37 181 läst ·
493 svar
37k läst
493 svar
Hjälp med inköpslista
Jag tror snarare att det är så att tommib inte vet hur man räknar RÄTT och då är det enkelt att ta genvägar.E El-Löken66 skrev:
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jobbigt att bli bemästrad?Grizzlybjörnen123 skrev:
Det verkar snarare vara du som har bristande matematiska kunskaper, då du inte kan härleda detta och då väljer att går på person istället?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Jag väntar fortfarande på svar om varför man måste räkna på det sättet, och en förklaring varför det andra är fel...Grizzlybjörnen123 skrev:
Men sen vet jag att konstruktiva svar inte är din starka sida, så jag har inte alltför stora förhoppningar.
vore det inte bättre att elektriker räknade på detta och fixade grejerna så det blir rättD Derbyboy skrev:Jag ska köpa material till elektrikern och har tre element kopplade i serie till centralen. Elementen är 400v.
Från centralen går det tre FK till första elementet. Från första elementet till andra elementet går det tre FK och från andra elementet går det tre FK till det tredje elementet. De är alltså kopplade i serie.
Varje emelent är på 600w.
Vilken dvärgbrytare ska jag köpa till elektrikern.
Men om inköpet av material är behörighetskrävande så blir jag osäker. Vad säger du @Bo.Siltberg
Hur många faser går till dina element?D Derbyboy skrev:
Du kan ha 3F och fördela effekten mellan faserna eller 2F för alla 3st element. Dvs att du kan ha 2-polig eller 3-polig säkring. 10A C (c står för trög)
Länk där du väljer själv 2-polig eller 3-polih:
https://www.elbutik.se/product.html/dvargbrytare-hager-serie-mcn-6ka
hoppas det var till hjälp
Som utbildad elektriker räknar man som jag och löken beskrivit. Men eftersom du inte är elektriker så hittar du genvägar både vad det gäller det rent tekniska och även troligtvis det praktiska (kopplar själv)13th Marine skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Då din utbildning verkar bristfällig, kan du kanske läsa Bo’s artikelserie för att komplettera det du inte verkar förstått tidigare. Löken däremot verkar mer pålästGrizzlybjörnen123 skrev:
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet
(Det här inlägget är ju som lök på laxen i debatten om elektriker och dess ”övermänskliga” kompetenser som vi vanliga inte bemästrar...)
Redigerat:
Nej, de är parallellkopplade! man seriekopplar aldrig värmeelement. Däremot ibland ljus i julgranen.D Derbyboy skrev:Jag ska köpa material till elektrikern och har tre element kopplade i serie till centralen. Elementen är 400v.
Från centralen går det tre FK till första elementet. Från första elementet till andra elementet går det tre FK och från andra elementet går det tre FK till det tredje elementet. De är alltså kopplade i serie.
Varje emelent är på 600w.
Vilken dvärgbrytare ska jag köpa till elektrikern.
Men om inköpet av material är behörighetskrävande så blir jag osäker. Vad säger du @Bo.Siltberg
Fundera över hur hög effekt du ska ha.D Derbyboy skrev:
Tre trådar ger att du kan mata 2-fas 400 V eller 4kW om du har 1,5mmm2 kablar.
Är det mindre element som någon skrev kan dessa kopplas enfasigt, en polig brytare 2,3 kW. Då behöver en av trådarna helst vara blåaktig.
Men allt verkar väldigt hemligt så rådet är att du kontaktar din elektriker.
Det är nog inte alltid en god idé att i just den här forumdelen framhäva sina teoretiska kunskaper i jämförelse med andra medlemmars...Grizzlybjörnen123 skrev:
...när man baserar det på att man minsann har gått i gymnasiet.
Redigerat: