Man skall inte dra för stora slutsatser av färger. Vad jag nu ämnar skriva kan mycket väl vara fel. Men jag skulle gissa att den bruna i din gamla brytare är fas och de två vita är tändtrådar. De två mellantrådarna går till den andra brytaren i rummet och från denna går tändtråden till lampan.

Det är också fullt möjligt att fasen är ansluten i den andra brytaren och den bruna är tändtråd. Även i detta fall är de vita mellantrådar.

Om det skulle vara en sparkoppling så innebär det att den ena vita är fas, den andra vita är tändtråd och den bruna är mellantråd. Givetvis inte omöjligt. Men väldigt dumt om det skulle vara så. För att vara säker på vilken av dessa varianter det är så måste du mäta eller i alla fall titta i den andra strömbrytaren och vid lampan.

Om det finns trappfunktion på dimmern så är det som sagt bara att plugga in den likadant som den befintliga brytaren.

Det kom fler inlägg medan jag skrev. Jag ändrar min gissning till att svart är fas, vita är mellantrådar och brun är tändtråd. Dessutom gissar jag att det sitter ett vägguttag under den andra strömbrytaren som den ena svarta tråden fortsätter till.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Koppla bara in den som tommib skrev i #13 så blir det bra. Den andra du öppnat nu är änden där matningen är ansluten med fas via de två svarta och där du vill sätta dimmern går brun ut till din trafo. Så alltså brun till vågen och de två andra till varsitt L. Klipp och skala trådarna nytt lagom långt så det inte blir koppar för mycket synligt utanför plintarna och tvinna inte så får du inga problem med skruvplintarna där.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för tipsen, det stämmer prcis att dt sittwr ett vägguttag under den andra brytaren, vilken koll ni har. Tackar!

A Avemo skrev:
Man skall inte dra för stora slutsatser av färger. Vad jag nu ämnar skriva kan mycket väl vara fel. Men jag skulle gissa att den bruna i din gamla brytare är fas och de två vita är tändtrådar. De två mellantrådarna går till den andra brytaren i rummet och från denna går tändtråden till lampan.

Det är också fullt möjligt att fasen är ansluten i den andra brytaren och den bruna är tändtråd. Även i detta fall är de vita mellantrådar.

Om det skulle vara en sparkoppling så innebär det att den ena vita är fas, den andra vita är tändtråd och den bruna är mellantråd. Givetvis inte omöjligt. Men väldigt dumt om det skulle vara så. För att vara säker på vilken av dessa varianter det är så måste du mäta eller i alla fall titta i den andra strömbrytaren och vid lampan.

Om det finns trappfunktion på dimmern så är det som sagt bara att plugga in den likadant som den befintliga brytaren.
Eftersom huset är byggt -97 är det troligare att svart är fas och brun tändtråd. Jag skulle tro att det finns ett vägguttag nedanför strömställaren med 2 svarta och 2 vita? och att det i dosan som strömställaren är monterad i finns en blå tråd som bara passerar obruten genom dosan och fortsätter nedåt tillsammans med 1 av dom svarta från strömställaren?

Edit många hann före :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.