D
Varför inte?

D Derbyboy skrev:
Varför inte?
Man räknar 400 V x 10 A = 4000 W x 1,73 = 6920 W. Detta under förutsättning att du kan fördela faserna jämnt över lasten.
nisse123 nisse123 skrev:
3-fas 10 A = 6900 Watt
summan av 6 st element = 5200 Watt
Det räcker, den som vet behöver inte gissa.

• Gilla
  • Wow
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D
Är det så farligt att inte det blir helt fasbalanserat.

jag tänker koppla in 2 X 400w på en fas (L1) och 2x 400w på en annan fas (L2). De andra elementen kommer bara tas i drift om det behövs i framtiden.

såklart hade det varit bäst att lägga 400w på jämt på alla faser och sen ett element 400w på någon fas. Då snebelastas systemet fel med 400w.

I mitt fall kommer systemet snebelastas med 800w. Lägger jag luftvärmepump och tex kylskåp på den fasen så jämnar det ju ut sig.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Man räknar 400 V x 10 A = 4000 W x 1,73 = 6920 W. Detta under förutsättning att du kan fördela faserna jämnt över lasten.
Varför kan man inte räkna som nisse123 gör?
Måste man räkna som du?

D
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte fråga honom om vad han anser att du ska köpa?
Ja det kan jag säkert göra men vad sk vi då diskutera? Det är högst frivilligt att diskutera min inköpslista och komma med råd. I slutändan är det väl dock elektrikern som bestämmer vad som ska installeras.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
ok, så hur har du nu räknat?
Du kan inte räkna 230 volt x 10 A = 2300 W x 3 = 6900 W
Hur vet du hur jag har räknat ?

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Hur vet du hur jag har räknat ?
Antar att du räknat som barnen i första klass, på fingrarna...

Blå element grupp 2200W kopplas till L1 - L2
Grön elementgrupp 1800W kopplas till L2 - L3
Röd elementgrupp 1200W kopplas till L1 - L3

Eftersom det är 400 Volt element det handlar om.
Alla elementen kommer ju inte att gå samtidigt, så det blir mer eller mindre snedbelastning i alla fall.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Men då är iaf saken tillräckligt utredd tillslut.

Då hamnar en sån här i varukorgen

Skärmdump av en webbutik som visar en 3-polig dvärgbrytare 10A MCS310 Quick Connect med pris och köpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Derbyboy skrev:
Han skulle komma tillbaka i framtiden när jag köpt material.
D Derbyboy skrev:
I slutändan är det väl dock elektrikern som bestämmer vad som ska installeras.
Men kan det inte bli problem om det är elektrikern som ska bestämma och du innan dess ska köpa materialet? :thinking:

D Derbyboy skrev:
Det är högst frivilligt att diskutera min inköpslista och komma med råd.
Mitt råd var väl bara att det kanske fungerar bäst om ni kommer överens om vad som ska köpas innan du köper det.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Men kan det inte bli problem om det är elektrikern som ska bestämma och du innan dess ska köpa materialet? :thinking:

Mitt råd var väl bara att det kanske fungerar bäst om ni kommer överens om vad som ska köpas innan du köper det.

Jo kanske, men öppet köp, returrätt brukar funka ganska fint.

Dessutom finns det säkert olika sätt att lösa det hela. Där är input från forumet värdefullt. Dessutom har ju forumet öppet 24/7 och e Graaaaatis!!! Gratis är gott det vet alla.

Känns lite konstigt att jag ska behöva motivera varför jag ställer en el-fråga i ett el-forum.

D
Skriver jag att jag ska koppla ihop en central själv så kommer @Bo.Siltberg och påtalar att det är behörighetskrävande och att jag ska anlita en firma.

Skriver jag att jag ska anlita en firma så tycker @Alfredo att jag ska rådfråga elfirman.

Hur ska ni ha det egentligen?

Det är inte så lätt att räkna ut som man först kan tro, det är ju trefas med 120 graders fasvridning. Har du t.ex. ett element på 600W inkopplat via L1-L2 så blir det 1,5A i båda ledarna 600W/400V=1.5A. Kopplar du in ytterligare ett element L1-L2 så blir fasströmmen SQR3x1,5A = 2,59A. Nu ställer ditt 2200W element till det lite men @prototypen eller @Bo.Siltberg kan säkert räkna ut exakt hur mycket ström det kan gå i ledarna när allt går på maxeffekt med bästa möjliga fasbalansering (y)

• Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
D
Tack men jag e ganska säker på att båda herrarna du nämnt har tröttnat på ”mig och min el” i alla fall den sistnämnde. :)

Jag köper ett gäng olika så får elektrikern välja och så skickar jag tillbaka det som blir över.

nisse123 nisse123 skrev:
Blå element grupp 2200W kopplas till L1 - L2
Grön elementgrupp 1800W kopplas till L2 - L3
Röd elementgrupp 1200W kopplas till L1 - L3

Eftersom det är 400 Volt element det handlar om.
Alla elementen kommer ju inte att gå samtidigt, så det blir mer eller mindre snedbelastning i alla fall.
Det var ju det jag skrev i inlägg 16

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.