Hej problemlösare,
snart dags för sommarstugan och starta vattenpumpen. Kom på att aj, förra året höjde jag på lådan ett varv och förnyade locket. Men hoppsan, när blev högre är det tungt som tusan att lyfta upp locket, därtill är stödet inte det säkraste. Framstycket, där röret står på bilden, tas liksom bort när man pysslar med pumpen.
Bilder visar gamla lådan, har tyvärr ingen färsk. Vet inte vad locket väger, storlek 1*1m.

Önskar idéer/förslag, svårt leta när man saknar orden.
Finns det kanske något som ger hjälp med lyftkraft? Tål de minusgrader?
Eller åtminstone säkrare lösning på stöd när lyft upp?
Tacksam för förslag
(hoppas jag valde rätt forum, oj så många det finns!)

• Trälåda vid träd och stenar, med metallock och ett rör på sidan, omgiven av gräs och ormbunkar i skogslandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpumpinstallation i en öppen träbrunn med rör och kablar, omgiven av fallna löv och mossa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Gasfjäder används ofta för att hjälpa till att lyfta luckor, exempelvis bakluckan på en bil eller kåpan på ett kåpsläp.

Kräver lite räknande för att få rätt längd och kraft men det finns hjälp att få https://www.gasfjadershop.se/gasfjaderberakning/

Ska den användas när det är minusgrader så kolla att de klara det, gasfjädrarna jag bytte på mitt kåpsläp står det 'arctic' på.

• Gilla
Förvaltare och 2 till
  • Laddar…
En väldigt simpel lösning vore en motvikt i bakkant av locket men kanske inte finns utrymme för och den kanske skulle bli dyr att göra tung nog.

• Gilla
Förvaltare
  • Laddar…
Ett rep fäst i framkant med en motvikt funkar också även om en motvikt i bakkant är en elegantare lösning.

• Gilla
Förvaltare
  • Laddar…
Gasdämpare känns som bästa lösningen om du får fast den på ett bra sätt. Ett annat alternativ kan vara ett rep som går genom ett block som du fäster en bit upp i ex trädet om det går. Då blir det enklare att dra upp locket.

Om du vill ha ett säkrare stag som håller upp locket så kan du ta en stång, pinne eller liknande som du fäster med ex en bult i ena änden tillräckligt löst så att du kan vrida pinnen upp/ner. I andra änden sätter du någon form av stopp/lås så att inte pinnen kan glida i sidled

• Gilla
Förvaltare
  • Laddar…
Tack för alla svar, äntligen idéer och termer. Jag gissar att luckan väger ca 30kg och om jag minns rätt börjar lyftet i midjehöjd.
- Motvikt – nu är jag inte den skarpaste!? Betyder det, att förlänga bakåt och lägga på vikt. Det finns en terräng som begränsar höjd och utstick bakåt, men tanken är intressant för det skulle ju lätta på vikten ”framåt”. Gissar att jag har max 30 cm bakåt och nedåt, min känsla blir då att ex 10-15 kg blir för lite för att märkas i framkant.
- Rep och talja, har prövat tanken förut men släppte pga osäkerhet kring lämpligt träd respektive tanken hur länge håller ett nylonrep som sitter ute året runt?
-”Gasfjäder”, det var ordet jag sökte. Fin länk, med bra hjälp för dimensionering.

Nu är jag laddad med idéer, riktigt sugen på att åka dit och mäta lite noggrannare. Kan bli ett projekt i påsk. Synd att jag måste modifiera locket också för att ha något att fästa i, byggde det lite för klent i jakten på vikt.

Tack

• Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
är det betong lock eller 30 kilo låter mycket

F Förvaltare skrev:
Rep och talja, har prövat tanken förut men släppte pga osäkerhet kring lämpligt träd respektive tanken hur länge håller ett nylonrep som sitter ute året runt?
Nu är jag ingen expert på rep men det finns många olika varianter som håller olika länge utomhus. Biltema har rep som de säger tål UV-ljus men de bryts ner efter kanske 1-2 säsonger så håll dig borta från de billigaste uv-skyddade repen om du ändå väljer rep o talja. Båtfolk brukar vara noga med vad de använder så en vettig båtbutik borde ha bra tips.
Om du har möjlighet kan du bygga en ställning i lagom höjd ovanför locket så att du når att haka av taljan från ställningen. Då kan du ha en liten låda på/bredvid locket som du förvarar rep+talja i när de inte används, då borde även Biltemas uv-skyddade rep hålla länge

• Gilla
Förvaltare
  • Laddar…
Flagglinor är en vettig lösning, billiga och håller länge. När linan börjar bli sliten har man dessutom resten av linan kvar. Det handlar om några kilo för att hjälpa till att lyfta ett lock så linan håller.

Med fast motvikt är det relativt enkelt att räkna ut hur mycket som behövs men det är annars bara att göra ett fäste och lasta på sten, järnrör eller vad man nu vill använda. Är det trångt så kan man vinkla hävarmen uppåt.

• Gilla
Förvaltare
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är det betong lock eller 30 kilo låter mycket
Hittar inte foto på hur jag gjorde men ur minnet + vikter från Byggmax
145*45?, sidor 2 á 2,94 kg 6 kg
45*45 mittregel, framkant 2* 0,91 2
28*120 trall bakkant+fram under 2 m á 2,5 10
Plyfa runtom,5,5mm 1200*600 väger 2,8kg 1
Klenaste strö o bärläkt men ingen toppskiva
I botten masonitskiva
Isolering, plast, takpapp
Takplåt, blev två lager, ett vedträ som flög knäckte förra 9,6 !

Blir 28,6 + diverse, om Byggmax vikter stämmer. Tänkt att vara lätt och utnyttja mtrl som fanns hemma, köpte plåten.

Lyft positionen är ojämnt för fötterna vänster-höger, lyfter vid midjan o växlar grepp vid brösthöjd. Rädd att jag inte orkar/skadas om några år.

S hjulia skrev:
Nu är jag ingen expert på rep men det finns många olika varianter som håller olika länge utomhus. Biltema har rep som de säger tål UV-ljus men de bryts ner efter kanske 1-2 säsonger så håll dig borta från de billigaste uv-skyddade repen om du ändå väljer rep o talja. Båtfolk brukar vara noga med vad de använder så en vettig båtbutik borde ha bra tips.
Om du har möjlighet kan du bygga en ställning i lagom höjd ovanför locket så att du når att haka av taljan från ställningen. Då kan du ha en liten låda på/bredvid locket som du förvarar rep+talja i när de inte används, då borde även Biltemas uv-skyddade rep hålla länge
Ställning = överkurs i den terrängen. Men det finns ett träd ca 1m diagonalt bakom. Skulle kunna lägga en kätting runt träd o nedersta grenen, låta kättingen vara kvar i trädet under vintern men koppla på rep&talja när det är säsong. Kan vara något på spåret...

• Gilla
Svampe
  • Laddar…
F Förvaltare skrev:
Ställning = överkurs i den terrängen. Men det finns ett träd ca 1m diagonalt bakom. Skulle kunna lägga en kätting runt träd o nedersta grenen, låta kättingen vara kvar i trädet under vintern men koppla på rep&talja när det är säsong. Kan vara något på spåret...
Annars skenor kanske? Så att du kan skjuta locket åt sidan. Det finns ju trådar om folk som byggt poolskydd själva så alla delar lär gå att få tag på.

• Gilla
Förvaltare och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.