVK och BKR går att applicera tillsammans. Badrummet är i källarplan, huset är från -74 och jag gissar att det är stor risk för påskjutande fukt (original låg plastmatta/tapet som släppt i duschhörnan). Allra helst skulle jag ha velat klinkra golv och måla väggar men vet inte vad som är möjligt/OK att göra. Jag läser i BKR att man kan göra avsteg från tätskikt när det är påskjutande fukt. Men vad kan/får jag göra här?

Tätskikt enligt MVK på gipsväggar och måla? Inget tätskikt på golv och yttervägg pga påskjutande fukt och klinker på golv samt kakel i duschhörnet? Tätskikt enligt BKR på innervägg i betong där duschhörnan är men kunna måla resten bakom toa/handfat? Eller ska man tätskikta bara det som är duschhörna, dvs även golv och yttervägg? Jag blir lite rådvill och tar gärna emot tips.

"väggen" som är inritad i duschhörnan är en glasvägg som inte kommer gå ända upp i tak.

[bild]
Ring till BKR och Säker vatten och fråga och be om råd.

• Gilla
fuselage
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ring till BKR och Säker vatten och fråga och be om råd.
Tack! Tänkte inte på att de var tillgängliga på det sättet. Ska ringa.

H
F fuselage skrev:
De var många år sen vi ringde så jag hoppas att de är lika tillmötesgående nu. I annat fall har Villaägarna Byggtekniska rådgivning. Gratis om du är medlem. Det är inte dyrt att vara medlem. Gå in på Villagarna.se så ser du avgiften.

H
F fuselage skrev:
Fota hela tiden, skulle det hända något senare så har du fotobevis mot försäkringsbolaget att det är rätt utfört.

Folie på vägg och 1kds på golv , även remsor i hörn och skarv remsa golv mot vägg, sen så lägger du även ark på brunn

BirgitS
F fuselage skrev:

[bild]
Gips brukar man väl inte rekommendera i källare med tillskjutande fukt, fukten kan gå upp i gipsen och orsaka mögel och skadad gips.

Så som jag har förstått BKR ska det bara vara tätskikt på den yta som ofta blir blöt, dvs. i och lite runt duschen och golvbrunnen. Men det förutsätter ju att alla övriga ytor tål lite fukt då och då. På övriga ytor brukar man väl rekommendera små kakel- eller klinkerplattor med breda fogar så att fukten kan avdunsta. Måla brukar man väl göra med diffusionsöppen silikatfärg.

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
F fuselage skrev:
Skickade ett mejl till Säker vatten för någon vecka sen och fick ett bra svar dagen efter.

C
F fuselage skrev:
Allra helst skulle jag ha velat klinkra golv och måla väggar men vet inte vad som är möjligt/OK att göra. Jag läser i BKR att man kan göra avsteg från tätskikt när det är påskjutande fukt. Men vad kan/får jag göra här?
Står inför samma utmaning med mitt källarbadrum.

BKR:s branschregler är ändå inte helt ospecifika med ett antal riktlinjer, varav det centrala är att utförandet skall ha tätskiktsleverantörens "välsignelse". Så jag tänker att det är där man måste börja.
Själv har jag funderat på diffusionsöppet tätskikt.

En del tätskiktsleverantörer har hyfsat specifik information i sina monteringsanvisningar, så man åtminstone kan få en föraning om förutsättningarna om man väljer deras system.

Det som är lite oklart för mig är vad det innebär formellt för våtrumsintyget? Avvikelse eller inte? För egen del är det framför allt det jag är ute efter, källaren tål ju i sig oändligt med vatten 😉

Håller precis på med att bygga badrum i källaren, kör diffusionsöppen primer och endast tätskikt i duschhörnet med ett överlapp om 15 cm.

Skit i alla BKR regler och intyg, i en källare med påskjutande fukt gäller sunt förnuft. Finns tusentals gamla badrum utan tätskikt i träbjälklag som funkar hur bra som helst och i en källare så är risken minimal att få problem. Skulle man dock tätskikta och se till att allt är helt hermetisk tätt så kommer man garanterat få problem i en icke isolerad källare!

Redigerat:
  • Gilla
Mrtornqvist
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Låter precis som en annan tråd…
[länk]
Samma system som jag kommer använda: Kiilto Keramix A+X

MrJay
DiverPro DiverPro skrev:
Samma system som jag kommer använda: Kiilto Keramix A+X
Och som även jag använt på en betongplatta utomhus. Keramix på betongplattan och sedan Floorfix med 60x60 klinker och epoxifog 👌

• Gilla
DiverPro
  • Laddar…
BirgitS
DiverPro DiverPro skrev:
Håller precis på med att bygga badrum i källaren, kör diffusionsöppen primer och endast tätskikt i duschhörnet med ett överlapp om 15 cm.

Skit i alla BKR regler och intyg, i en källare med påskjutande fukt gäller sunt förnuft. Finns tusentals gamla badrum utan tätskikt i träbjälklag som funkar hur bra som helst och i en källare så är risken minimal att få problem. Skulle man dock tätskikta och se till att allt är helt hermetisk tätt så kommer man garanterat få problem i en icke isolerad källare!
Du tycker att man ska skita i branschreglerna och ändå gör du som det står i dem. 😉🤔

• Gilla
DiverPro
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du tycker att man ska skita i branschreglerna och ändå gör du som det står i dem. 😉🤔
Min point var att bygga efter sunt förnuft då det är i en oisolerad källare och inte bygga badrum såsom man brukar göra, man vill ju ha så diffusionsöppet som möjligt. Ibland så är reglerna inte helt anpassad efter verkligheten.

Men kanske klantigt ordval att skriva ”skita i reglerna ” då dom ju faktiskt verkar stämma bra med verkligheten i en oisolerad källare 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.