26 363 läst ·
98 svar
26k läst
98 svar
Hjälp med Plejd installation
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Just det, vi missade alla att det redan kunde finnas en dimmer inbyggd i den helt nya installationen, "från fabrik".F fsn skrev:
Men tidigare klandrade du TS för detta...F fsn skrev:
Nej, TS ringde elektrikern pga de drivdon/dimmer som bara elektrikern vet var de finns gömda, om han minns. Inkopplingen av Plejden hade TS annars fixat.F fsn skrev:
Nu är dessutom läget annorlunda. Det TS egentligen verkar vilja ha är ett tidur eller annan styrning av belysningen. Kanske kan Plejd CTR-01 klara det mot push-ingången på ett drivdon?
Ja, han kan troligtvis ha en CTR-01 och sin befintliga utrustning. Och den sitter kanske bäst direkt på DIN-skena i skpåpet med dvärgbrytare, där hade jag satt den. Det han inte kan göra med en sådan är dimma från appen utan det är bara till eller frånslag, antingen manuellt, på tid eller på sol ner och upp. Och då beror användarbarheten på befintlig dimmer, om det är så att den startar upp på tidigare inställd nivå eller inte, det är väl troligt att den gör det men det vet bara TS.Bo.Siltberg skrev:
Just det, vi missade alla att det redan kunde finnas en dimmer inbyggd i den helt nya installationen, "från fabrik".
Men tidigare klandrade du TS för detta...
Nej, TS ringde elektrikern pga de drivdon/dimmer som bara elektrikern vet var de finns gömda, om han minns. Inkopplingen av Plejden hade TS annars fixat.
Nu är dessutom läget annorlunda. Det TS egentligen verkar vilja ha är ett tidur eller annan styrning av belysningen. Kanske kan Plejd CTR-01 klara det mot push-ingången på ett drivdon?
Och nej, jag har inte klandrat TS för något, jag har väldigt mjukt och snälllt pekat på vad man kan tycka är lämpligt eller rimligt men jag har inte klandrat.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Eftersom många verkar läsa denna tråd. Jag är inte alls emot hemmapuleri men tänk på att varken ström eller spänning kan upptäckas med våra sinnen förens det är för sent.
Så gör först upp en bild på hur systemet ser ut, tänd, släck och mät hela tiden vad som händer. Öppna doslock och rita upp lätt schematiskt på ett papper så ni förstår kopplingarna/förbindelserna och färgerna på varje kabel innan ni börjar koppla.
Gör spänningslöst, mät och kontrollera att det verkligen blev spänningslöst. Tänk på att en plejd kan matas från en grupp och drivdorn mm kan matas med en annan, så det krävs att man mäter på flera ställen. En tumregel är att man aldrig ska anta något utan är man minst osäker så mät!
Så gör först upp en bild på hur systemet ser ut, tänd, släck och mät hela tiden vad som händer. Öppna doslock och rita upp lätt schematiskt på ett papper så ni förstår kopplingarna/förbindelserna och färgerna på varje kabel innan ni börjar koppla.
Gör spänningslöst, mät och kontrollera att det verkligen blev spänningslöst. Tänk på att en plejd kan matas från en grupp och drivdorn mm kan matas med en annan, så det krävs att man mäter på flera ställen. En tumregel är att man aldrig ska anta något utan är man minst osäker så mät!
Du ska absolut inte leka elektriker. Ser bara fel. Du bör i första hand kontakta en elektriker innan du ger dig på installationen.Viking_J skrev:
Hejsan!
Jag försöker fixa plejd från våra fönsterspottar, men får det tyvärr inte att fungera.
Kan någon hjälpsam, kunnig person identifiera vad som är fel i denna installation? Lamporna lyser i sig, och plejaden är kopplad, men går inte att styra med plejden.
Vill ha den som en återfjädrande knapp.
Med vänlig hälsning,
Jonathan
Njae, så här ett år efteråt kan vi väl sammanfatta att man absolut inte ska anlita en elektriker, för det medför i sig en risk att man får just Plejd.Noodels skrev:
Vidare är elektricitet faktiskt farligast för just elektriker. Inga privatpersoner har avlidit av hemmapulad el på åratal. Det är en utsatt bransch med dåligt säkerhetstänk.
Bästa sättet rent statistiskt, för att minska elskador hos privatpersoner är att tala om för tonåringar att det är olämpligt att klättra över tågvagnar.
Ytterligare en anledning att undvika Plejd är att någon Nisse köper ett hektar skog till för dina surt förvärvade stålar.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
