Hej,

Jag ska precis påbörja mitt altanbygge och har redan stött på patrull.

Jag har tagit ut en rätvinkel genom att fästa en spik på husväggen (kortsida) och satt murarsnöre å knutit på en stakkäpp. Denna linje ska alltså gå i samma linje som husväggen.

Slår in ytterligare en spik, men i väggen där altanen skall vara, murarsnöre och stakkäpp. Mätat in så att detta snöre följer rätvinkeln korrekt. Fäster ännu en spik i huset för att få ut bredden på altanen. Jag har nu en rektangel med kryss i dom yttre hörnen som visar vart jag ska gräva, hittils verkar allt bra.

Men när jag kryssmäter så skiljer det 15cm?!? Om jag har förstått det rätt så kan jag flytta stakkäpparna 7,5cm vardera och då skiljer det endast 0,5cm vilket i sig känns som det funkar. Men grejen är att då följer ju inte altanen rätvinkeln som jag tog ut från kortsidan av huset...

Känns som jag verkligen har kört fast och behöver tips
 
Det är absolut inte säkert att vinkeln på huset är 90 grader och jag tycker det är svårt att förlänga en linje så utan att det diffar.
Kan du rita en skiss o måttsätta?

(kontrollera om vinkeln är rät, sätter du punkter 3m ut på respektive vägg ska diagonalen mäta 424cm)
 
hsd
3-4-5 lätt att komma ihåg
3m på husväggen
4m vinkelrätt
Och 5m på diagonalen
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Det är absolut inte säkert att vinkeln på huset är 90 grader och jag tycker det är svårt att förlänga en linje så utan att det diffar.
Kan du rita en skiss o måttsätta?

(kontrollera om vinkeln är rät, sätter du punkter 3m ut på respektive vägg ska diagonalen mäta 424cm)
Kan mycket möjligt vara så att hörnet på huset inte riktigt är 90°. Men min snöre följer husväggen vilket jag även vill att altanen skall göra annars kommer det se snett och tokigt ut. 7,2m lång och 6,3m bred är altan planerad att bli.

Har ni några tips på hur jag ska komma vidare? Detta är mitt första altanbygge.
 
Har du en skiss på hus och tänkt altan?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.