37 181 läst ·
493 svar
37k läst
493 svar
Hjälp med inköpslista
Nu har jag hört att du är moderator här. Men seriöst, 300 inlägg och ingen vet fortfarande vad som ska göras, trådskapare inkluderad.D Derbyboy skrev:
Erkänn att detta är någon form av mätning eller experiment!
Ställ frågor så ska du få svar.D Derbyboy skrev:
Vilken säkring ska jag ha som grupp 7 i mitt hus? Det ligger nära Stockholm.
13A B-karakteristisk blir nog bra.
Vilken jordfelsbrytare ska jag ha?
Antingen en för personskydd eller för brandskydd.
Vilken tvåpoliga dvärgbrytare ska jag ha till min trefasmotor?
Hager funkar.
Är det så man ska svara på frågorna eller?
Det har jag såklart ingen aning om. Den som har kunskap inom aktuellt område brukar kunna avgöra vad som är korrekt svar på frågan. Finns inte tillräckligt information så är det brukligt att ytterligare information efterfrågas. Finns det osäkerhet i svaret bör det också nämnas.
Koncentrera dig på det som verkligen efterfrågas. Misstänker du att frågeställaren ljuger om någon omständighet så är det helt och hållet frågeställarens problem. Det är inte din sak att utreda. Du kan bara svara utifrån de omständigheter som frågeställaren presenterar.
Du vet inte om jag ska koppla själv, låta min far koppla eller anlita en elektriker. Du kan inte ens vara säker på att det finns några element, en central eller någon annan omständighet som presenteras i frågeställningen. Koncentrera dig på frågan och behöver du mer information för att kunna svara så efterfråga den. Jag som frågeställare vet inte vilken information som behövs för att besvara frågan. Jag saknar helt enkelt kunskap men såklart försöker jag tänka till och nämna det som jag tror är relevant.
Ganska självklara saker va!?
Koncentrera dig på det som verkligen efterfrågas. Misstänker du att frågeställaren ljuger om någon omständighet så är det helt och hållet frågeställarens problem. Det är inte din sak att utreda. Du kan bara svara utifrån de omständigheter som frågeställaren presenterar.
Du vet inte om jag ska koppla själv, låta min far koppla eller anlita en elektriker. Du kan inte ens vara säker på att det finns några element, en central eller någon annan omständighet som presenteras i frågeställningen. Koncentrera dig på frågan och behöver du mer information för att kunna svara så efterfråga den. Jag som frågeställare vet inte vilken information som behövs för att besvara frågan. Jag saknar helt enkelt kunskap men såklart försöker jag tänka till och nämna det som jag tror är relevant.
Det där håller jag inte med om för du äger inte tråden och det kan komma någon med snarlika problem och läsa och grovt missförstå vad det är fråga om.D Derbyboy skrev:Det har jag såklart ingen aning om. Den som har kunskap inom aktuellt område brukar kunna avgöra vad som är korrekt svar på frågan. Finns inte tillräckligt information så är det brukligt att ytterligare information efterfrågas. Finns det osäkerhet i svaret bör det också nämnas.
Därför viktigt att inga otydligheter finns och inga svar som skulle kunna förvirra och skapa fara ges.
Så, då vet du.
Det är som att du inte riktigt förstår vad som skrivs. Försök och bena ut det jag skrev och begrunda sedan det du läst.
Menar du alltså att frågeställaren ska ge all information som behövs för att svara på frågan trots att kunskap inte finns för att avgöra vilken information som är relevant!? Det är ju en omöjlighet.
Menar du att den som ska svara på frågan behöver ifrågasatt omständigheter trots att omständigheten inte är relevant för att svara på frågan?
Varje människa som tar del av information på internet har ett eget ansvar för hur den informationen hanteras. Du kan inte ta ansvar för om någon ”grovt missuppfattar” ett svar som lämnas. Återigen om du behöver ytterligare information så efterfråga den tills du känner dig tillräckligt säker på att kunna lämna ett korrekt svar. Får du inte den informationen eller du fortfarande känner dig osäker så skit i att svara. Ingen tvingar dig att lämna svar.
Menar du alltså att frågeställaren ska ge all information som behövs för att svara på frågan trots att kunskap inte finns för att avgöra vilken information som är relevant!? Det är ju en omöjlighet.
Menar du att den som ska svara på frågan behöver ifrågasatt omständigheter trots att omständigheten inte är relevant för att svara på frågan?
Varje människa som tar del av information på internet har ett eget ansvar för hur den informationen hanteras. Du kan inte ta ansvar för om någon ”grovt missuppfattar” ett svar som lämnas. Återigen om du behöver ytterligare information så efterfråga den tills du känner dig tillräckligt säker på att kunna lämna ett korrekt svar. Får du inte den informationen eller du fortfarande känner dig osäker så skit i att svara. Ingen tvingar dig att lämna svar.
Så du @Derbyboy är för inkompetent för att avgöra vilken bakgrundsinformation som kan vara av vikt. Men i nästa sekund så vet du plötsligt att omständigheten inte är relevant för att svara på frågan, som vore du Pr. Balthazar?D Derbyboy skrev:Det är som att du inte riktigt förstår vad som skrivs. Försök och bena ut det jag skrev och begrunda sedan det du läst.
Nej du, det jag skrev i förra inlägget stämmer och räcker gott.
som jag försökte beskriva tidigare men vart utskrattad ~
nödvändig kännedom som man läser på www.elsäkerhetsverket.se sök "nödvändig kännedom"

ha en fortsatt bra kväll/natt alla
.. lycka till med allt
nödvändig kännedom som man läser på www.elsäkerhetsverket.se sök "nödvändig kännedom"
.. lycka till med allt
Du måste ha koll på vilken area det är på ledarna, och vilken säkring du kan köra.D Derbyboy skrev:
2200W radiatorn ställer till det här.
Är den 400V? då kanske det klarar sig med en trepolig 10A.
Man kan räkna på olika vis, men detta sätt använder jag själv jämt, då behöver jag t.ex. inte bry mig om laster är Y eller D-kopplade.Grizzlybjörnen123 skrev:
P=Uh*If*1,73*cos(phi).
Det är för att vi alla har fattat att du tänker göra detta själv, men det är mycket uppenbart att du inte har nog med kunskap.D Derbyboy skrev:
Elforumet är ofta rätt hjälpsamt gentemot de som verkligen visar att de vill tillägna sig kunskap och få till ett bra slutresultat. Du verkar vara lite mer en cowboy ...