37 181 läst ·
493 svar
37k läst
493 svar
Hjälp med inköpslista
Är det så farligt att inte det blir helt fasbalanserat.
jag tänker koppla in 2 X 400w på en fas (L1) och 2x 400w på en annan fas (L2). De andra elementen kommer bara tas i drift om det behövs i framtiden.
såklart hade det varit bäst att lägga 400w på jämt på alla faser och sen ett element 400w på någon fas. Då snebelastas systemet fel med 400w.
I mitt fall kommer systemet snebelastas med 800w. Lägger jag luftvärmepump och tex kylskåp på den fasen så jämnar det ju ut sig.
jag tänker koppla in 2 X 400w på en fas (L1) och 2x 400w på en annan fas (L2). De andra elementen kommer bara tas i drift om det behövs i framtiden.
såklart hade det varit bäst att lägga 400w på jämt på alla faser och sen ett element 400w på någon fas. Då snebelastas systemet fel med 400w.
I mitt fall kommer systemet snebelastas med 800w. Lägger jag luftvärmepump och tex kylskåp på den fasen så jämnar det ju ut sig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
Blå element grupp 2200W kopplas till L1 - L2
Grön elementgrupp 1800W kopplas till L2 - L3
Röd elementgrupp 1200W kopplas till L1 - L3
Eftersom det är 400 Volt element det handlar om.
Alla elementen kommer ju inte att gå samtidigt, så det blir mer eller mindre snedbelastning i alla fall.
Grön elementgrupp 1800W kopplas till L2 - L3
Röd elementgrupp 1200W kopplas till L1 - L3
Eftersom det är 400 Volt element det handlar om.
Alla elementen kommer ju inte att gå samtidigt, så det blir mer eller mindre snedbelastning i alla fall.
D Derbyboy skrev:
Men kan det inte bli problem om det är elektrikern som ska bestämma och du innan dess ska köpa materialet?D Derbyboy skrev:
Mitt råd var väl bara att det kanske fungerar bäst om ni kommer överens om vad som ska köpas innan du köper det.D Derbyboy skrev:
Alfredo skrev:
Jo kanske, men öppet köp, returrätt brukar funka ganska fint.
Dessutom finns det säkert olika sätt att lösa det hela. Där är input från forumet värdefullt. Dessutom har ju forumet öppet 24/7 och e Graaaaatis!!! Gratis är gott det vet alla.
Känns lite konstigt att jag ska behöva motivera varför jag ställer en el-fråga i ett el-forum.
Skriver jag att jag ska koppla ihop en central själv så kommer @Bo.Siltberg och påtalar att det är behörighetskrävande och att jag ska anlita en firma.
Skriver jag att jag ska anlita en firma så tycker @Alfredo att jag ska rådfråga elfirman.
Hur ska ni ha det egentligen?
Skriver jag att jag ska anlita en firma så tycker @Alfredo att jag ska rådfråga elfirman.
Hur ska ni ha det egentligen?
Det är inte så lätt att räkna ut som man först kan tro, det är ju trefas med 120 graders fasvridning. Har du t.ex. ett element på 600W inkopplat via L1-L2 så blir det 1,5A i båda ledarna 600W/400V=1.5A. Kopplar du in ytterligare ett element L1-L2 så blir fasströmmen SQR3x1,5A = 2,59A. Nu ställer ditt 2200W element till det lite men @prototypen eller @Bo.Siltberg kan säkert räkna ut exakt hur mycket ström det kan gå i ledarna när allt går på maxeffekt med bästa möjliga fasbalansering 
Tack men jag e ganska säker på att båda herrarna du nämnt har tröttnat på ”mig och min el” i alla fall den sistnämnde. 
Jag köper ett gäng olika så får elektrikern välja och så skickar jag tillbaka det som blir över.
Jag köper ett gäng olika så får elektrikern välja och så skickar jag tillbaka det som blir över.
Det var ju det jag skrev i inlägg 16nisse123 skrev: