Hej, skall byta en enkel lampbrytare 230V som går till en taklampa i min hal. Jag köpte en halogensrmatur istället med elektronisk trafo. Även köpt en vanlig Gelia dimmer för ändamålet, men när jag öppnat locket till begintlig brytare känner jag inte igen mig, det är en fas på 6:an, men sedan är det två tändtrådar ? någon som kan tyda märknkngen ÖVE och S ? måste vata något importerat sedan huset byggdes 1997.

På dimmern har jag normalt en fas och sedan sinusfaden utgående, Här är det en tråd för mycket...

Vilken av de vita skall till sinus och vad gör jag med den andra ?

bifogar foto.

Tacksam för tips

• Bild av en öppen lampbrytare med märkningen "ÖVE" och anslutna trådar, inklusive en fas på terminal 6.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en trappbrytare (6)
Har du en brytare till som manövrerar samma belysning.
Troligtvis sitter den i en trappkoppling
Åter kom med fler detaljer

• Gilla
Dub361
  • Laddar…
Förresten är det arbetet behörighetskrävande

Strömbrytaren du har är en trappströmställare. Det finns alltså en strömbrytare till någonstans? Av din beskrivning låter det som att dimmern inte stöder trappkoppling. Då får du antingen byta dimmer eller pensionera den andra strömbrytaren. Den kan antingen kopplas bort, eller om ni aldrig rör den, låta den vara och koppla dimmern till en av mellantrådarna.

Siffran 6 anger att det är en trappbrytare. ÖVE och S är nationella godkännanden. Terminalerna är märka med L och pilar. Det är ibland inte helt lätt att se skillnaden.

Se där ja, då vet jag - får bli en elektriker istället för amatörernas afton. Tackar!

Av det som framgår på bilden kan det vara på två sätt. Det kan vara en kronbrytare som alltså har två vippor och styr två olika lampor. Det kan också vara en trappkoppling så att du har en brytare till i rummet som styr samma lampa. Om dimmern bara har två anslutningar så kan den inte ersätta befintlig brytare rakt av oavsett vilket av alternativen det är fråga om. Eventuellt går det att koppla om på ett annat sätt så att du blir nöjd med funktionen. Men för att du skall kunna få hjälp med det måste vi få lite mer information.

Edit: Efter att ha läst Bos inlägg ångrar jag mig. Jag kunde inte se på bilden om det var en kronbrytare eller en trappbrytare. Men det kunde han. Det är trappbrytare som gäller.

harry73
Aha, tack vilket bra forum - det är trappfunktion, hittade den andra brytaren till samma takarmatur på andra sidan rummet. Jag tänkte låta den andra enkla strömställaren bli kvar men så byter jag denna mot dimmerfunktion. Köpte då en felaktig dimmer (vanlig Gelia 315 W) men den funkar ju inte här. Tack för tipsen - jag ringer min elkille.

O olof63 skrev:
Aha, tack vilket bra forum - det är trappfunktion, hittade den andra brytaren till samma takarmatur på andra sidan rummet. Jag tänkte låta den andra enkla strömställaren bli kvar men så byter jag denna mot dimmerfunktion. Köpte då en felaktig dimmer (vanlig Gelia 315 W) men den funkar ju inte här. Tack för tipsen - jag ringer min elkille.
Arbetet är som tidigare nämnts behörighetskrävande och känner du att du vill/behöver elektriker för detta ska du givetvis anlita en sådan.

Jag är dock övertygad om att detta är något du kan ordna själv med hjälp härifrån. Lägg upp en bild på den nya dimmern, dom flesta brukar kunna trappkopplas. Lägg även upp bild på den andra strömställaren där vi ser kablarna inkopplade på strömställaren samt baksidan av strömställaren. Glöm inte bryta strömmen till aktuell grupp först genom att skruva ur säkringen alt slå i från dvärgbrytaren beroende på vad du har för elcentral .

tommib
Gelia är för övrigt inte heller ett märke på det sättet. Gelia säljer konsumentförpackade produkter från Elko och andra tillverkare. Om dimmern är en vanlig Elko GLE315 (rätt sannolikt) så har den trappfunktion och kommer fungera utmärkt i denna koppling.

Det är förstås inte någons sak att hetsa dig till att utföra en installation som du inte känner dig kompetent för men du kan åtminstone veta att dimmern troligen fungerar utmärkt och du kan säga till elektrikern att du redan har en dimmer. Vill du vara säker så lägger du som sagt upp en bild här så kan vi säga.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tack vad snälla ni är - det är en hederlig gle315 och den andra brytaren ser exakt ilkadan ut, nu är ju problemet att bägge ledarna ut från brytsren är vitfärgade, jag vet inte vilken som går till den andra brytaren och vilken som går direkt till trafon i taklampan, om det spelar någon roll så måste jag väl mäta upp den först ?

tommib
En trappkoppling fungerar inte så (nödvändigtvis). Det finns två varianter av trappkoppling, "vanlig" och sparkoppling (som enligt många är den vanligare av dem). Sök här på forumet så kommer du se bilder på det.

I praktiken spelar det ingen roll eftersom du kopplar likadant på dimmern som det är kopplat på brytaren. Brun till vågen och vit på varsin (viktigt, inte på samma) pil eller L eller vad det nu står på den. Då kommer det fungera som nu men med dimmer.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Haha kul öppnade andra sidan rena spaghettin, plötsligt dök det upp två svarta ledare från ingnstans, se bilden. Elko 315 i årets modell ser dessutom lite plastigare ut än den förra... bifogar två bilder på prylarna. Dessutom en GLE 315 som skall passa för min elektroniska trafo i armaturen som driver 5 st 12V 20W halogen.

• Elko 315GLE dimmerbrytare med synliga ledare och justeringsknapp, på en textilunderlag.
    Skapa konto
  • Elektrisk anslutning med öppen väggdosa där vita och svarta ledningar ansluter till en Elko 315 strömbrytare.
    Skapa konto
Är inte själva intaget för ledarna i elkon lite smäckigare nuförtiden ? skulle gärna sätta på någon liten kopparhylsa som fästskruven kan ta tag i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.