F fsn skrev:
Sen tog jag upp det igen när det uppenbart var så att TS totalt missat drivdon och det faktum att det rimligtvis fanns en annan dimmer som inte demonterats. Det missade jag från början och det gjorde uppenbart du med.
Just det, vi missade alla att det redan kunde finnas en dimmer inbyggd i den helt nya installationen, "från fabrik".
F fsn skrev:
när man inte ens klarar av att identifiera om det är 12V eller 230V system, att förstå att det eventuellt redan finns en dimmer och/eller en transformator mm.
Men tidigare klandrade du TS för detta...
F fsn skrev:
Min åsikt är däremot att skall man hempula (vilket jag med gör) så skall man ha lite koll annars ringer man elektriker, uppenbarligen nåt TS i det läget också insåg då en elektriker nu verkar vara kontaktad.
Nej, TS ringde elektrikern pga de drivdon/dimmer som bara elektrikern vet var de finns gömda, om han minns. Inkopplingen av Plejden hade TS annars fixat.

Nu är dessutom läget annorlunda. Det TS egentligen verkar vilja ha är ett tidur eller annan styrning av belysningen. Kanske kan Plejd CTR-01 klara det mot push-ingången på ett drivdon?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Just det, vi missade alla att det redan kunde finnas en dimmer inbyggd i den helt nya installationen, "från fabrik".

Men tidigare klandrade du TS för detta...

Nej, TS ringde elektrikern pga de drivdon/dimmer som bara elektrikern vet var de finns gömda, om han minns. Inkopplingen av Plejden hade TS annars fixat.

Nu är dessutom läget annorlunda. Det TS egentligen verkar vilja ha är ett tidur eller annan styrning av belysningen. Kanske kan Plejd CTR-01 klara det mot push-ingången på ett drivdon?
Ja, han kan troligtvis ha en CTR-01 och sin befintliga utrustning. Och den sitter kanske bäst direkt på DIN-skena i skpåpet med dvärgbrytare, där hade jag satt den. Det han inte kan göra med en sådan är dimma från appen utan det är bara till eller frånslag, antingen manuellt, på tid eller på sol ner och upp. Och då beror användarbarheten på befintlig dimmer, om det är så att den startar upp på tidigare inställd nivå eller inte, det är väl troligt att den gör det men det vet bara TS.

Och nej, jag har inte klandrat TS för något, jag har väldigt mjukt och snälllt pekat på vad man kan tycka är lämpligt eller rimligt men jag har inte klandrat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Viking_J Viking_J skrev:
därför har jag kvar tråden för att förhoppningsvis hjälpa andra även i framtiden, även om jag har lust att bara avsluta tråden nu.
Hur tänker du nu?
 
U
Eftersom många verkar läsa denna tråd. Jag är inte alls emot hemmapuleri men tänk på att varken ström eller spänning kan upptäckas med våra sinnen förens det är för sent.

Så gör först upp en bild på hur systemet ser ut, tänd, släck och mät hela tiden vad som händer. Öppna doslock och rita upp lätt schematiskt på ett papper så ni förstår kopplingarna/förbindelserna och färgerna på varje kabel innan ni börjar koppla.

Gör spänningslöst, mät och kontrollera att det verkligen blev spänningslöst. Tänk på att en plejd kan matas från en grupp och drivdorn mm kan matas med en annan, så det krävs att man mäter på flera ställen. En tumregel är att man aldrig ska anta något utan är man minst osäker så mät!
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
W
F fsn skrev:
Kanske superdum fråga men vad är det för ljuskälla?
Det existerar inga dumma frågor.
 
D Daniel 109 skrev:
Inlägget jag svarade på tycks inte finnas kvar. Jag förstår förvirringen.
Haha, där har du en tydlig anldning till att använda "citera".
 
  • Gilla
  • Haha
datja och 2 till
  • Laddar…
Viking_J Viking_J skrev:
Hejsan!
Jag försöker fixa plejd från våra fönsterspottar, men får det tyvärr inte att fungera.
Kan någon hjälpsam, kunnig person identifiera vad som är fel i denna installation? Lamporna lyser i sig, och plejaden är kopplad, men går inte att styra med plejden.
Vill ha den som en återfjädrande knapp.

Med vänlig hälsning,
Jonathan
Du ska absolut inte leka elektriker. Ser bara fel. Du bör i första hand kontakta en elektriker innan du ger dig på installationen.
 
Farstatjej90
Noodels Noodels skrev:
Du ska absolut inte leka elektriker. Ser bara fel. Du bör i första hand kontakta en elektriker innan du ger dig på installationen.
Forumet är ju till för konsumenter som hjälper varandra. Väldigt konstigt kommentar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
J
Noodels Noodels skrev:
Du ska absolut inte leka elektriker. Ser bara fel. Du bör i första hand kontakta en elektriker innan du ger dig på installationen.
Njae, så här ett år efteråt kan vi väl sammanfatta att man absolut inte ska anlita en elektriker, för det medför i sig en risk att man får just Plejd.
Vidare är elektricitet faktiskt farligast för just elektriker. Inga privatpersoner har avlidit av hemmapulad el på åratal. Det är en utsatt bransch med dåligt säkerhetstänk.
Bästa sättet rent statistiskt, för att minska elskador hos privatpersoner är att tala om för tonåringar att det är olämpligt att klättra över tågvagnar.
Ytterligare en anledning att undvika Plejd är att någon Nisse köper ett hektar skog till för dina surt förvärvade stålar.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
useless och 9 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.