37 179 läst ·
493 svar
37k läst
493 svar
Hjälp med inköpslista
Malmbergs andas lite lågbudget (som märke), så vill du kan du välja vad som helst med 230V spolspänning och minst 2 brytande kontakter som tål minst 10A. (iom att det är en resistiv last (VVB) så behöver du inte bry dig om angivna kW för motorlaster eller snålare delspecar angivna för något AC-23 eller annan utilization categori).
Med enklare ord, finns det angivet 10A (eller mer) någonstans i specen så duger det.
Ska man köra induktiva eller kapacitiva laster (elmotorer, transformatorer, lysrörslaster etc) så måste man ta en annan hänsyn, men inte här.
Jag har själv satt upp någon Malmbergs kontaktor då och då, jag tycker det verkar vara bra "bang for the buck", det är ju inte direkt någon komplicerad produkt, och det är väl inga kända märken som heller tillverkar dem själva, utan alla köper väl från någon kina-fabrik ...
Med enklare ord, finns det angivet 10A (eller mer) någonstans i specen så duger det.
Ska man köra induktiva eller kapacitiva laster (elmotorer, transformatorer, lysrörslaster etc) så måste man ta en annan hänsyn, men inte här.
Jag har själv satt upp någon Malmbergs kontaktor då och då, jag tycker det verkar vara bra "bang for the buck", det är ju inte direkt någon komplicerad produkt, och det är väl inga kända märken som heller tillverkar dem själva, utan alla köper väl från någon kina-fabrik ...
Skön vändning från inköpslista normcentral till kontaktor vvb .. men som sagt önskar dig all lycka
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men precis varsomhelst som heter kontaktor och har 230 spole.
Det är sju och en halv ampere som ska brytas.
jag sätter aldrig in annat än Sneider.
Protte
Det är sju och en halv ampere som ska brytas.
jag sätter aldrig in annat än Sneider.
Protte
Om den ska sitta i centralen blir det kanske fint med en Hager brumfri, för att det ska se enhetligt ut och slippa brumljud i en central inomhus.
(Det är inte säkert att det blir någon brum från en som inte är angivet brumfri, men då finns det en något större risk)
3279346
https://www.elbutik.se/product.html/kontaktor-esc225s-2-pol-25a-brumfri-230v?category_id=1825
Kostar bara dubbelt.
(Det är inte säkert att det blir någon brum från en som inte är angivet brumfri, men då finns det en något större risk)
3279346
https://www.elbutik.se/product.html/kontaktor-esc225s-2-pol-25a-brumfri-230v?category_id=1825
Kostar bara dubbelt.