tommib
Det kan nog stämma att S är QC-varianten. Men kolla som löken säger. Sen går ju QC att koppla med RK också om man vill så det är ingen panik egentligen.

E El-Löken66 skrev:
jag bara sa att om en ska räkna ut detta i en tenta så behöver en mest troligt räkna som Björnen beskriver då ditt sätt är en genväg
Ja, eller jag vet inte om man ska kalla det för en genväg heller. Det bygger på förståelse för Kirchoffs lag och att effekten inte bryr sig om strömriktningen.

D
E El-Löken66 skrev:
Du måste kolla med din elektriker om du ska ja QC eller skruvanslutning.
Mest troligt QC.

Elektrikern nämnde att han tyckte det var sjukt smidigt med QC

E
tommib tommib skrev:
Det kan nog stämma att S är QC-varianten. Men kolla som löken säger. Sen går ju QC att koppla med RK också om man vill så det är ingen panik egentligen.

Ja, eller jag vet inte om man ska kalla det för en genväg heller. Det bygger på förståelse för Kirchoffs lag och att effekten inte bryr sig om strömriktningen.
Kanske stämmer som du skriver TommiB men det finns nog risk att läraren inte lyssnar på det örat ifall man angett Formel för trefas effekt med P = U x I x √3 x cos(Ψ)
I sin formel samling, poängen med att lära sig det mest grundläggande innan man tar genvägar kan jag köpa fullt ut, det är huvudspänningen man behöver gå efter men i just hushållselsammanhang är det ju väl känt att fas spänningen är 230v där toppspänningen är cirka 1,4 gånger högre och huvudspänningen 1,73, av en fantastisk slump är dessa värdena roten ur 2 och 3 och som bekant blir √ 3 x √ 3 just 3 så det är inget lustigt att man kan ta denna genväg vad gäller hushållsel.

Men om huvudspänningen är 500V i räkneexemplet då, är det fortfarande en genväg, eller en fördel att lära sig grunderna först?

Som exempel.

Nu vet vi att Kirchoff var känd för just två kända lagar, alltså dubbelt så duktig som kollegan Ohm.

Redigerat:
E
D Derbyboy skrev:
Elektrikern nämnde att han tyckte det var sjukt smidigt med QC
Sjukt smidigt.
Kör då med skruvanslutning, vi vill inte skämma bort din elektriker.

• Haha
  • Gilla
TechChad och 3 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Blå element grupp 2200W kopplas till L1 - L2
Grön elementgrupp 1800W kopplas till L2 - L3
Röd elementgrupp 1200W kopplas till L1 - L3

Eftersom det är 400 Volt element det handlar om.
Alla elementen kommer ju inte att gå samtidigt, så det blir mer eller mindre snedbelastning i alla fall.
Hur kan du vara säker på att alla element inte kommer vara igång samtidigt?

D
Två av elementen kommer inte att kopplas in. De kommer bara kopplas in om värmefördelningen inte räcker med LLVP.

D Derbyboy skrev:
Två av elementen kommer inte att kopplas in. De kommer bara kopplas in om värmefördelningen inte räcker med LLVP.
Och i det läget kommer du inte ha på alla elementen samtidigt?

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
D
Det är oklart, beror lite på hur huset kommer användas. Elementen i två rum kan till exempel vara avstängda om vi inte har gäster.

Det är ett fritidshus

D Derbyboy skrev:
Det är oklart, beror lite på hur huset kommer användas. Elementen i två rum kan till exempel vara avstängda om vi inte har gäster.

Det är ett fritidshus
Det går alltså (egentligen) inte att med säkerhet säga att inte alla elementen kan komma att vara inkopplade och igång samtidigt?

D
Nej om LLVP går sönder på vintern så kommer säkert alla element att gå på max.

tommib
E El-Löken66 skrev:
Kanske stämmer som du skriver TommiB men det finns nog risk att läraren inte lyssnar på det örat ifall man angett [bild]
I sin formel samling, poängen med att lära sig det mest grundläggande innan man tar genvägar kan jag köpa fullt ut, det är huvudspänningen man behöver gå efter men i just hushållselsammanhang är det ju väl känt att fas spänningen är 230v där toppspänningen är cirka 1,4 gånger högre och huvudspänningen 1,73, av en fantastisk slump är dessa värdena roten ur 2 och 3 och som bekant blir √ 3 x √ 3 just 3 så det är inget lustigt att man kan ta denna genväg vad gäller hushållsel.

Men om huvudspänningen är 500V i räkneexemplet då, är det fortfarande en genväg, eller en fördel att lära sig grunderna först?

Som exempel.

Nu vet vi att Kirchoff var känd för just två kända lagar, alltså dubbelt så duktig som kollegan Ohm.
Det där gäller "bara" i fråga om just fasförskjutna spänningar i ett flerfasigt system.

Ska du klistra in formeln så bör du använda rätt tecken, vilket är φ ;)

I övrigt håller jag med om att man bör lära sig grunderna först. Har man gjort det, dvs förstått, så inser man varför det blir samma och man behöver inte tyka sig mot någon som räknar som nisse123 gjorde. Man behöver inte heller försöka mästra med att 1+1 inte är 3 om man själv bara lärt sig att formeln ser ut så här. Nu menar jag inte dig utan lilla björnen.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Det där gäller "bara" i fråga om just fasförskjutna spänningar i ett flerfasigt system.

Ska du klistra in formeln så bör du använda rätt tecken, vilket är φ ;)

I övrigt håller jag med om att man bör lära sig grunderna först. Har man gjort det, dvs förstått, så inser man varför det blir samma och man behöver inte tyka sig mot någon som räknar som nisse123 gjorde. Man behöver inte heller försöka mästra med att 1+1 inte är 3 om man själv bara lärt sig att formeln ser ut så här. Nu menar jag inte dig utan lilla björnen.
Jag hade rätt formel från Wiki från början med korrekt fi tecken men det syntes inte då jag klistrade in, då tog jag ovanstående frå n Anna sida, en liten gnväg.

• Haha
tommib
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Men då är iaf saken tillräckligt utredd tillslut.

Då hamnar en sån här i varukorgen

[bild]
Har du kollat att du kan ha C-karakteristik på säkringen?
De jag länkade till var B-karakteristik.

Violina Violina skrev:
Hur kan du vara säker på att alla element inte kommer vara igång samtidigt?
Alla elementen kan vara på samtidigt, men när de inte är det så blir det snedbelastningar i olika grad
beroende på hur många element som värmer.

Text på rosa bakgrund som säger "ibland när jag läser kommentarer på internet så förstår jag varför det finns skor med kardborreband för vuxna".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.