37 179 läst ·
493 svar
37k läst
493 svar
Hjälp med inköpslista
Snabb fråga:
Hur ofta åker ni ut på ett garantiärende?
Alltså:
Kund ringer till er och säger att nu har fanimej badrumsgolvet blivit kallt och ni åker ut och konstaterar att det är fel på en komponent i skåpet?
Hur ofta åker ni ut på ett garantiärende?
Alltså:
Kund ringer till er och säger att nu har fanimej badrumsgolvet blivit kallt och ni åker ut och konstaterar att det är fel på en komponent i skåpet?
Men vänta, hade du inte en snäll elektriker som skulle fixa åt dig? Någon som du typ känner.D Derbyboy skrev:
Vilka sketna vänner du har !!!
Jag åker när en kund kallar på mig.D Derbyboy skrev:
Först försöker man hjälpa till att lösa det via telefon, men sen blir det att pallra sig dit. Och var kostnaden slutligen hamnar beror ju vad som är fel.
Och hur ofta, tja inte ofta, kan det vara en gång per år eller nåt sånt ...
Nej då, aldrig träffat personen förut. Alltså innan vårt första möte. Blev lite hastigt då jag behövde komma iväg.Mikael_L skrev:
Det är andra personen i den här tråden som skrivit ”din kompis”, ”din vän” osv
Vi bor i samma område och han tycks vara reko det är allt jag skrivit.
Varför är Malmbergs prylar så dåliga?Mikael_L skrev:
Malmbergs andas lite lågbudget (som märke), så vill du kan du välja vad som helst med 230V spolspänning och minst 2 brytande kontakter som tål minst 10A. (iom att det är en resistiv last (VVB) så behöver du inte bry dig om angivna kW för motorlaster eller snålare delspecar angivna för något AC-23 eller annan utilization categori).
Med enklare ord, finns det angivet 10A (eller mer) någonstans i specen så duger det.
Ska man köra induktiva eller kapacitiva laster (elmotorer, transformatorer, lysrörslaster etc) så måste man ta en annan hänsyn, men inte här.
Jag har själv satt upp någon Malmbergs kontaktor då och då, jag tycker det verkar vara bra "bang for the buck", det är ju inte direkt någon komplicerad produkt, och det är väl inga kända märken som heller tillverkar dem själva, utan alla köper väl från någon kina-fabrik ...![]()
Någon måste köpa dom eftersom de har många butiker och har funnits ett tag på marknaden
Misstänkte det...Det är aldrig värt de där påslaget som elektrikern motiverar med garantin.Mikael_L skrev:
Sen 20 procent på ahlsellpriser det är en helt annan tråd
Malmbergs?Papphammar666 skrev:
Det är min fritidsfastighet. Jag har renoverat den på min fritid de senare tre åren. Är ett stort område och inte hunnit bekanta mig med andra än de närmaste grannarna.
Nä för det är liksom inte relevant för de frågor jag ställt så jag har inte utvecklat det....
Tycker bara det varit tramsigt (och irriterande) att det ifrågasatts om det finns en elektriker eller inte......”din kompis molgan osv”
Nä för det är liksom inte relevant för de frågor jag ställt så jag har inte utvecklat det....
Tycker bara det varit tramsigt (och irriterande) att det ifrågasatts om det finns en elektriker eller inte......”din kompis molgan osv”
Han hade säkert velat köpa in sakerna själv och kanske lagt på 20 procent. Jag vet inte. Just då, när jag behövde komma iväg var det lättare att bara säga ”det e ok om jag köper in materialet?”. Det var inga konstigheter för honom såsom jag uppfattade det hela.Mikael_L skrev:
Han såg väl på den synliga förläggningen att jag hade koll
Jag tycker det är kul och viktigt att det blir rätt och riktigt
Malmbergs är inte dåliga, de är inte heller bra.Grizzlybjörnen123 skrev:
Malmbergs har en del saker som är jättebra och de har en del saker som är rätt usla.
(och det är inte hörsägen jag för vidare nu, utan mina egna, riktiga, erfarenheter).
Sen finns det massor, ja det mesta, som jag inte har någon direkt erfarenhet av, alternativt inte kan avgöra ifall de är bättre eller sämre.
Så jag handlar väl en 20% av min inköpsomsättning från malmbergs (i år blev de dock störst iom att jag köpte solpanelerna till en 15kW solcellsinstallation genom malmbergs). Och av detta är det mycket kabel och spotlights som kommer därifrån, en del verktyg också.
Ett tag byggde jag prispressade centraler med Malmbergs komponenter, men knappt alls numera, ingen senaste året vad jag kan minnas. Jag får nämligen ihop en central till ytterst blygsamt mer pengar men med mer namnkunniga komponenter från annat håll idag.
Men visst, jag kan ge både ris och ros till Malmbergs prylar, men den största delen av sortimentet är jag rätt neutral inför.
Har faktiskt aldrig handlat där trots att jag har huvudkontoret två mil bort.Mikael_L skrev:
Malmbergs är inte dåliga, de är inte heller bra.
Malmbergs har en del saker som är jättebra och de har en del saker som är rätt usla.
(och det är inte hörsägen jag för vidare nu, utan mina egna, riktiga, erfarenheter).
Sen finns det massor, ja det mesta, som jag inte har någon direkt erfarenhet av, alternativt inte kan avgöra ifall de är bättre eller sämre.
Så jag handlar väl en 20% av min inköpsomsättning från malmbergs (i år blev de dock störst iom att jag köpte solpanelerna till en 15kW solcellsinstallation genom malmbergs). Och av detta är det mycket kabel och spotlights som kommer därifrån, en del verktyg också.
Ett tag byggde jag prispressade centraler med Malmbergs komponenter, men knappt alls numera, ingen senaste året vad jag kan minnas. Jag får nämligen ihop en central till ytterst blygsamt mer pengar men med mer namnkunniga komponenter från annat håll idag.
Men visst, jag kan ge både ris och ros till Malmbergs prylar, men den största delen av sortimentet är jag rätt neutral inför.
De flesta jag pratat med skakar på huvudet när jag nämner malmbergs
Och jag skulle tro att dom flesta huvudskakarna inte har en aning om varför dom skakar på huvudet. Utan skakar bara för att HAR HÖRT att någon annan skar på huvudet.Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag håller fullständigt med Mikael_L i frågan om Malmbergs, dom har som andra grossister bra och dåliga grejer och allt där emellan.