D
Dom sitter redan på plats

• Öppen eldosa med lösa elektriska kablar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Tack @Mikael_L

Jag tror tråden havererade för att jag skrev att en elektriker skulle koppla in centralen. Jag förstod inte att alla skulle haka upp sig på det.

För att skapa en inköpslista, ge råd om komponenter osv är det oviktigt vem som fysiskt ska sätta ihop delarna i vart fall när det kommer till de bärande modulerna.

Det är inget mysterium varför jag inte ringt elektrikern och frågat hur elementen ska kopplas in. Jag har beskrivit det på otaliga ställen i tråden.

• Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
richardtenggren
@Mikael_L
Spanade in din lista och tänkte bara flika in med att huvudbrytaren är ersatt av HAS340 sen i April förra året kunde jag läsa mig till.
Insåg häromdagen att den senaste jag fick hem skiljde sig mot den tidigare, så hade lyckats beställa två olika :p

Mikael_L
D Derbyboy skrev:
För att skapa en inköpslista, ge råd om komponenter osv är det oviktigt vem som fysiskt ska sätta ihop delarna i vart fall när det kommer till de bärande modulerna.
Det är inte möjligt att skapa en komplett inköpslista med tanke på den info som saknas. Så min är ju inte komplett heller.
Hur många säkringar hur många grupper och hur de ska vara konfigurerade saknas, så därför kunde jag bara ange vilka 4 säkringar som möjligen kan bli aktuella. Vidare har vi ingen aning om det ska vara någon PSA, en till JFB, andra normapparater osv.
Du bör kanske ha fler noll eller jordskenor, jag vet inte.

Har du en elektriker där som ska göra jobbet borde det vara i hens intresse att det blir rätt saker att jobba med. Mina kunder har som regel inte heller någon susning, men om kunden vill köpa sakerna själv så brukar jag göra ihop en inköpslista typ den du fick nu, men då har jag nog varit förbi och kikat på centralen eller åtminstone fått en bild (om det är något enklare jobb).
Jag vill ju inte komma dit och upptäcka att jag behöver en jordskena till... Eller att en säkring var tvunget att vara 3-polig.
Åker jag iväg på grossen för det, så gick ju allt kunden sparade på att göra inköpet själv upp i rök direkt.

• Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
D
Jag e med på det!

Jag Tackar för listan och ditt arbete. Det uppskattas. Jag är med på att det kan bli fel och fel i inköpslistan faller på mig och fel i inkopplingen faller på elektrikern.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte möjligt att skapa en komplett inköpslista med tanke på den info som saknas. Så min är ju inte komplett heller.
Hur många säkringar hur många grupper och hur de ska vara konfigurerade saknas, så därför kunde jag bara ange vilka 4 säkringar som möjligen kan bli aktuella. Vidare har vi ingen aning om det ska vara någon PSA, en till JFB, andra normapparater osv.
Du bör kanske ha fler noll eller jordskenor, jag vet inte.

Har du en elektriker där som ska göra jobbet borde det vara i hens intresse att det blir rätt saker att jobba med. Mina kunder har som regel inte heller någon susning, men om kunden vill köpa sakerna själv så brukar jag göra ihop en inköpslista typ den du fick nu, men då har jag nog varit förbi och kikat på centralen eller åtminstone fått en bild (om det är något enklare jobb).
Jag vill ju inte komma dit och upptäcka att jag behöver en jordskena till... Eller att en säkring var tvunget att vara 3-polig.
Åker jag iväg på grossen för det, så gick ju allt kunden sparade på att göra inköpet själv upp i rök direkt.
Du fick med allt som vi andra har hävdat i 400 inlägg

Ha en fin dag

• Haha
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta tog mig 5 minuter att sammanställa. Jag har lagt betydligt mer tid med att tjafsa i tråden.
Varför inte din elektriker inte gjorde detta istället är ett mysterium, kanske för att det är samma person som du.
Vi har i den andra tråden fått uppgifter som gör gällande att det fungerar med åtminstone C16A.
Man kan ju alltid mixtra och välja B-karaktäristik för allt eller välja vilka. Men det orkar man sällan med ifall det inte finns andra skäl till det. Vad gäller överbelastning har B och C samma karaktäristik, det är bara vid kortslutning det skiljer, så frågan är varför man ska välja B om det inte krävs.
Så det jag plockat ihop här är C.
Kolla ändskydden, om det är en i varje förpackning, du behöver totalt 4.
Beröringsskydden trodde jag låg 5/förpackning, men såg nu att det var 10, du behöver så många att det kan täcka alla oanvända säkringsplatser.
Fasskenorna är valda för att ge 100% bestyckning med MCB, men ska det vara någon PSA eller andra normapparater så kan kortare väljas, eller så kortas de vid behov vid montaget.
PDF'n blev lite konstig vid min PDF-utskrift, en skena kom inte all text med för, men du har ju artikelnumret där.

De 4 sista produkterna är säkringarna, jag vet inte vad du behöver, framförallt antal.
Men lite enkelt kan man ju säga att om du räknar antal fasledare med 1,5mm2 och tar lika många C10A, och sen räknar 2,5mm2 och tar lika många C16A.
Sen är det ju frågan vilka du vill/måste gruppera ihop som trefasgrupper och ha trepolig dvärg till.
Det kan inte jag avgöra.
Beräknad leveranstid 30-90 dagar, lång tid att vänta för något som elektrikern kunnat hämta ut samma dag som han skulle haft detta:thinking:

• Haha
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Dog denna spännande tråd helt ?? :surprised:

Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Trådstartaren hade fått all fakta han behövde så nu får han vänta 3 månader på leveransen från elbutik innan han ställer nya frågor åt sin elektriker hur man kopplar ihop det hela:D

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Trådstartaren hade fått all fakta han behövde så nu får han vänta 3 månader på leveransen från elbutik innan han ställer nya frågor åt sin elektriker hur man kopplar ihop det hela:D
Nu överdriver du
Tar nog mindre än en vecka innan leveransen kommer
Vi får hoppas att det är rätt grejor så att trikarn blir nöjd och kan slutföra sitt jobb
Annars får det returneras och beställas nya grejor
Vi kanske får se en nystart av den här tråden, eller en ny tråd som kan döpas till "Komplettering av inköpslista" ;)

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Överkopplingsbygeln finns ju att köpa av andra fabrikat också :)

D
Jag sket i bygeln!

D
Blev en fin beställning 5600 kr lev 1-3 dagar

D
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Nej för fan men den kommer nog kanske inte bli lika livat igen.

När elektrikern varit här första gången och driftsatt hela sliten så kan jag ju fråga honom när han ända är på plats så att säga.

Behöver nog någon kontakter, några trefassvärgar osv

D Derbyboy skrev:
Nej för fan men den kommer nog kanske inte bli lika livat igen.

När elektrikern varit här första gången och driftsatt hela sliten så kan jag ju fråga honom när han ända är på plats så att säga.

Behöver nog någon kontakter, några trefassvärgar osv
Varför kunde då inte hen köpa allt om han ändå måste åka för att komplettera?

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.