37 181 läst ·
493 svar
37k läst
493 svar
Hjälp med inköpslista
Det kan nog stämma att S är QC-varianten. Men kolla som löken säger. Sen går ju QC att koppla med RK också om man vill så det är ingen panik egentligen.
Ja, eller jag vet inte om man ska kalla det för en genväg heller. Det bygger på förståelse för Kirchoffs lag och att effekten inte bryr sig om strömriktningen.E El-Löken66 skrev:
Kanske stämmer som du skriver TommiB men det finns nog risk att läraren inte lyssnar på det örat ifall man angetttommib skrev:
Det kan nog stämma att S är QC-varianten. Men kolla som löken säger. Sen går ju QC att koppla med RK också om man vill så det är ingen panik egentligen.
Ja, eller jag vet inte om man ska kalla det för en genväg heller. Det bygger på förståelse för Kirchoffs lag och att effekten inte bryr sig om strömriktningen.
I sin formel samling, poängen med att lära sig det mest grundläggande innan man tar genvägar kan jag köpa fullt ut, det är huvudspänningen man behöver gå efter men i just hushållselsammanhang är det ju väl känt att fas spänningen är 230v där toppspänningen är cirka 1,4 gånger högre och huvudspänningen 1,73, av en fantastisk slump är dessa värdena roten ur 2 och 3 och som bekant blir √ 3 x √ 3 just 3 så det är inget lustigt att man kan ta denna genväg vad gäller hushållsel.
Men om huvudspänningen är 500V i räkneexemplet då, är det fortfarande en genväg, eller en fördel att lära sig grunderna först?
Som exempel.
Nu vet vi att Kirchoff var känd för just två kända lagar, alltså dubbelt så duktig som kollegan Ohm.
Redigerat:
Hur kan du vara säker på att alla element inte kommer vara igång samtidigt?nisse123 skrev:
Det går alltså (egentligen) inte att med säkerhet säga att inte alla elementen kan komma att vara inkopplade och igång samtidigt?D Derbyboy skrev:
Det där gäller "bara" i fråga om just fasförskjutna spänningar i ett flerfasigt system.E El-Löken66 skrev:Kanske stämmer som du skriver TommiB men det finns nog risk att läraren inte lyssnar på det örat ifall man angett [bild]
I sin formel samling, poängen med att lära sig det mest grundläggande innan man tar genvägar kan jag köpa fullt ut, det är huvudspänningen man behöver gå efter men i just hushållselsammanhang är det ju väl känt att fas spänningen är 230v där toppspänningen är cirka 1,4 gånger högre och huvudspänningen 1,73, av en fantastisk slump är dessa värdena roten ur 2 och 3 och som bekant blir √ 3 x √ 3 just 3 så det är inget lustigt att man kan ta denna genväg vad gäller hushållsel.
Men om huvudspänningen är 500V i räkneexemplet då, är det fortfarande en genväg, eller en fördel att lära sig grunderna först?
Som exempel.
Nu vet vi att Kirchoff var känd för just två kända lagar, alltså dubbelt så duktig som kollegan Ohm.
Ska du klistra in formeln så bör du använda rätt tecken, vilket är φ
I övrigt håller jag med om att man bör lära sig grunderna först. Har man gjort det, dvs förstått, så inser man varför det blir samma och man behöver inte tyka sig mot någon som räknar som nisse123 gjorde. Man behöver inte heller försöka mästra med att 1+1 inte är 3 om man själv bara lärt sig att formeln ser ut så här. Nu menar jag inte dig utan lilla björnen.
Jag hade rätt formel från Wiki från början med korrekt fi tecken men det syntes inte då jag klistrade in, då tog jag ovanstående frå n Anna sida, en liten gnväg.tommib skrev:
Det där gäller "bara" i fråga om just fasförskjutna spänningar i ett flerfasigt system.
Ska du klistra in formeln så bör du använda rätt tecken, vilket är φ
I övrigt håller jag med om att man bör lära sig grunderna först. Har man gjort det, dvs förstått, så inser man varför det blir samma och man behöver inte tyka sig mot någon som räknar som nisse123 gjorde. Man behöver inte heller försöka mästra med att 1+1 inte är 3 om man själv bara lärt sig att formeln ser ut så här. Nu menar jag inte dig utan lilla björnen.