D
Det var en tillbehörslista från Hager. Läs texten till bilden så blir det lättare att förstå.

E
D Derbyboy skrev:
Det var en tillbehörslista från Hager. Läs texten till bilden så blir det lättare att förstå.
Nu har jag hört att du är moderator här. Men seriöst, 300 inlägg och ingen vet fortfarande vad som ska göras, trådskapare inkluderad.

Erkänn att detta är någon form av mätning eller experiment!

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
D
Då har du hört fel.

Såklart drar antalet inlägg iväg när det svaras på frågor som Inte ens ställts.

E
D Derbyboy skrev:
Då har du hört fel.

Såklart drar antalet inlägg iväg när det svaras på frågor som Inte ens ställts.
Ställ frågor så ska du få svar.

Vilken säkring ska jag ha som grupp 7 i mitt hus? Det ligger nära Stockholm.

13A B-karakteristisk blir nog bra.

Vilken jordfelsbrytare ska jag ha?

Antingen en för personskydd eller för brandskydd.

Vilken tvåpoliga dvärgbrytare ska jag ha till min trefasmotor?

Hager funkar.

Är det så man ska svara på frågorna eller?

• Gilla
  • Älska
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
D
Det har jag såklart ingen aning om. Den som har kunskap inom aktuellt område brukar kunna avgöra vad som är korrekt svar på frågan. Finns inte tillräckligt information så är det brukligt att ytterligare information efterfrågas. Finns det osäkerhet i svaret bör det också nämnas.

Koncentrera dig på det som verkligen efterfrågas. Misstänker du att frågeställaren ljuger om någon omständighet så är det helt och hållet frågeställarens problem. Det är inte din sak att utreda. Du kan bara svara utifrån de omständigheter som frågeställaren presenterar.

Du vet inte om jag ska koppla själv, låta min far koppla eller anlita en elektriker. Du kan inte ens vara säker på att det finns några element, en central eller någon annan omständighet som presenteras i frågeställningen. Koncentrera dig på frågan och behöver du mer information för att kunna svara så efterfråga den. Jag som frågeställare vet inte vilken information som behövs för att besvara frågan. Jag saknar helt enkelt kunskap men såklart försöker jag tänka till och nämna det som jag tror är relevant.

Ganska självklara saker va!?

• Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Det har jag såklart ingen aning om. Den som har kunskap inom aktuellt område brukar kunna avgöra vad som är korrekt svar på frågan. Finns inte tillräckligt information så är det brukligt att ytterligare information efterfrågas. Finns det osäkerhet i svaret bör det också nämnas.

Koncentrera dig på det som verkligen efterfrågas. Misstänker du att frågeställaren ljuger om någon omständighet så är det helt och hållet frågeställarens problem. Det är inte din sak att utreda. Du kan bara svara utifrån de omständigheter som frågeställaren presenterar.

Du vet inte om jag ska koppla själv, låta min far koppla eller anlita en elektriker. Du kan inte ens vara säker på att det finns några element, en central eller någon annan omständighet som presenteras i frågeställningen. Koncentrera dig på frågan och behöver du mer information för att kunna svara så efterfråga den. Jag som frågeställare vet inte vilken information som behövs för att besvara frågan. Jag saknar helt enkelt kunskap men såklart försöker jag tänka till och nämna det som jag tror är relevant.

Ganska självklara saker va!?
Det där håller jag inte med om för du äger inte tråden och det kan komma någon med snarlika problem och läsa och grovt missförstå vad det är fråga om.

Därför viktigt att inga otydligheter finns och inga svar som skulle kunna förvirra och skapa fara ges.

Så, då vet du.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 3 till
  • Laddar…
D
Det är som att du inte riktigt förstår vad som skrivs. Försök och bena ut det jag skrev och begrunda sedan det du läst.

Menar du alltså att frågeställaren ska ge all information som behövs för att svara på frågan trots att kunskap inte finns för att avgöra vilken information som är relevant!? Det är ju en omöjlighet.

Menar du att den som ska svara på frågan behöver ifrågasatt omständigheter trots att omständigheten inte är relevant för att svara på frågan?

Varje människa som tar del av information på internet har ett eget ansvar för hur den informationen hanteras. Du kan inte ta ansvar för om någon ”grovt missuppfattar” ett svar som lämnas. Återigen om du behöver ytterligare information så efterfråga den tills du känner dig tillräckligt säker på att kunna lämna ett korrekt svar. Får du inte den informationen eller du fortfarande känner dig osäker så skit i att svara. Ingen tvingar dig att lämna svar.

E
D Derbyboy skrev:
Det är som att du inte riktigt förstår vad som skrivs. Försök och bena ut det jag skrev och begrunda sedan det du läst.

Menar du alltså att frågeställaren ska ge all information som behövs för att svara på frågan trots att kunskap inte finns för att avgöra vilken information som är relevant!? Det är ju en omöjlighet.

Menar du att den som ska svara på frågan behöver ifrågasatt omständigheter trots att omständigheten inte är relevant för att svara på frågan?

Varje människa som tar del av information på internet har ett eget ansvar för hur den informationen hanteras. Du kan inte ta ansvar för om någon ”grovt missuppfattar” ett svar som lämnas. Återigen om du behöver ytterligare information så efterfråga den tills du känner dig tillräckligt säker på att kunna lämna ett korrekt svar. Får du inte den informationen eller du fortfarande känner dig osäker så skit i att svara. Ingen tvingar dig att lämna svar.
Så du @Derbyboy är för inkompetent för att avgöra vilken bakgrundsinformation som kan vara av vikt. Men i nästa sekund så vet du plötsligt att omständigheten inte är relevant för att svara på frågan, som vore du Pr. Balthazar?

Nej du, det jag skrev i förra inlägget stämmer och räcker gott.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Perfekt en tvåpolig dvärg alltså
Nej, en trepolig, och så fördelar din elektriker mellan faserna.
Du behöver inte förstå, elektrikern förstår.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
som jag försökte beskriva tidigare men vart utskrattad ~

nödvändig kännedom som man läser på www.elsäkerhetsverket.se sök "nödvändig kännedom"

:love:(y) ha en fortsatt bra kväll/natt alla
.. lycka till med allt

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Hur går det till rent praktiskt. Koppla ihop de ledarna som ska till L1 med en wago?
Det vet din elektriker.

• Gilla
  • Haha
Violina och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Ok tack, men det kan jag ju göra nu om jag köper en trepolig dvärg och sen balanserar lasterna genom att koppla ihop tåtarna med lite wago i centralen.
Du måste ha koll på vilken area det är på ledarna, och vilken säkring du kan köra.
2200W radiatorn ställer till det här.
Är den 400V? då kanske det klarar sig med en trepolig 10A.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Man räknar 400 V x 10 A = 4000 W x 1,73 = 6920 W. Detta under förutsättning att du kan fördela faserna jämnt över lasten.
Man kan räkna på olika vis, men detta sätt använder jag själv jämt, då behöver jag t.ex. inte bry mig om laster är Y eller D-kopplade.
P=Uh*If*1,73*cos(phi).

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Men då är iaf saken tillräckligt utredd tillslut.

Då hamnar en sån här i varukorgen

[bild]
Jag skulle försöka få in två st i centralen. Men är det knökfullt så är detta lösningen.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Känns lite konstigt att jag ska behöva motivera varför jag ställer en el-fråga i ett el-forum.
Det är för att vi alla har fattat att du tänker göra detta själv, men det är mycket uppenbart att du inte har nog med kunskap.

Elforumet är ofta rätt hjälpsamt gentemot de som verkligen visar att de vill tillägna sig kunskap och få till ett bra slutresultat. Du verkar vara lite mer en cowboy ...

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.